کد خبر: 195906

«فرهیختگان» آمار 8 ماهه اخیر را بررسی می‌کند

کاهش تجارت کشورهای اسلامی با صهیونیست‌ها

برخلاف دوره‌های پیشین که جنایت‌های صهیونیست‌ها با سانسور رسانه‌های قدرتمند غربی و آمریکایی دور از چشم افکار عمومی می‌ماند، اما طی یک‌سال اخیر به کمک رسانه‌های اجتماعی انتشار جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس موجب شده افکار عمومی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بدون توجه به دیدگاه و ارتباطات دولت‌های خود با رژیم‌صهیونیستی، به شکل‌های مختلف نسبت به این جنایت‌ها واکنش نشان دهند.

فرهیختگان: برخلاف دوره‌های پیشین که جنایت‌های صهیونیست‌ها با سانسور رسانه‌های قدرتمند غربی و آمریکایی دور از چشم افکار عمومی می‌ماند، اما طی یک‌سال اخیر به کمک رسانه‌های اجتماعی انتشار جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس موجب شده افکار عمومی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بدون توجه به دیدگاه و ارتباطات دولت‌های خود با رژیم‌صهیونیستی، به شکل‌های مختلف نسبت به این جنایت‌ها واکنش نشان دهند.

براساس آمارهای مرکز آمار رژیم‌صهیونیستی، مجموع تجارت این رژیم با 12 کشور اسلامی یا با اکثریت جمعیت مسلمان، طی سال 2023 حجم واردات رژیم‌صهیونیستی از این کشورها حدود 7.6 میلیارد دلار و حجم صادرات این رژیم به کشورهای مذکور حدود 2.9 میلیارد دلار بوده است. براساس این داده‌ها، مجموع تجارت رژیم با کشورهای اسلامی طی سال گذشته 10 میلیارد و 488 میلیون دلار بوده است.

اما نگاهی به داده‌های گمرک جمهوری‌آذربایجان هم نشان می‌دهد صهیونیست‌ها داده‌های مربوط به جمهوری‌آذربایجان را سانسور کرده و به‌جای تجارت نزدیک به 1.5 میلیارد دلاری، عدد 183 میلیون دلار را اظهار کرده‌اند، این درحالی است که براساس داده‌های گمرک جمهوری‌آذربایجان صادرات این کشور به رژیم‌صهیونیستی طی سال گذشته بیش از 1.4 میلیارد دلار و واردات این کشور از صهیونیست‌ها حدود 42 میلیون دلار بوده است. با این حساب، کشورهایی که در جدول این گزارش نام آنها به‌عنوان شریک تجاری با صهیونیست‌ها آمده، تجارتی معادل با 12 میلیارد دلار در سال گذشته بین آنها و صهیونیست‌ها رد و بدل شده است.

ترکیه با 6.2 میلیارد دلار در رتبه اول تجارت با صهیونیست‌ها قرار داشته است. امارات با حدود 3 میلیارد دلار و جمهوری‌آذربایجان با 1.4 میلیارد  دلار در رتبه‌های دوم و سوم بوده‌اند. اردن با 448 میلیون دلار و مصر با 441 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. 

داده‌های مرکز آمار صهیونیست‌ها نشان می‌دهد در 8ماهه نخست امسال 12 کشور اسلامی درحالی 5.6 میلیارد دلار با این رژیم تبادل تجاری داشته‌اند که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 7.3 میلیارد دلار بوده است. براساس داده‌های مرکز آمار رژیم، تجارت کشورهای اسلامی با صهیونیست‌ها طی 8ماهه امسال کاهش 22.5 درصدی داشته است. در بین کشورهای اسلامی، وضعیت برخی از کشورها بسیار قابل تامل است. ترکیه که طی سال گذشته بالاترین حجم تجارت را با صهیونیست‌ها داشت، حالا در ماه ژوئن صادراتی به صهیونیست‌ها نداشته است.

طی 8ماهه نخست امسال صادرات ترک‌ها با صهیونیست‌ها کاهش 46 درصدی و واردات آنها نیز از رژیم کاهش 47 درصدی داشته است. امارات به‌عنوان دومین شریک تجاری در بین کشورهای اسلامی، صادرات خود به صهیونیست‌ها را در 8ماهه امسال 10 درصد افزایش داده اما وارداتش کاهش 27 درصدی داشته است. صادرات مالزی به صهیونیست‌ها کاهش 53 درصدی، سنگال کاهش 35 درصدی و اردن کاهش 16 درصدی داشته است. اما در بخش واردات به‌جز ترکیه و امارات، واردات همه این کشورها از صهیونیست‌ها در 8ماهه امسال افزایش یافته است. 

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید. 

مرتبط ها