کد خبر: 195869

اکوسیستم «کمبریج» چگونه به برترین دانشگاه اروپایی پرورش کارآفرین تبدیل شد؟

درآمد 23 میلیارد پوندی از تجاری‌سازی علم

دانشگاه کمبریج به لطف ایده‌ها، فناوری‌ها، نوآوری‌ها و بینش‌های جدید، شیوه زندگی و یادگیری بسیاری از دانشجویان را تغییر داده است.

دانشگاه کمبریج به لطف ایده‌ها، فناوری‌ها، نوآوری‌ها و بینش‌های جدید، شیوه زندگی و یادگیری بسیاری از دانشجویان را تغییر داده است. این دانشگاه همچنین تاثیر اقتصادی بالایی را به همراه دارد و به تنهایی سالانه 30 میلیارد پوند اثر اقتصادی ایجاد می‌کند. بیش از 23 میلیارد پوند از این تاثیر ناشی از تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی به‌ویژه از طریق شرکت‌های «اسپین اوت» است که یک شرکت بخش‌های خود را به تجارت‌های جداگانه تقسیم می‌کند.

این موفقیت به‌طور تصادفی اتفاق نیفتاده است، بلکه با یک تعهد استراتژیک و چند دهه تلاش در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه اکوسیستمی محقق شده است که شرکت‌ها بتوانند سریع‌تر از آزمایشگاه به بازار برسند. کارآفرینی در تمام سطوح دانشگاهی، با فعالیت‌ها و گروه‌های مختلفی که به برخی از جنبه‌های نوآوری، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای در حال رشد اختصاص دارند، حمایت و تشویق می‌شود. این دانشگاه، کارآفرینان مشتاق و علاقه‌مند را با مهارت‌ها، شبکه‌ها، سرمایه‌گذاری و فضای مناسب برای رشد و اثرگذاری در سطح جهانی مجهز می‌کند.

راه‌اندازی چنین اکوسیستمی از مقطع کارشناسی گرفته تا دانشکده، اجازه می‌دهد یک ایده یا تحقیق علمی به یک تجارت ماندگار تبدیل شود. این امر نشان می‌دهد که چرا دانشگاه کمبریج همواره به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشگام جهانی در عرصه نوآوری و کارآفرینی شناخته ‌شود. کمبریج در افق 2035 برای رسیدن به 60 هزار شغل مستقیم جدید، 40 شرکت چندملیتی جدید، جذب 20 میلیارد پوند سرمایه جسورانه، دستیابی به رتبه نخست سرانه پتنت فعال جهان، ارزش افزوده سالانه 10 میلیارد پوندی، 15 یونیکورن فعال جدید، 1500 شرکت زایشی جدید و بیش از 50 پروژه نوآوری محلی تلاش می‌کند.

در هسته اکوسیستم کمبریج، دانشگاه 800ساله کمبریج قرار دارد که به دلیل تاریخ غنی از نوآوری و نیز زادگاه اکتشافات پیشگامانه، از موتور جت گرفته تا ساختار DNA، شهرت دارد. با توجه به پیشگامی این دانشگاه در حوزه‌های حیاتی، از ژن‌درمانی‌های تحول‌آفرین گرفته تا محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی اخلاق‌مدار، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این دانشگاه فعالانه به دنبال به حداکثر رساندن تاثیر اجتماعی و اقتصادی خود با حمایت از شرکت‌های «اسپین اوت» و استارتاپی است که با هدف تجاری‌سازی پژوهش‌های کمبریج ایجاد شده‌اند.

سرمایه‌گذار «سرمایه نوآوری کمبریج» در سال 2014 توسط دانشگاه کمبریج و مرکز نوآوری کمبریج برای افزایش تجاری‌سازی موفقیت‌آمیز در حوزه علوم زیستی و نوآوری‌های عمیق در فناوری راه‌اندازی شد. این یک سرمایه‌گذار ترجیحی برای دانشگاه است که بیش از 0.5 میلیارد پوند بودجه را تضمین کرده و از بیش از 40 شرکت پشتیبانی اساسی انجام می‌دهد. این سرمایه‌گذار، از طریق مشارکت با دانشگاه و شبکه گسترده‌ای شامل کارآفرینان، موسسات تحقیقاتی و شتاب‌دهنده‌ها به موج بعدی استارتاپ‌های تاثیرگذار جهانی دسترسی دارد. این شرکت به‌طور استراتژیک در توسعه سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در طیفی از زمینه‌ها ازجمله درمان سرطان، تشخیص ژنومی، جراحی رباتیک، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند. در سابقه 10 ساله این شرکت، حدود 2 میلیارد و 500 میلیون پوند سرمایه توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار جمع‌آوری شده است. 

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

 

مرتبط ها