کد خبر: 195912

یک فعال رسانه ای در توئیتر عنوان کرد

چرایی درگیری اسرائیل و ایران از نگاه موسسه استراتژی اورشلیم

موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم که به مقامات اسرائیلی مشاوره‌های راهبردی سیاسی و امنیتی میدهد در جدیدترین مقالۀ تحلیلی خود به تحلیل چرایی درگیری اسرائیل با ایران پرداخته و نکات جالبی را مورد اشاره قرار میدهد.

محمدصادق علیزاده در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم که به مقامات اسرائیلی مشاوره‌های راهبردی سیاسی و امنیتی میدهد در جدیدترین مقالۀ تحلیلی خود به تحلیل چرایی درگیری اسرائیل با ایران پرداخته و نکات جالبی را مورد اشاره قرار میدهد.

اول. از نظر تحلیلگران این موسسهّ خط ساحلی مدیترانه در طول تاریخ همواره خط مرزی غرب و «بربرها»یی است که از شرق آمده‌اند. یونانیان باستان تلاش ایرانیان باستان را متوقف کردند؛ ونیزی‌ها پیشروی عثمانی‌های مسلمان را و الان هم درگیری اسرائیل با ایران یک مبارزۀ تمدنی علیه بربرهای شرقیست.

دوم. هویت اسلامی خاورمیانه و مدیترانۀ شرقی یک «خطر» برای غرب تمدنی و منافع آن در منطقه است. در حال حاضر ایران و ترکیه علاقه‌مند توسعۀ قدرت خود در منطقه‌اند پس باید جلوی آنها را در منطقه گرفت. منطقه‌ای که زمانی بخشی از امپراطوری ایران بوده.

سوم. از نظر تحلیلگران این موسسه که مشاوران رهبران اسرائیلند، در این منطقه باید با زبان «زور» سخن گفت برخلاف تقبیحی که غرب از زبان زور می‌کند. همه قدرت‌های بین‌المللی در این منطقه «زور» را در جعبۀ ابزار خود قرار داده‌اند.

چهارم. تنها تشدید تنش می تواند به این جنگ‌های فرسایشی علیه اسرائیل پایان دهد. به همین جهت نیروی نظامی اولویت دارد و ویرانی و رنج افراد و جزئی از این جنگ‌های ضروری است.

مرتبط ها