کد خبر: 195778

جدال آبی‌ها با دومین خط حمله برتر لیگ قطر

نکاتی از دیدار امشب استقلال برابر السد

 تیم استقلال امشب از هفته دوم لیگ نخبگان آسیا درحالی به‌مصاف السد قطر می‌رود که شاگردان نکونام دور اول را با توجه به برتری سه بر صفر خانگی مقابل الغرافه قطر با صدرنشینی به پایان بردند. این درحالی است که در فاصله دیدار بین دو حریف قطری، فضای حاکم بر باشگاه و اردوی استقلال بعد از تساوی مقابل نساجی و شکست در دربی حسابی به‌هم ریخته است.

 تیم استقلال امشب از هفته دوم لیگ نخبگان آسیا درحالی به‌مصاف السد قطر می‌رود که شاگردان نکونام دور اول را با توجه به برتری سه بر صفر خانگی مقابل الغرافه قطر با صدرنشینی به پایان بردند تا در ابتدای کار برخلاف بازی‌های داخلی و روند پرنوسان در لیگ برتر، کار خود در آسیا را با صدرنشینی آغاز کرده باشند. این درحالی است که در فاصله دیدار بین دو حریف قطری، فضای حاکم بر باشگاه و اردوی استقلال بعد از تساوی مقابل نساجی و شکست در دربی حسابی به‌هم ریخته تا جایی که گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه یا قطع همکاری با جواد نکونام برای ادامه فصل در فضای هواداری شدت گرفت. 
درواقع در حالی که احساس می‌شد با برتری مقابل الغرافه، استقلالی‌ها دوباره روی ریل افتاده‌اند و در ادامه مسیر می‌توانند با تداوم موفقیت‌های خود خیلی زود مسیر فصل گذشته‌شان را بازیابی کنند. اما در فاصله دیدار با دو حریف قطری از الغرافه تا السد، ورق برای این تیم، بازیکنان و کادرفنی، مدیران و هوادارانش ناگهان چرخیده و باعث شد تیمی که می‌توانست با حفظ شرایط و بهبود وضعیت و البته در موضع قدرت پس از این برد خوب اوضاع مناسبی داشته باشد، حالا در موضع ضعف و با نیمکتی لرزان و وضعیتی آشفته به‌مصاف السد در خانه این تیم برود. 

نیمکت السد هم لرزان است
این درحالی است که نیمکت تیم السد با حضور فیلیکس سانچز اسپانیایی نیز در آستانه بازی با استقلال وضعیت آشفته‌ای دارد. السد قطر با هدایت این سرمربی اسپانیایی در شش هفته ابتدایی لیگ ستارگان سه پیروزی و سه شکست را تجربه کرده و با نه امتیاز در رتبه پنجم قرار گرفته است. آنها همچنین در اولین بازی لیگ نخبگان برابر العین به تساوی رسیدند و یک امتیاز به‌دست آوردند. شاگردان سانچز در آخرین بازی خود در لیگ قطر با نتیجه چهار بر دو الغرافه را شکست دادند تا با روحیه بهتری آماده بازی با استقلال شوند. هرچند هفته قبل‌تر را با پنج گل به الدحیل واگذار کرد بودند. 
این نتایج باعث شده موجی از نارضایتی برای هواداران السد به‌عنوان پرافتخارترین تیم قطری ایجاد شود و آنها به‌دنبال برکناری سانچز باشند. درواقع این سرمربی که به همراه تیم ملی قطر به‌عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019 رسید، حالا چنان در موضع ضعف قرار گرفته که هواداران السد درخواست اخراج او را ارائه داده‌اند و به نظر می‌رسد شیشه عمر این سرمربی اسپانیایی به این مسابقه و نتیجه بازی با استقلال ارتباط مستقیم داشته باشد. 

تنها رویارویی سانچز با فوتبال ایران
فیلیکس سانچز قبل از جام ملت‌های 2019 تنها رویارویی خود با فوتبال ایران را به ثبت رساند. تیم ملی کشورمان در روزهای پایانی اردوی خود در قطر در دی سال 97 در ورزشگاه خلیفه شهر دوحه به‌مصاف تیم ملی این کشور با سرمربیگری سرمربی اسپانیایی رفت. دیداری که در پایان با نتیجه دو بر یک به سود تیم ما پایان رسید. گل‌های ایران را مهدی طارمی (17) و سردار آزمون (46) به ثمر رساندند و تک‌گل قطر را حسن الهیدوس (42 - پنالتی) وارد دروازه ایران کرد. در این جام قطری‌ها قهرمان شدند، ضمن اینکه تیم ملی نیز دوبار دیگر بعد از این دیدار به‌مصاف قطری رفت که با تغییر روی نیمکت خود دیگر سانچز سرمربی‌اش نبود.
این درصورتی است که در تقابل جواد نکونام در قالب سرمربی با تیم‌های قطری این چهره در زمان سرمربیگری فولاد چهار بار مقابل تیم‌های قطری قرار گرفته که از چهار مسابقه در تقابل با الغرافه و السد یک برد، دو تساوی و یک باخت برای این سرمربی در تقابل با قطری‌ها به ثبت رسیده، ضمن اینکه مشخصا در دو دیدار با السد یک مساوی و یک شکست برای تیم نکونام در کارنامه تقابل‌های این سرمربی با قطری‌ها وجود دارد. نکته مهم اینکه در تنها رویارویی این سرمربی با السد در خانه این تیم نیز شکست یک بر صفر برای فولادی‌ها به ثبت رسیده است. 

تاریخچه رویارویی‌های 2 تیم
دو تیم تا پیش از این و در رقابت‌های مختلف ده بار به‌مصاف هم رفته‌اند که از این تعداد پنج برد برای آبی‌پوشان ایرانی و تنها یک پیروزی برای قطری‌ها به ثبت رسیده است. 
بدون‌شک از خاطره‌انگیز‌ترین دیدارهای دو تیم نیز می‌توان به بازی پلی‌آف مرحله گروهی در سال 2017 اشاره کرد که شاگردان منصوریان با برتری در ضربات پنالتی درحالی‌که ژاوی بازوبند کاپیتانی تیم السد را روی بازو داشت مقابل این تیم به برتری رسیده و راهی مرحله گروهی رقابت‌ها شدند. 
همچنین در دیدار یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعدی این رقابت‌ها درحالی‌که تیم شفر به‌اندازه کافی تیمی قدرتمند و مدعی نشان داده بود با افتادن فاصله بین مرحله یک‌هشتم تا یک‌چهارم و جدایی جمعی از ستارگان آبی از این تیم در آن مقطع زمانی، استقلال در تهران از حریف خود سه بر یک شکست خورد تا ضمن قبول اولین شکست خود برابر این تیم، در همین دیدار امیدهای خود برای صعود به نیمه‌نهایی را از دست بدهد. نکته‌جالب در این بین اینکه آخرین برد استقلالی‌ها در مصاف با السد به 18 اسفند سال 81 برمی‌گردد که این دیدار با برتری دو بر یک نماینده ایران به پایان رسید. در این دیدار السد که از به‌خدمت گرفتن روماریو، ستاره وقت تیم ملی برزیل ناامید شده بود با ریکاردو سرجیو و عبدالقادر کیتا که دو نقطه محوری این تیم محسوب می‌شدند، دربرابر بازی حساب‌شده و سرعتی استقلال ناکام ماند. سامره و رسول خطیبی گل‌های آن بازی را برای استقلال به‌ثمر رساندند و حالا پس از 22 سال هواداران آبی منتظر ششمین برد تیم خود برابر رقیب قطری‌اند. 

نکاتی دیگر از تیم قطری
رومن سایس، اوتاویو، عطال، کامارا، اوریبه، تورس، گونزالس، انریکه و موخیکا بازیکنان خارجی تیم السدند که درصورت اعتماد سرمربی اسپانیایی می‌توانند در دیدار امشب این تیم را برابر استقلال همراهی کنند. همچنین با بازگشت خوخی بوعلام و یوسف عطال به تمرینات، السد بدون‌مصدوم و محروم این دیدار را برگزار می‌کند. السدی‌ها هفته اول را دربرابر قهرمان آسیا در خانه این تیم با تساوی آغاز کردند و حالا برای آنکه در بین مدعیان باقی بمانند چشم به سه امتیاز دیدار امشب برابر استقلال دارند. اکرم عفیف بهترین بازیکن آسیا نیز کاپیتانی این تیم را برعهده دارد، ضمن اینکه این تیم در دیدار اخیر خود برابر الغرافه با ترکیب 1-3-2-4 به میدان رفت. السد با هفده گل زده دومین خط حمله برتر لیگ قطر را در اختیار دارد. این تیم همچنین با دریافت سیزده گل دومین خط دفاع ضعیف لیگ ‌قطر را به خود اختصاص داده است. 

مرتبط ها