کد خبر: 195693

بهتاش فریبا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جز ماندن و ادامه دادن، نکونام چاره دیگری نداشت

بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال که اتفاقا در تمرینات دو روز قبل از دیدار با پرسپولیس در تمرین آبی‌ها حاضر شده بود معتقد است بیشترین دلیل شکست استقلال در دربی به اظهارات مشاور مدیرعامل این تیم مربوط شده که تا اندازه زیادی تمرکز استقلالی‌ها را گرفته و باعث شد تا در این دیدار موفق نشوند.

استقلال دربی 104 را واگذار کرد تا رکورد نبردن‌های این تیم در دربی به 17 بازی و به حدود 7 سال برسد این در حالی است که این دربی با همه دربی‌های دیگر یک تفاوت ویژه داشت و آن هم اینکه به‌خاطر اتفاقات اخیر و نتایجی که در لیگ به دست آمده بود تا حدود زیادی نیمکت استقلالی‌ها متزلزل بوده و صحبت از جابه‌جایی سرمربی این تیم در صورت ناکامی استقلال برابر رقیب سنتی خود به گوش می‌رسید.
با همه این تفاصیل استقلال این بازی را واگذار کرد اما بعد از مسابقه مدیران باشگاه حمایت سفت و سختی را از سرمربی این تیم به عمل آورده تا نکونام با وجود خداحافظی پنجشنبه شب از هواداران استقلال، جمعه عصر به‌منظور همراهی تیم در قطر برای دیدار با السد، دوباره به تمرینات آبی‌پوشان و اردوی این تیم اضافه شود.
با همه این اتفاقات اما بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال که اتفاقا در تمرینات دو روز قبل از دیدار با پرسپولیس در تمرین آبی‌ها حاضر شده بود معتقد است بیشترین دلیل شکست استقلال در دربی به اظهارات مشاور مدیرعامل این تیم مربوط شده که تا اندازه زیادی تمرکز استقلالی‌ها را گرفته و باعث شد تا در این دیدار موفق نشوند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بهتاش فریبا را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

جوادنکونام هم به تمرین استقلال بازگشت. 
چاره دیگری هم نیست الان و باید این امر اتفاق می‌افتاد. 

از دوشنبه‌ای که در تمرین استقلال قبل از دربی در آن حاضر شدید، صحبت را آغاز کنیم. با حضور احمد شهریاری فضای همدلی در این تمرین ملموس بود؟
فضا خیلی خوب بود و به نظرم فضای همدلی و اتحاد هم وجود داشت، به‌خصوص این فضا بین بچه‌ها بیشتر بود. 

پس چرا در دربی منجر به نتیجه نشد؟
بالاخره آب ریخته را دوروزه نمی‌شود جمع کرد! یعنی با حضور چهار پیشکسوت در تمرین نمی‌شد از تبعات شوکی که آقای دستیار و مشاور مدیرعامل استقلال به این تیم داد خلاصی پیدا کرده و آن صحبت‌ها و حرف‌ها را فراموش کرد. به هر صورت کار سختی بود و از سوی دیگر کار اشتباهی هم بود. حالا کار کی بود و چه کسی مقصر بود هنوز تکلیف روشن نیست و اینکه قصدشان چیست هم هنوز تکلیف روشن نیست. ان‌شاءالله زودتر مساله پشت پرده شفاف شود تا ببینیم داستان چه بود. اما بین بچه‌ها شاهد یک تمرین خوب و سرحال بودیم و من مشکلی بین آنها ندیدم. با این حال جواد به‌صورت طبیعی ناراحت بود هرچند ما هم ناراحت بودیم و عکس‌العمل خود را به موقعش نشان دادیم. چه آن کسی که حامی بود و چه کسی که منتقد بود، به این مساله یعنی صحبت‌های آقای مشاور انتقاد کردند. 

به نظر می‌رسد تیم برای بازی دربی تمرکز نداشت. 
درست است! ما زمانی که مربی استقلال بودیم در هفته‌ای که باید دیدار دربی را برگزار می‌کردیم در صحبت‌هایی که بین خودمان در کادر داشتیم تاکید می‌کردیم که در این هفته کسی چیزی نگوید چون خود بازیکن می‌داند هفته مهمی را در پیش دارد و همه چیز را با جزئیات رعایت می‌کند. در هر صورت بازیکن می‌داند بازی دربی یک بازی ماندگار است. به‌طور مثال خود من برای استقلال گل‌های زیادی زدم که در بین آنها گل زیبا هم داشته‌ام اما هر کسی با من صحبت می‌کند از گل پرسپولیس می‌گوید، درحالی‌که اصلا گل من به این تیم قشنگ نبود. در هر صورت چون این بازی ماندگار است بازیکن در هفته منتهی به دربی حواسش به خودش است. ما هم در این هفته به بازیکن فشار نمی‌آوردیم اما هفته بعدش فارغ از نتیجه‌ای که به دست می‌آمد خیلی سخت بود بخواهیم بچه‌ها را جمع کنیم. همه اینها در حالی است که خود بچه‌ها و کادر هم برای دیدار با پرسپولیس خیلی دل‌شان می‌خواست تمرکز خود را رعایت کنند اما متاسفانه برخی حرکات و اقدامات باعث شد تا این امر محقق نشود. 

این ناکامی چه دلایل دیگری داشت؟
بچه‌ها پول هم نگرفته‌اند و این موضوع کمی آنها را نگران کرده است. روزی که به تمرین رفتیم خیلی صحبت خاصی را در جمع مطرح نکردم اما درحالی‌که سردار شهریاری در حال صحبت بودند و اعلام کردند قرار است ظرف سه چهار روز آینده واریزی داشته باشند؛ من به این صحبت ورود کرده و خواهش کردم و گفتم اگر ممکن است قبل از بازی با پرسپولیس این پول را بدهید که البته مورد تشویق بچه‌ها قرار گرفتم! بنابراین در این مدت واریزی هم انجام نشده است. آنهایی که از سال قبل طلبکارند یک بحثی دارد و آنهایی که در این فصل هنوز دریافتی نداشته‌اند این یک بحث دیگر است. بنابراین شاید این موضوع هم تا حد کمی در روندی که استقلال در فصل جاری پشت سر گذاشته تاثیرگذار باشد. 

متعقدید در این زمینه هلدینگ کم‌کاری کرده یا اتفاق دیگری باعث این ماجرا شده است؟
اگر به‌نسبت بخواهید حساب کنید نمی‌شود به هلدینگ خیلی خرده‌‌ای گرفت. من معتقدم کسی حرفی می‌زند باید یک منطقی پشت حرفش باشد. به نسبت پارسال حساب کنید ببینید هلدینگ کمک‌حال تیم بوده یا کمکی نکرده است. شاید هنوز در این فصل کمکی نکرده باشد اما سال گذشته در اواخر فصل حدود 80 تا 85 درصد پول بچه‌ها را داده است. پس درحالی‌که همین فصل گذشته تا روزهای پایانی، بازیکنان هنوز از فصل قبل‌تر هم طلبکار بودند اما امروز از فصل قبل طلبی ندارند؛ این یعنی با حضور هلدینگ یک فرقی ایجاد شده است. تنها سال‌هایی که به یاد دارم که استقلالی‌ها تا 90 درصد پول گرفته‌اند زمان افتخاری بود که خود ما هم در کادر علی منصوریان بودیم. پس نقش هلدینگ مشخصا نقشی بوده که تاثیر داشته حالا شاید خیلی هم پررنگ نبوده باشد. 

اگر بخواهیم به‌صورت فنی صحبت کنیم استقلالی‌ها چرا آنقدر در دربی بد بازی کردند؟
بحث ‌انگیزه و مباحث روحی و روانی برای چنین بازی‌هایی خیلی مهمند. از سوی دیگر فکر می‌کنم مقداری ترکیب و چیدمان تیم و مقداری تعویض‌هایی که انجام شد و آنالیز خیلی خوب پرسپولیس از بازیکنان و سیستم استقلال همگی دست‌به‌دست هم دادند تا این شکست برای استقلال به ثبت برسد. پرسپولیسی‌ها خیلی خوب تیم ما را آنالیز کرده و نقاط قوت ما را بسته بودند. آنها چپ و راست ما را بستند و به هدف خود رسیدند. به نظرم آنها جایی بازی را بردند که روی پرس کردن خط هافبک ما و کانترپرسی که روی یک‌سوم دفاعی ما انجام دادند، متمرکز بودند. یعنی بازپس‌گیری توپ‌شان به پنج ثانیه نمی‌رسید، یعنی توپی که لو می‌دادند حداکثر پنج ثانیه بعد آن را می‌گرفتند. این به نظرم مهم‌ترین مساله دربی بود که پرسپولیس را به موفقیت رسانده و مسیر برتری را از استقلال گرفت. 

روز جمعه (دیروز) هم نکونام راهی تمرین شد. برای ادامه مسیر باید چه کار کرد؟
هیچ چاره دیگری نبود. نکونام بود که فقط می‌توانست این تیم را جمع‌وجور کند چون آدم دیگری کنارش نبود. الان می‌خواستند مربی خارجی بیاورند؟ الان اصلا وقتش نبود! تا برسد و بخواهد سلام علیک کند چهار تا بازی را از دست داده و با این تعداد دیگر قهرمانی هم از دست رفته و دیگر تمام شده است. به‌خصوص الان که 10 امتیاز از 15 امتیاز ممکن از دست رفته است. به همین دلیل است که بهترین اتفاق ممکن این بود که جواد را نگه دارند و قطعا باید در ادامه مسیر یک مربی خارجی خوب در کنار وی بگذارند. 

به‌عنوان سوال آخر پس فکر می‌کنید صحبت‌هایی که حق‌دوست چند روز قبل از دربی انجام داد بیشترین تاثیر را روی شکست استقلال در دربی گذاشت. 
بله همین‌طور است. این حرف‌ها متاسفانه شوک بدی داد و خیلی تاثیرگذار بود. حالا خواسته یا ناخواسته این امر اتفاق افتاد دیگر بماند. 

مرتبط ها