کد خبر: 196244

بیژن طاهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به نظرم داور استرالیایی نبود، ازبکستانی بود!

بیژن طاهری معتقد است؛ برای بازی با ازبک بچه‌ها و تیم یک مقدار خسته بودند. شاید به خاطر این بود که بچه‌ها دیر جمع شده بودند یا مسافت زیادی را طی کرده بودند. تیم خسته بود اما نیمه دوم با اینکه ده نفره شدیم خیلی بهتر بودیم. در هر صورت نتیجه ایران و ازبکستان که نباید پرگل باشد و با اختلاف یکی دو گل باید تمام شود که آن هم داور از ما گرفت.

 چند روزی می‌شود بازیکن، مربی و سرپرست سابق استقلال در حال انتشار برخی گل‌هایش است که پیش از این دیده نشده است. به این بهانه سراغ بیژن طاهری رفتیم اما با اینکه اسمی از کسی نمی‌آورد اما دل پری از محمود فکری و اظهارات اخیر جنجالی‌اش دارد. درباره شرایط استقلال، تیم ملی و سایر موارد دیگر دقایقی با طاهری همکلام شدیم که متن آن را از نظر می‌گذرانید. 

صحبت را از گل‌هایی شروع کنیم که به تازگی آنها را در واتساپ‌تان منتشر می‌کنید؟
در حال خانه تکانی بودیم که یک سی‌دی در بین اسباب وسایل پیدا کردم که به زمان قدیم و گل‌هایی که از قطر تا زمان بازی در ایران برای سایپا زده بودم، مربوط می‌شد. هیچ‌کس در ایران گل‌هایی که در قطر زده‌ام را ندیده است. در هر صورت آن زمان برنامه‌ای برای لژیونرها ساخته نمی‌شد تا عملکرد و گل‌های آنها را بررسی کند و فضای مجازی هم وجود نداشت. من هم در قطر گل زده بودم و حالا هرچند وقت یک بار یکی از این گل‌ها را منتشر می‌کنم تا هم دوستان ببینند و هم به نوعی با این گل‌ها خاطره‌بازی کرده باشم. 

سالیان سال برای تیم ملی و استقلال بازی کردید و به نظر می‌رسد دیده نشدن این گل‌ها برای هواداران فوتبال ایران حیف باشد. 
حالا قصد دارم هرهفته یکی از این گل‌ها را منتشر ‌کنم تا هم علاقه‌مندان به فوتبال آن را تماشا کنند و هم اینکه تداعی ایام گذشته شود. مثلا این گلی که به تازگی منتشر کردم و از سمت راست به زیر طاق دروازه حریف زدم، یکی از گل‌های حساس لیگ قطر است. اگر دقت کنید سیروس قایقران هم در تیم مقابل یعنی الاتحاد که بعدا الغرافه شد، روی پای همبازی برزیلی من تکل می‌زند. این گل‌ها را فقط سیروس دیده بود که او هم به رحمت خدا رفته است و بعید است ایرانی دیگری آنها را دیده باشد. در بازی با تیم حمید درخشان هم اتفاقا یک گل زدم. 

از استقلال چه خبر؟
دورادور شاید خبردار شوم، هرچند بازی‌ها را می‌بینم. در این مدت هم کمتر اظهارنظر کردم تا به ناحق کسی را نکوبم برای همین حرفی نمی‌زدم و سکوت کرده بودم. البته در این چند هفته اخیر کامل سکوت کرده بودم اما چیزهایی از برخی آدم‌ها در این مدت شنیدم که هیچ ثمره‌ای نداشته جز اینکه کلاس استقلال را پایین بیاورند. چیزهایی می‌شنوم که اصلا زیبنده نام استقلال نیست. این باشگاه خیلی بزرگ است و در تاریخ ایران و آسیا قدمت و عظمت دارد اما برخی‌ها با حرف‌هایی که می‌زنند دارند این باشگاه را کوچک می‌کنند!

منظورتان صحبت‌هایی است که به تازگی مطرح شده؟
بله! نمی‌خواهم اسمی از کسی بیاورم و کلی صحبت می‌کنم اما برخی دارند کلاس استقلال را پایین می‌آورند. شخصیت و قدمت باشگاه را دارند خدشه‌دار می‌کنند. یک مقدار سکوت و خویشتن‌داری هم بد نیست. هر حرفی را نزنید و هرچیزی را نگویید و اجازه بدهید این باشگاه سر و سامان بگیرد. چقدر هوادار و کسانی که استقلال را دوست دارند اذیت شوند؟ آن کسی که باید بفهمد، خودش می‌گیرد! مگر پیشکسوت و کاپیتان سابق این باشگاه نیستند؟ درباره چه کسی صحبت می‌کنند؟ هر منظوری داشته باشند و روی صحبت‌شان با هر شخصی باشد این حرف‌ها اصلا نمی‌تواند صحت داشته باشد و حداقل من نه می‌پسندم و نه آنها را تأیید می‌کنم. 

درباره تغییر و تحولات اخیر کادر فنی چه صحبتی دارید؟
اتفاقا مربی سهراب در صبای قم به‌عنوان دستیار فرهاد کاظمی بودم. سهراب بچه خیلی خوب و متینی است که در زمان بازیگری از نظر اخلاقی و فنی واقعا زبانزد بود. بازیکنی فوق‌العاده باهوش و درجه یک. برایش در سمت جدید آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم در هر صورت این تغییرات مثبت باشد و اتفاقات خوبی بیفتد چون تیم خوبی داریم. فقط یک نفر را می‌خواهد که این تیم را جمع کند و بچه‌ها را یکدل کند. واقعا تیم خوبی داریم، همین الان هم می‌تواند به جمع مدعیان بازگشته و به قهرمانی فکر کند. قول می‌دهم اگر این تیم جمع شود تیم بسیار خوب و قوی‌ای خواهد شد، چون در همه پست‌ها مهره مناسب و بازیکن جوان و باتجربه خوب و حتی خارجی‌های مطرح دارد. بنابراین امسال می‌تواند موفق شود. 

بازی تیم ملی مقابل ازبکستان چطور بود؟ باز هم خوب نبودیم و به تساوی رسیدیم. 
اولا که ازبکستان تیم ضعیفی نیست. دو بازیکن این تیم استقلال و پرسپولیس را متحول کرده‌اند و این دو تیم روی کاکل این دو می‌چرخد، حتی اورونوف یک‌تنه پرسپولیس را فصل گذشته قهرمان کرد. این نشان می‌دهد بازیکنان خوبی دارد. شامرادوف در ایتالیا بازی می‌کند و این نشان می‌دهد تیم خوبی‌اند و تیم ضعیفی نبود که به این شکل از نتیجه انتقاد می‌شود. با این حال در این دیدار اشتباهات داوری بیشتر از هر چیز دیگری به چشم آمد تا جایی که به نظرم داور استرالیایی نبود بلکه ازبکستانی بود. در غیر این صورت پنالتی دقیقه آخری را صددرصد به سود ایران اعلام می‌کرد. دید و نگرفت. معمولا برعکس است، داوران صحنه نمی‌بینند و در VAR تکرار آن را می‌بینند اما اینجا داور خودش دید و در VAR تصمیم خودش را نقض کرد. اینها اشکالاتی بود که وجود داشت در غیر این صورت 3 امتیاز برای ایران بود. 

اما چیزی که مشهود است این است که تیم ملی ایران خیلی خوب بازی نمی‌کند. 
به نظرم برای بازی با ازبک بچه‌ها و تیم یک مقدار خسته بودند. شاید به خاطر این بود که بچه‌ها دیر جمع شده بودند یا مسافت زیادی را طی کرده بودند. تیم خسته بود اما نیمه دوم با اینکه ده نفره شدیم خیلی بهتر بودیم. در هر صورت نتیجه ایران و ازبکستان که نباید پرگل باشد و با اختلاف یکی دو گل باید تمام شود که آن هم داور از ما گرفت. با این حال در این دیدار ما در نیمه اول کند بودیم و تحرک لازم را نداشتیم اما در نیمه دوم شرایط بهتر شد. در هر صورت بازی با ازبکستان آن هم در خانه حریف بازی سختی بود و معلوم است که فوتبال این کشور دارد پیشرفت می‌کند. 

سبک بازی‌مان انگار به ازبک‌ها نمی‌خورد. 
آنها هم تیم خوبی هستند و هر دو تیم با احتیاط مقابل هم بازی می‌کنند. این است که شده مثل دربی استقلال و پرسپولیس! فقط می‌خواهیم نبازیم اما در این دیدار داور نتیجه را عوض کرد وگرنه تیم خوبی داریم. بازی‌های دیگر هم به همین نحو شده است. در گروه از قرقیزستان ضعیف‌تر که نداریم. این تیم هم داشت یقه ما را می‌گرفت!

اگر جلوی قطر هم متوقف شویم، صعودمان در این دور به خطر خواهد افتاد. 
مطمئنم تیم‌مان بدون مشکل صعود خواهد کرد. جلوی قطر بهتر هم خواهیم شد و ان‌شاءالله این تیم را می‌بریم. 

مرتبط ها