کد خبر: 195768

دربارۀ سردار عباس نیلفروشان که به شهادت رسید

سرداری که دشمن بیشتر از ما او را می‌شناخت

سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه نیز در حادثه حضور داشت و در کنار سید حزب‌الله و یارانش به شهادت رسید. فرمانده‌ای که این روزها تصاویرش را در گوشه و کنار شهر می‌بینیم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تئوریسین‌های جنگ ناهمتراز شناخته می‌شد.

جمعه سیاه ضاحیه لبنان آنقدر عزیز از مقاومت گرفته‌ است که بتوان برای از دست ‌دادن هرکدام از آنها جداجدا عزای عمومی اعلام کرد. جمعه‌ای که محور مقاومت دوباره شهیدان زیادی را به اسلام تقدیم کرد. در کنار همه شهدای مقاومت لبنان، جمهوری اسلامی ایران نیز نماینده‌ای داشت.

سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه نیز در حادثه حضور داشت و در کنار سید حزب‌الله و یارانش به شهادت رسید. فرمانده‌ای که این روزها تصاویرش را در گوشه و کنار شهر می‌بینیم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تئوریسین‌های جنگ ناهمتراز شناخته می‌شد.

فرمانده‌ای که نه‌تنها در تحلیل تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران، بلکه در زمینه ایجاد ارتباطات مؤثر با جبهه‌های مقاومت، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، نقش مهمی ایفا کرد. به همین بهانه با سیدمحمد طاهری، خبرنگار باسابقه حوزه امنیتی و دفاعی که به مدت طولانی با این سردار رشید اسلام در ارتباط بوده است گفت‌وگو کردیم تا این شهید بزرگوار را بیشتر بشناسیم. 

سیدمحمد طاهری، خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره سردار نیلفروشان گفت: او از همان ابتدای ورود به سپاه، به صورت عملیاتی فعالیت می‌کرد. عمرش را در عملیات سپری کرده بود و در دوران دفاع مقدس، فرمانده گردان لشکر۸ نجف بود. پس از آن، وارد واحد عملیات لشکر۸ نجف شد و بعدا نیز مسئولیت عملیات نیروی زمینی سپاه را به عهده گرفت. در مقطعی حساس از تاریخ، فرمانده عملیات نیروی زمینی سپاه بود؛ زمانی که آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان حمله کرده بودند و کشور ما تحت تهدید جدی قرار داشت. 

وی افزود: در بسیاری از مسائل، وقتی تحلیلگرانی در رسانه‌ها یا تلویزیون درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کردند، ما تحلیل‌های ایشان را می‌شنیدیم و با تحلیل‌های دیگران مقایسه می‌کردیم. تفاوت دیدگاه‌ها به‌وضوح دیده می‌شد؛ دیدگاه ایشان بسیار عمیق‌تر، وسیع‌تر و درست‌تر بود. در مواجهه با آمریکایی‌ها و رژیم‌صهیونیستی نیز همین رویکرد را داشت. 

طاهری تصریح کرد: شهید نیلفروشان فردی با دید و فکر راهبردی و عملکرد تاکتیکی بود. ترکیب این دو ویژگی، از او شخصیتی ساخته بود که در جنبه‌های مختلف دفاعی و امنیتی کاملا درگیر و تأثیرگذار بود. شخصیتی چندوجهی داشت و همزمان توانایی تحلیل مسائل به‌صورت واقع‌نگر و میدانی را داشت. می‌توانست به‌درستی در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری کرده و سیاستگذاری کند.

وی خاطر نشان کرد: شاید به تعداد انگشتان دست بتوان چنین افرادی را در میان نیروهای مسلح پیدا کرد. بیشتر فرماندهان یا از رسانه‌ها دوری می‌کنند، یا اینکه مواجهه‌شان با رسانه‌ها و موضوعاتی که مطرح می‌کنند بعضا مشکل‌ساز می‌شود اما ایشان جزء فرماندهان کم‌نظیری بودند که کاملا می‌دانستند چگونه با رسانه‌ها تعامل کنند. این توانایی برمی‌گشت به شخصیت راهبردی‌شان چون جایگاه و نقش رسانه را به‌خوبی می‌فهمیدند و می‌دانستند چه زمانی و چگونه باید صحبت کنند. 

خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گفت: ایشان معتقد بود که جنگ باید خارج از مرزهای ایران مدیریت شود و اجازه ندهیم به داخل سرزمین ما کشیده شود. نکته دوم این بود که دشمن را باید فرسوده کنیم؛ همان‌طور که در عراق با آمریکایی‌ها چنین کردیم. اما درباره رژیم‌صهیونیستی، ایشان ملاحظات خاصی داشت. رژیم‌صهیونیستی با آمریکا تفاوت دارد، چون تهدید موجودیتی دارد.

متن کامل گفت‌وگوی علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز را با سیدمحمد طاهری در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها