کد خبر: 196113

سومین رویداد «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» از روز گذشته آغاز شد

پیش‌بینی تعامل 10 هزار دانشجو با صنعتگران

رویداد صدرا با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت از صاحبان صنایع و متخصصان در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است.

فرهیختگان: بعد از برگزاری موفق اولین رویداد صدرا در واحد علوم‌وتحقیقات در زمستان سال گذشته، دومین دوره این رویداد نیز از روز گذشته با حضور بیش از 100 شرکت آغاز به کار کرد و فردا به کار خود پایان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در نمایشگاه اخیر 10 هزار دانشجو بتوانند با صنعتگران تعامل برقرار کنند. در این گزارش با مهدی ورسه‌ای، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و مسئول برگزاری رویداد صدرا و همچنین مسئولان سه شرکت بزرگی که در این رویداد حاضر شده‌اند به گفت‌وگو نشسته‌ایم و از جزئیات برگزاری و نیازهای این شرکت‌ها برای جذب دانشجویان پرسیده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

حضور بیش از 100 شرکت بزرگ صنعتی در صدرای سوم

مهدی ورسه‌ای، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد ‌‌واحد علوم و تحقیقات و مسئول برگزاری رویداد صدرا درباره جزئیات رویداد صدرا گفت: «رویداد «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که با نام «صدرا» شناخته می‌شود با هدف شبکه‌سازی بین صاحبان صنایع، کارآفرینان، شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ با مجموعه دانشگاه اعم از دانشجویان و اساتید مدتی است که در واحدهای دانشگاه آزاد‌ برگزار می‌شود. به عبارت بهتر صدرا با هدف ارتباط مؤثر میان دانشگاه، صنعت و پاسخ به مسائل روز کشور، در محورهای ایجاد اشتغال همزمان تحصیل، معرفی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع و شناسایی فرصت‌های شغلی فعالیت می‌کند. بنابراین در صورت ایجاد این شبکه به بحث اشتغالزایی دانشجویان کمک خواهد شد.» او اضافه کرد: «این ارتباط‌ها باعث می‌شود که صنایع و شرکت‌ها خود را به دانشجویان و اساتید شناسانده و از سوی دیگر دانشجویان با حضور در این نمایشگاه بتوانند از توانمندی‌های این شرکت‌ها استفاده کنند. این دانشجویان گاها ایده‌هایی دارند، بحث جذب نیرو نیز توسط صنایع دنبال می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این نمایشگاه به‌عنوان معبر و راهی برای ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی است.» 

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد ‌‌واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه دومین رویداد صدرای واحد علوم و تحقیقات از دیروز 16 مهر در این واحد دانشگاهی آغاز و تا فردا (18 مهرماه) نیز ادامه دارد اظهار کرد: «اولین رویداد زمستان سال 1402 برگزار شد و این رویداد با حضور بیش از 100 شرکت بزرگ صنعتی در حال برگزاری است. افتخار میزبانی از صنایع بزرگ در این نمایشگاه را داریم؛ بسیاری از هلدینگ‌های بزرگ کشور از جمله هلدینگ صبا که وابسته به صندوق بازنشستگی کشور است با بیش از 15 شرکت در این نمایشگاه حضور دارد.» او ادامه داد: «شرکت سرمایه‌گذاری لوتوس نیز با بیش از 10 شرکت در این نمایشگاه حاضر شده است. همچنین افتخار میزبانی از هلدینگ صنایع معدنی پارس با 21 شرکت را داریم. در کنار این صنایع، شرکت‌هایی در حوزه‌های نساجی، فرش ماشینی و حوزه‌های صنعتی، مجموعه جدید مبتکران که یکی از تولیدکنندگان بزرگ قطعات ماشین‌آلات است نیز در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت تک تاز موتور، نیکران موتور پاسارگاد، تراکتور‌سازی ایران، شرکت‌هایی در حوزه صنایع غذایی و سایر شرکت‌های بزرگ نیز در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.» ورسه‌ای با تاکید بر اینکه این نمایشگاه در شأن دانشگاه آزاد ‌‌و واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، عنوان کرد: «همان‌طور که گفتم بیش از 100 شرکت حضور دارند و همچنان نیز برخی از شرکت‌ها در حال رایزنی برای حضورند اما از آنجایی که تعداد غرفه‌ها در این رویداد محدودیت داشت، برخی از هلدینگ‌ها در یک غرفه قرار گرفتند.» 

رشد 3 برابری شرکت‌ها نسبت به اولین رویداد صدرا

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد ‌واحد علوم و تحقیقات توضیح داد: «در رویداد فعلی شاهد رشد سه برابری شرکت‌ها نسبت به رویداد قبلیم. به لحاظ طرح پویش نیز در اولین رویداد صدرا که سال گذشته برگزار شد، دانشجویان پیش از 1500 رزومه پرکردند و برخی از شرکت‌ها بعضا از این دانشجویان در شرکت خود استفاده کردند اما نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به صنایع جذب شدند ارائه داد. البته سایت طراحی کردیم تا بچه‌ها در صورت جذب ارتباط و جذب شرکت‌ها، مشخصات خود را دراین سایت وارد کنند اما متاسفانه هنوز نمی‌توان به صورت رسمی چنین آماری را منتشر کرد.» او با اشاره به تعداد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات گفت: «بیش از 32 هزار دانشجو در مقطع لیسانس و 27 هزار دانشجوی مقطع ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیلند که اکثرشان یا خود‌ کارآفرین بوده یا وابسته به کارآفرینان هستند. بنابراین بسیاری از بچه‌ها شاید ‌انگیزه لازم برای حضور در این رویداد برای ایجاد اشتغال را نداشته باشند. با این حال سال گذشته و در اولین رویداد دانشجویان استقبال خوبی از این رویداد داشتند.» 

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد ‌‌واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از 1 هزار 500 رزومه از غرفه دانشگاه جمع‌آوری شد گفت: «برخی از شرکت‌ها نیز برای خودشان رزومه جمع‌آوری کردند، بنابراین می‌توان گفت بالغ بر 2 هزار رزومه از دانشجویان جمع‌آوری شد. امسال در این رویداد یکی از شرکت‌های کمیته امداد امام خمینی (با توجه به طرح اشتغال کمیته امداد) نیز حضور دارد که بحث حمایت از شغل 5 دهک اول جامعه ‌را پیگیری می‌کنند. قرار شد با توجه به دیتا‌بیس‌هایی که دارند به ما کمک کنند تا هدفمندتر و به صورت سیستماتیک این رویداد را برگزار کنیم.» ورسه‌ای بیان کرد: «با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ در این دوره و رشد سه برابری شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌کنم با توجه به ارتباط سیستماتیکی که ایجاد خواهد شد بالغ بر 10 هزار دانشجو بتوانند از این نمایشگاه بهره‌مند شده و بتوانند رزومه خود را با شرکت‌های بزرگ رد و بدل کنند.» 

او با اشاره به دو اقدام جدید در رویداد دوم دانشگاه آزاد ‌واحد علوم و تحقیقات توضیح داد: «در کنار رویداد صدرا که هدف از برگزاری آن حضور شرکت‌ها و ارتباط و شبکه‌سازی آنهاست، جشنواره ایده‌های صدرا را نیز برگزار کردیم. به عبارت بهتر، طبق اطلاع‌رسانی که شده بود اساتید و دانشجویان می‌توانستند ایده‌های خود را‌‌ ارائه کرده و ما در نمایشگاه این ایده‌ها را به نمایش بگذاریم تا صنایع و شرکت‌هایی که حضور دارند بتوانند این ایده‌ها را خریداری کرده و وارد فاز فناوری یا تولید محصول و ادامه این اکوسیستم شوند. بنابراین دانشجویان صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خود را در پنل عرضه کنند و صاحبان صنایع می‌توانند این ایده‌ها را ببینید و در صورت تمایل به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه حرکت کنند.» 

متن کامل گزارش سارا طاهری- محدثه حسن‌زاده، گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها