کد خبر: 195829

خون، جنگ و دیگران

بخش بین‌الملل اسکار ۲۰۲۵ به وضعیت امروز می‌آید

مراسم اسکار سال قبل در شرایطی برگزار شد که ۸۸ کشور آثارشان را برای حضور در مهم‌ترین جشن سینمایی سال به این مسابقه ارسال کردند و در این دوره تعداد آثار فرستاده‌شده هنوز به این عدد نرسیده است. این نشان‌دهنده آن است که کار کمیته‌های انتخاب فیلم در کشورها هنوز پایان نیافته و جریان ارسال آثار به آکادمی هنوز ادامه دارد ولی با وجود این ما به بخشی از این فیلم‌ها خواهیم پرداخت.

مراسم اسکار سال قبل در شرایطی برگزار شد که ۸۸ کشور آثارشان را برای حضور در مهم‌ترین جشن سینمایی سال به این مسابقه ارسال کردند ولی در این دوره تعداد آثار فرستاده‌شده هنوز به این عدد نرسیده است. این نشان‌دهنده آن است که کار کمیته‌های انتخاب فیلم در کشورها پایان نیافته و جریان ارسال آثار به آکادمی ادامه دارد ولی با وجود این ما به بخشی از این فیلم‌ها خواهیم پرداخت. 

 پاکستان با یک انیمیشن به اسکار می‌آید 
عثمان ریاض، کارگردان، ایده‌پرداز و نویسنده پاکستانی بسیار خوش‌اقبال بوده که توانسته در اولین اثر خود به‌عنوان نماینده کشورش شانس حضور در آکادمی اسکار را با انیمیشن دوبعدی «شیشه‌گر» به دست بیاورد. البته همان‌قدر که عثمان ریاض خوش‌اقبال بوده، کشورش پاکستان در دستیابی به نامزدی بخش خارجی‌زبان اسکار تا به‌حال هیچ توفیقی کسب نکرده و با بدشانسی کامل تنها نظاره‌گر موفقیت دیگر کشورها بوده است. داستان این انیمیشن در مورد شیشه‌گر جوانی است که جنگ زندگی و روابطش را تحت‌تاثیر قرار داده و او را وارد ماجراهایی می‌کند که چندان در شکل‌گیری‌شان نقش نداشته است. تهیه‌کننده شیشه‌گر مانوئل کریستوبال اسپانیایی است که قصد دارد پاکستان را در سیزدهمین حضورش در جایزه ‌اسکار بخش بین‌المللی به اولین موفقیتش برساند. 

  خیز سوئیس برای دریافت سومین اسکار 
سوئیس یکی از کشورهای موفق اروپایی در جشن اسکار محسوب می‌شود و تاکنون در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۹۰ توانسته در این رقابت‌ها موفق عمل کند و صاحب تندیس طلایی این جشن شود. سوئیس امسال با فیلم «ریناس» در نود‌و‌هفتمین دوره اسکار حضور دارد؛ اثری که مهم‌ترین نقش‌آفرینی بین‌المللی‌اش را در فستیوال فیلم برلین تجربه کرد و توانست جایزه بزرگ بهترین فیلم در بخش کا پلاس، جایزه نسل ۱۴ پلاس را برای سازنده‌اش، کلودیا رینیک به ارمغان بیاورد. داستان این ملودرام اسپانیایی‌زبان در سال ۱۹۹۲ در پرو اتفاق می‌افتد و وضعیت خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که در حاشیه تحولات سیاسی باید با مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌های زندگی ‌دست‌وپنجه نرم کند. 

   کام برزیل با «من هنوز اینجا هستم» شیرین می‌شود؟
والتر سالاس یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سینمای برزیل و در جغرافیای آمریکای جنوبی است که تاکنون توانسته اسم و رسم خاصی برای خودش رقم بزند و آثارش را به تعداد زیادی از مخاطبان جدی سینما معرفی کند. او با ساخت فیلم «ایستگاه مرکزی» در سال ۱۹۹۸ جوایز متعددی به دست آورد که مهم‌ترینش دریافت بهترین فیلم خارجی‌زبان گلدن گلوب بود. حال، والتر سالاس با ساخت یک فیلم اقتباس به اسم من هنوز اینجا هستم وارد میدان شده است تا بتواند باری ‌‌دیگر در متن مراسم اسکار جای خوبی برای خودش دست‌وپا کند. سونی پیکچرز پخش این فیلم را در آمریکا برعهده دارد و به همین دلیل می‌توان از این تریلر سیاسی به‌عنوان یکی از شانس‌های اصلی بخش بین‌المللی نودوهفتمین دوره اسکار نام برد. سونی پیکچرز پخش‌کننده معتبری است و می‌تواند نظر اعضای آکادمی را به این فیلم جلب کند. 

متن کامل گزارش ایمان‌ عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها