کد خبر: 196713

حمید استیلی در گفت‌وگو با فرهیختگان:

مشکل خط حمله حل شود پرسپولیس نتیجه می‌گیرد

هواداران پرسپولیس اصلا دوست ندارند تیم محبوب‌شان برای دومین سال پیاپی در دور گروهی از مسابقات آسیایی کنار برود و این توقع را از پرسپولیس دارند که حداقل جزء سه چهار تیم نهایی منطقه غرب آسیا باشد. هر‌چند این خیلی توقع زیادی نیست؛ چرا‌که به‌هر‌حال پرسپولیس قهرمان لیگ ایران است و انتظار می‌رود نتایج به‌مراتب بهتری نسبت به سایر تیم‌های ایرانی در آسیا کسب کند.

شکست پرسپولیس مقابل السد همان قدر برای هواداران این تیم دردناک بود که سرخپوشان بازی با الاهلی را در عربستان واگذار کردند. دردناک از این جهت که تیم گاریدو در هر دو بازی از هر لحاظ تیم برتر میدان بود اما به خاطر عدم استفاده مناسب از موقعیت‌ها نتیجه را واگذار کرد.

هواداران پرسپولیس اصلا دوست ندارند تیم محبوب‌شان برای دومین سال پیاپی در دور گروهی از مسابقات آسیایی کنار برود و این توقع را از پرسپولیس دارند که حداقل جزء سه چهار تیم نهایی منطقه غرب آسیا باشد. هر‌چند این خیلی توقع زیادی نیست؛ چرا‌که به‌هر‌حال پرسپولیس قهرمان لیگ ایران است و انتظار می‌رود نتایج به‌مراتب بهتری نسبت به سایر تیم‌های ایرانی در آسیا کسب کند. حمید استیلی، سرمربی اسبق و پیشکسوت پرسپولیس اطمینان دارد که این تیم به زودی نتایج به مراتب بهتری را در لیگ نخبگان کسب کرده و حتما راهی مرحله حذفی خواهد شد. ماحصل گفت‌و‌گوی «فرهیختگان» با استیلی را در ادامه می‌خوانید. 

پرسپولیس در روزی که تیم برتر میدان بود باز هم نتیجه را واگذار کرد، فکر می‌کنید مشکل کجاست؟ 
این مسئله خیلی پیچیده نیست. خوشبختانه درک فوتبالی هواداران ما هم بالا رفته و خیلی خوب می‌فهمند تیمی که حفظ توپ می‌کند، موقعیت ایجاد می‌کند و سوار بازی است اما روی اتفاق نتیجه را واگذار می‌کند مستحق انتقاد نیست. انصافا پرسپولیس در دو بازی با الاهلی و السد نمایش فوتبالی خیلی خوبی داشت و آمار هم این را می‌گوید. در فوتبال هم یک اصطلاح است که می‌گویند اگر گل نزنی، گل می‌خوری. پرسپولیس هم در هر دو مسابقه‌ای که اشاره کردم موقعیت گل به اندازه کافی داشت. ضمن اینکه در چنین بازی‌های سنگین و حساسی تیمی برنده است که از تک‌موقعیت‌ها نهایت استفاده را ببرد. هم الاهلی و هم السد روی یکی دو موقعیت توانستند به گل برسند و بازی را بردند. 

پرسپولیس می‌تواند با شکست الغرافه، الریان و الشرطه که حریفان چندان سختی نیستند به جدول مسابقات برگردد؟ 
مطمئن باشید هیچ حریف راحتی در لیگ نخبگان نداریم و همه تیم‌های حاضر در این مسابقات از بازیکنان با کیفیت و موقعیت طلبی بهره می‌برند؛ مخصوصا تیم‌های عربستانی که نفرات خارجی‌شان همه اسم و رسم‌دارند. پرسپولیس تیم بسیار باکیفیتی است و می‌تواند مقابل تمام تیم‌های حاضر در گروهش به برتری برسد، به شرطی که فرصت‌طلب باشد و همه نیروهای خود را در بازی‌ها در اختیار داشته باشد. به نظرم پرسپولیس در ادامه راه خیلی بهتر هم خواهد شد و شک نکنید یکی از تیم‌های صعود‌کننده به مرحله بعد خواهد بود. 

 عدم نتیجه‌گیری پرسپولیس، سپاهان و استقلال در رقابت‌های آسیایی یک زنگ خطر بزرگ برای فوتبال کشورمان نیست؟ 
به نظر من اول باید حساب پرسپولیس را از این دو تیم دیگر جدا کنیم. از این جهت که انصافا پرسپولیس فوتبالی که مقابل الاهلی و السد ارائه داد خیلی بهتر از نمایش استقلال مقابل النصر یا سپاهان مقابل حریف اماراتی‌اش بود. اما اگر بخواهیم نگاه کلی به این مسئله داشته باشیم باید گفت وقتی ما هنوز یک زمین چمن درست و حسابی در کشورمان نداریم چرا باید دنبال این باشیم که نماینده‌مان در رقابت‌های آسیایی مدعی باشد. ما حتی نمی‌توانیم میزبان حریفان خود باشیم. تیم ملی کشورمان هم باید در امارات از قطر میزبانی کند. شاید این موضوع جنبه سیاسی داشت اما واقعیت این است که ما ورزشگاه مناسب برای میزبانی از تیم‌های پرستاره عربی نداریم.

آیا اگر مشکل سیاسی نبود، النصر باید در ورزشگاه شهر قدس با استقلال بازی می‌کرد؟ سال‌هاست که کار زیربنایی و ساختاری در این فوتبال نشده است. گفتنی‌ها خیلی زیاد است. شما بروید ببینید تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید در رده‌های پایه چرا باید در چمن مصنوعی تمرین و بازی کنند. کل ورزشگاه‌های کشور را چمن مصنوعی کرده‌اند در‌حالی‌که این نوع چمن به فوتبالیست آسیب می‌زند و شرایطش با چمن طبیعی خیلی متفاوت است. چند سال دیگر نتیجه این اشتباه را خواهیم دید. به ورزشگاه آزادی آنقدر بی‌توجه بودیم که درنهایت مجبور شدیم آن را بازسازی کنیم. الان اگر این ورزشگاه بود پرسپولیس و استقلال می‌توانستند هر بازی خانگی خود را با حمایت تماشاگران ببرند.

شاید بهتر باشد قبل از اینکه بابت نتایج از تیم‌ها انتقاد کنیم نگاهی به شرایط امکاناتی خودمان بیندازیم. خیلی بد است که بازیکنان ما دوست دارند در خارج از کشور میزبان حریفان باشند، چون واقعا تفاوت کیفیت چمن‌ها خیلی زیاد است. هر بازیکنی در ورزشگاه شهر قدس و تختی بازی کرده اعتراض داشته است. در فوتبال امروز دنیا که دیگر نباید دغدغه چمن داشت. مسئولان باید حتما فکری به حال ورزشگاه‌های کشور کنند و اجازه ندهند همه‌جا چمن مصنوعی شود.

متن کامل گزارش حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها