کد خبر: 195738

مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پس از این نمی‌توان با روند سابق تبادل آتش داشت

مجیدی در مورد اینکه بهترین واکنش ایران چه خواهد بود، به پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: «با توجه به پیام مقام‌معظم‌رهبری مشخص بود که ایشان امر کرده‌اند کلیه اجزای مقاومت این جنگ را باید جنگ خودشان ببینند و به‌صورت جدی بجنگند. این مفهوم را می‌توان به‌راحتی از صحبت‌های رهبر انقلاب دریافت کرد. اما در این زمینه باید به یک نکته مهم توجه داشت، آن هم اینکه شرایط امروز و الان حتی با شرایط دو روز قبل هم فرق می‌کند.

فرهیختگان: علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که بعد از ترور رهبران پیشین حزب‌الله، حزب‌الله قوی‌تر شد و درباره اینکه آینده حزب‌الله چه می‌شود، گفت: «وقتی شیخ راغب حرب یا سیدعباس موسوی ترور شد، حزب‌الله در وضعیت مشکلی بود. بعدها کسی، مثل رونن برگمن نوشت که ترور سیدعباس موسوی از لحاظ تاکتیکی خوب و درست بود، چون رهبر مقاومت را کشتیم و ترور کردیم اما از لحاظ راهبردی اشتباه بود، چون حزب‌الله در دوره سیدحسن نصرالله قوی‌تر شد. در حال حاضر قضاوت در مورد اینکه حزب‌الله بعد از این ماجرا چقدر ضعیف یا تقویت می‌شود، محل تشکیک است. سال‌های متمادی است که به گزینه جایگزین سیدحسن نصرالله فکر شده است و حزب‌الله می‌تواند راهش را ادامه دهد.»

معادلات جنگ بعد از این برای حزب‌الله تغییر می‌کند
مجیدی، درباره اینکه واکنش مقاومت به این حمله چه خواهد بود، گفت: «در تاریخ ثبت می‌شود که سیدحسن نصرالله در جنگی ترور و شهید شد و در جایی به شهادت رسید که نه حزب‌الله در جریان عملیات بود و نه خواسته حزب‌الله ورود به جنگ بود. حزب‌الله فقط به‌خاطر حمایت از آرمان قدس فلسطین در غزه وارد جنگ شد. در غیر این صورت این جنگ برای حزب‌الله هیچ نفع و آورده‌ای نداشت اما در حمایت از فلسطین و غزه جانش را در راه خدا و امام حسین(ع) تقدیم کرد. اما از اینجا به بعد منافع حزب‌الله اقتضا می‌کند که یکی از این دو مسیر را قطعی جلو برود؛ 1- مقدوراتش را بسنجد و به این نتیجه برسد که فعلا مقدورات اجازه نمی‌‌دهد. 2- وارد جنگ شود یا برعکس به این نتیجه برسد که توانایی نبرد دارد. اگر راه اول را انتخاب کند، بالاخره باید در مقطعی حالت صلح را تجربه کنیم، نرمش داشته باشیم والا حزب‌الله وارد عمل می‌شود و رفتاری را که تابه‌حال از طرف مقابل ندیده‌ایم، حزب‌الله چنان بروز می‌دهد که دیگر قابل‌توجیه است. رهبرش ترور شده و بالاتر از این چیزی وجود ندارد. سوال مهم اما این است که اسرائیل تا چه اندازه ترس و وحشت را تجربه می‌کند یا می‌تواند با ترس و وحشت رفتارشان را ادامه دهند یا رفتارشان را تغییر می‌دهند تا ترس و وحشت از بین برود. حزب‌الله تا 10 روز پیش، محدوده موشک‌هایی که شلیک می‌کرد برای 50 شهرک بود و جمعیت کل آن 66 هزار نفر می‌شد. الان از این به بعد می‌شود پیش‌بینی کرد همان‌طور که هفته قبل حیفا را مورد هدف قرار داد، حتی موشک‌های دوربرد در شمال منطقه کرانه باختری را هدف قرار می‌داد، اما از اینجا به بعد تازه بازی اصلی حزب‌الله شروع می‌شود. در مساله جنگ غزه، عموم شهرک‌نشین‌ها در خانه‌هایشان زندگی می‌کردند، اتفاق ویژه‌ای برای جامعه اسرائیل در جنگ غزه رخ نداد. تنها زیر 10 مورد، حماس موشک دوربرد به تل‌آویو شلیک کرد و به‌جز آن، فقط در منطقه غلاف غزه تعدادی شلیک موشک داشتیم و آنقدر محدود بود که برخلاف شهرک‌های شمالی آنجا به‌طور کامل تخلیه نشد اول جنگ تخلیه شده بود و بعد خود رژیم برگرداند. مساله این بود که اسرائیلی‌ها در شهرهای اصلی زندگی می‌کردند، اما از این به بعد فضا برمی‌گردد، حزب‌الله از صفد شروع کرد و آن را جدی می‌زند. حیفا و عکا را زده ولی از این به بعد اگر شب اسرائیل روز شود، می‌بینیم رفتار آنها چقدر ممکن است عوض شود.»

افزایش فشار مقاومت در دریای سرخ می‌تواند قیمت نفت بازار جهانی را به‌هم بریزد
مجیدی در ادامه به این موضوع هم اشاره کرد که انصارالله یمن می‌تواند فشارهای خود در دریای سرخ را افزایش دهد و گفت: «انصارالله با بستن دریای سرخ فشار را به رژیم وارد کرده بود اما فشار جوری نبود که قیمت نفت بازار جهانی به‌هم بریزد. از اینجا به بعد این هم می‌تواند تغییر کند، کمااینکه مقاومت اسلامی در عراق می‌تواند جدی‌تر وارد عملیات علیه آمریکایی‌ها شود. در ماه‌های اول بعد از طوفان الاقصی این روند شروع شد که البته تلفات نظامی نمی‌گرفت و تلفات نظامی محدود بود اما از این به بعد می‌تواند معطوف به گرفتن تلفات نظامی هم باشد. مقتضیات جنگ و شرایط اسرائیل به‌شدت به‌هم وابسته‌اند. نکته‌ این است که به‌نظر می‌آید از اینجا به بعد، روند سابق جوابگو نیست. در روند سابق سطحی از تبادل آتش از طرف مقاومت صورت می‌گرفت که آن سطح الان جوابگو نیست یا مقاومت باید به‌سمت اقدامات پرریسک و شدیدتر برود یا توافق کند که احتمالا شامل عقب‌نشینی‌های موقت بشود. در غیر این صورت، نمی‌توان روال سابق را ادامه داد، در هر دو حالت شرایط اسرائیل نیز متناسب آن تغییر می‌کند.»

شرایط امروز حتی با دو روز قبل هم متفاوت است
مجیدی در ادامه در مورد اینکه بهترین واکنش ایران چه خواهد بود، به پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: «با توجه به پیام مقام‌معظم‌رهبری مشخص بود که ایشان امر کرده‌اند کلیه اجزای مقاومت این جنگ را باید جنگ خودشان ببینند و به‌صورت جدی بجنگند. این مفهوم را می‌توان به‌راحتی از صحبت‌های رهبر انقلاب دریافت کرد. اما در این زمینه باید به یک نکته مهم توجه داشت، آن هم اینکه شرایط امروز و الان حتی با شرایط دو روز قبل هم فرق می‌کند. ما به هر علتی در یک موقعیت بسیار سخت قرار گرفته‌ایم و در این موقعیت بسیار سخت حفظ انسجام و وحدت داخلی بسیار مهم است. از این منظر هر تصمیمی از سوی رهبر حکیم انقلاب اتخاذ و از سوی نظام دنبال شود، الان مقطعی است که ما باید حتی به‌صورت نظری، همراهی کامل را داشته باشیم. با کمی مبالغه اگر بخواهیم بگوییم در واقع مثل یک گردانی که وسط جنگ توسط دشمن محاصره شده است، قبل از آن فرمانده‌ها در برنامه‌ریزی عملیاتی می‌توانند مطالب مهمی مطرح کنند. قاعدتا فرماندهی که در محاصره گیر کرده یا فرمانده ارشدش در عقبه دچار مشکل شده است. طبیعتا فضای نقادی خیلی جدی وارد می‌شود اما در آن لحظه در شرایط حساس، قطعا کسانی که در حصارند باید همه یکدست و یک‌صدا واحد و تابع محض فرمانده باشند.»

مرتبط ها