کد خبر: 196389

تل‌آویو درصدد تخلیه جمعیتی و گسترش مجدد شهرک‌سازی در نوار غزه است

دوگانه نسل‌کشی-آواره‌سازی برای اشغال شمال غزه

مقصد نهایی تمام طرح‌های رژیم، تخلیه جمعیتی فلسطینیان از غزه است که در خلال جنگ کنونی امکان اجرای کامل و سریع آن فراهم نشد. به همین منظور صهیونیست‌ها سیاست کنترل وضعیت را در پیش گرفته و کوشیدند به جای طرح ناکام‌مانده اخراج، ضربه جمعیتی به فلسطینی‌ها وارد کنند.

ارتش رژیم‌صهیونیستی همزمان با آغاز تهاجم زمینی به لبنان، در پوشش آن درصدد اجرای یک طرح اشغالگرانه بزرگ در نوار غزه برآمده است. بر اساس طرح قرار است شمال غزه از جمعیت فلسطینی تخلیه شود. «اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس روز گذشته (دوشنبه 24 مهر، 15 اکتبر) گفت: «اشغالگران اجرای طرح ژنرال‌ها را از ابتدای ماه اکتبر کنونی آغاز کرده‌اند.» منظور از طرح ژنرال‌ها، طرحی است که گروهی از نظامیان بازنشسته در تدوین آن نقش داشته و در آن برای تسلط رژیم بر شمال غزه برنامه‌ریزی کرده‌اند. 

این طرح زیر نظر «گیورا آیلند» رئیس سابق بخش عملیات ارتش رژیم و مشاور نظامی نتانیاهو در جنگ غزه، تهیه شده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرده این طرح دارای دو مرحله است؛ مرحله نخست مربوط به کوچاندن ساکنان باقی‌مانده در شمال غزه به‌سمت جنوب و تبدیل شمال به یک منطقه نظامی بسته بوده و مرحله دوم سرایت چنین اقدامی به دیگر مناطق غزه است.

حمدان به شبکه الجزیره گفته است «طرح ژنرال‌ها تنها برای تحریک احساسات اسرائیلی‌هاست.» او معتقد است: «اشغالگران با نشان دادن قدرت حداکثری آتش خود علیه مردم نوار غزه به دنبال تراشیدن دستاوردی برای ارتش خود هستند.» با وجود فشارهای مختلف به تل‌آویو و خروج صدها هزار نفر از ساکنان شمال غزه، همچنان در حدود 400 هزار فلسطینی در این منطقه باقی‌مانده‌اند. صهیونیست‌ها برای اجبار این افراد جهت تخلیه شمال، می‌خواهند آنها را تحت فشارهای سنگین‌تری قرار دهند. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تصمیم دارد کمک‌رسانی به شمال غزه را متوقف کند که در این صورت دسترسی صدها هزار فلسطینی به آب و غذا قطع می‌شود. در ادامه گزارش این خبرگزاری آمده تل‌آویو مهلتی یک هفته‌ای به ساکنان شمال غزه خواهد داد و در پایان این مهلت کسانی که در خانه‌هایشان باقی بمانند مبارز تلقی شده و احتمال دارد مورد حمله قرار گیرند.

رژیم از اشغال شمال غزه اهداف مختلفی دارد که تلاش شده در این بخش شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند: نوار غزه شامل پنج استان است که بزرگ‌ترین استان آن غزه است. شهر غزه مرکز این استان است. این شهر همچنین مرکز سراسر منطقه نوار غزه نیز به حساب می‌آید. 
 دو استان از پنج استان این باریکه، در شمال محور نتزاریم قرار داشته و در صورت اشغال کامل، ضمن کاسته شدن شدید از میزان مساحت، با جدا شدن استان و شهر غزه به‌عنوان مرکزیت و عامل هویتی، ضربه‌ای جدی به فلسطین وارد می‌شود. به عبارتی دیگر این ضربه دوگانه بوده و جغرافیایی-هویتی به حساب می‌آید. 

صهیونیست‌ها برای مشروعیت‌بخشی به اشغال شمال نوار غزه سعی دارند آن را منطقه «حائل» میان شهرک‌های صهیونیست‌نشین غلاف غزه و مناطق فلسطینی‌نشین نوار غزه معرفی کنند. تل‌آویو ادعا دارد چنین اقدامی برای جلوگیری از حملات راکتی و همچنین تکرار واقعه‌ای مشابه 7 اکتبر، ضروری است.  3. رژیم با توسعه اشغالگری در غزه به دنبال پوشش برخی شکست‌های خود است. 

اهداف اعلامی تل‌آویو در جنگ، نابودی توان نظامی حماس، خارج کردن کنترل حکومت غزه از دستان این گروه و آزادسازی اسرای صهیونیست بوده است. در طول جنگ به شکل مداومی سوال مهم افکار عمومی رژیم از نتانیاهو این بوده که او به چه هدفی دست یافته است؟ نتانیاهو با سلطه بر شمال غزه و اشغال جغرافیا به دنبال دستاوردی ملموس و باب میل جامعه صهیونیستی است تا عدم دستیابی به اهداف جنگ را بپوشاند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، پژوهشگر حوزه بین‌الملل را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها