کد خبر: 195622

در جست‌وجوی رد پای استرنفلد

میهمان مشکوک جلسه نیویورک از کجا آمده بود؟

مسعود پزشکیان در دومین روز حضور خود در نیویورک نشستی با برخی علمای دینی در آمریکا برگزار کرد. حضور برخی علمای یهودی که با چفیه فلسطینی در این نشست حضور پیدا کرده بودند هم به‌چشم می‌خورد.

مسعود پزشکیان در دومین روز حضور خود در نیویورک نشستی با برخی علمای دینی در آمریکا برگزار کرد. حضور برخی علمای یهودی که با چفیه فلسطینی در این نشست حضور پیدا کرده بودند هم به‌چشم می‌خورد. رئیس‌جمهور در بخشی از این نشست به جنایتی که علیه فلسطینیان در غزه رخ داده، اشاره کرد و گفت: «امروز دومیلیارد مسلمان نظاره‌گر جنایات یک اقلیت کوچک صهیونیست علیه فلسطینیان مظلوم غزه‌اند و کاری هم جز محکومیت این جنایات نمی‌توانند بکنند که آن هم فایده و خاصیتی ندارد، اما اگر مسلمانان برادری خود را در عمل اثبات کرده بودند و امروز با وحدت و انسجام کنار هم بودند، آیا باز هم رژیم‌صهیونیستی جرأت داشت چنین غلط‌هایی کند؟!»

این نشست رئیس‌جمهور باز با حاشیه همراه بود. در جریان برگزاری این جلسه، حضور فردی موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ یک استاد دانشگاهی در آمریکا که یهودی است و سابقه روشنی در فعالیت علیه رژیم‌صهیونیستی داشته است. «لیور استرنفلد»، تاریخ‌دان و استاد مطالعات یهودیت در دانشگاه پنسیلوانا، فردی بود که تصویر او در این نشست با واکنش‌هایی همراه شده است.

استادی متمرکز بر حقوق یهودیان ایرانی-اسرائیلی
استرنفلد، استاد تاریخ و مطالعات یهودیت دانشگاه پنسیلوانیاست. یکی از موضوعاتی که در حوزه تحقیقاتی او قرار دارد، مطالعه در مورد مهاجران یهودی به اسرائیل و اساسا وضعیت یهودیان در ایران است. استرنفلد، در اولین کتاب خود با نام «بین ایران و صهیون» در مورد یهودیانی نوشته است که به اسرائیل مهاجرت کردند. او همچنان در مطالعات و تحقیقات خود به مسائل ایرانیانی می‌پردازد که به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.

برخی مقالات نوشته‌شده توسط او در سایت ایندیپندنت فارسی با سردبیری کاملیا انتخابی‌فرد منتشر شده است. یکی از این مقالات در مورد جاسوسان اسرائیلی است که در ژانویه 2022 چاپ شد و به گفته او به ایران اطلاعاتی را دادند. او در بخشی از این مقاله در توجیه این اقدام تلاش کرد عامل دریافت اطلاعات از اسرائیلی‌ها را اغفال این زنان بداند و این‌طور القا کند که آنها اطلاع نداشتند در حال ارائه اطلاعات به ایرانند. او البته در تحلیل خود به این موضوع اشاره کرد عاملی که آنها با این فرد همراهی کردند، دلتنگی برای وطن‌شان بوده است.

کلیدواژ‌ه‌ای که عموما سربازان بهایی ارتش اسرائیل برای جلب‌نظر افکار عمومی داخل ایران استفاده می‌کنند. استرنفلد در مقاله‌ دیگری در آوریل 2021 به سخنرانی دو عضو کنست اسرائیل اشاره کرده بود. او در این مقاله به خاطرات تلخی که آنها در مدت زمان زندگی خود در زمان محمدرضا شاه در ایران گذراندند، انتقاد می‌کند و معتقد است او نباید هویت ایرانی خود را تنها به‌خاطر اتفاقاتی که برای او افتاده نادیده بگیرد. نکته مهم این است که رژیم‌صهیونیستی جدای از اقدامات تروریستی که انجام می‌دهد، تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدی برای این موضوع دارد تا این‌طور القا کند که آنچه باعث بروز اختلاف و دشمنی میان رژیم و ایران است، رویکرد نظام حکمرانی ایران است و مردم ایران با رژیم مشکلی ندارند و برای پیشبرد این هدف نیز تلاش می‌کنند بهائیانی را برجسته‌ کند که در اسرائیل زندگی می‌کنند.

به همین منظور عموما صفحات مجازی و توییتری با زبان فارسی به نام اسرائیل اینگونه فعالیت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد بخشی از آنچه استرنفلد انجام می‌دهد، تمرکز بر این موضوع است تا القا کند که مشکلی میان یهودیان ایرانی -اسرائیلی که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند با مردم ایران وجود ندارد و آنها علاقه دارند به‌ وطن‌شان باز گردند. البته این موضوع را با شعارهایی تحت‌عنوان حقوق بشر و وطن‌دوستی پنهان می‌کند. نکته عجیب ماجرا حضور این فرد در نشست رئیس‌جمهور است. نگاهی به سابقه این فرد و محور اصلی دغدغه او یعنی مهاجران در سرزمین‌های اشغالی این ابهام را تقویت می‌کند که حضور او در این نشست محل‌تأمل است.

بهره‌برداری رسانه‌های فارسی‌زبان از حضور یک استاد اسرائیلی در نشست رئیس‌جمهور
حضور او در این نشست در وهله اول موردتوجه رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفت. حضور «یک استاد اسرائیلی» در این نشست، کلیدواژه‌ای بود که رسانه‌های فارسی‌زبان در پوشش خبر حضور وی از آن استفاده کردند. امری که نشان می‌داد شیطنت رسانه‌ای آنها بر این موضوع استوار است که گویی این اقدام با هماهنگی صورت گرفته است. برخی از این رسانه‌ها تلاش کرده‌اند این‌طور القا کنند که گویی رئیس‌جمهور از حضور این استاد اسرائیلی خبر داشته است، امری که به نظر می‌رسد در ادامه حواشی‌ای که از نشست رئیس‌جمهور با رسانه‌ها منتشر شد به‌دنبال شیطنت رسانه‌ای‌اند.

استرنفلد، در گفت‌وگویی که با برخی از این رسانه‌ها داشته، مدعی شده دیداری هم با رئیس‌جمهور ایران داشته است و در ادامه اظهارات غلطی در مورد انگیزه‌هایی برای عادی‌سازی روابط با رژیم مطرح کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد بخش زیادی از این فضاسازی رسانه‌ای از جانب رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به رژیم صورت گرفته تا فضای رسانه‌ای را به نفع خود تغییر دهند و روابط میان ایران و جبهه مقاومت را تضعیف کنند. 

دفتر نمایندگی مسئول برنامه‌ریزی نشست‌های رئیس‌جمهور
فارغ از اینکه آنچه رسانه‌های فارسی‌زبان درباره این دیدار منتشر کرده‌اند تعمدا و برای فضاسازی رسانه‌ای بوده اما سوالی که در این رابطه وجود دارد این است که اساسا چرا فردی که سابقه مشکوکی در حمایت از رژیم داشته باید در این نشست رسانه‌ای حضور پیدا کند؟ مسئولیت برگزاری نشست‌های رئیس‌جمهور در جریان حضور در نیویورک برعهده دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل است، ترتیب‌بندی این برنامه‌ها از جانب این دفتر انجام می‌شود و رئیس‌جمهور نیز در آن شرکت می‌کند.

معمولا در سفرهای رئیس‌جمهور به نیویورک سه‌ دیدار برنامه‌ریزی می‌شود، ازجمله دیدار با نمایندگان رسانه‌ها، اساتید دانشگاهی و چهره‌های علمی و رهبران دینی. دفتر نمایندگی ایران عموما چند نفر را دعوت می‌‌کند و از این تعداد، برخی نیز حضور پیدا می‌کنند. در این سازوکار نهاد ریاست‌جمهوری به چک و تایید میهمانان دعوت‌شده در نشست‌های رئیس‌جمهوری می‌پردازند، ابهامی که در این رابطه ایجاد می‌شود این است که چرا دقت لازم در دعوت نمایندگان از جانب دفتر نمایندگی صورت نگرفته و فردی در این نشست حضور پیدا کرده که حداقل خوراک رسانه‌ای خوبی در اختیار رسانه‌های فارسی‌زبان قرار داده است. نکته دیگر این است که نهاد ریاست‌جمهوری باید میهمانان دعوت‌شده در نشست را با دقت چک و تایید می‌کردند و به‌نظر می‌رسد دقت‌نظر لازم از جانب تیم رئیس‌جمهور نیز برای کنترل میهمانان دعوت‌شده به این نشست صورت نگرفته است.

حساسیت شرایط منطقه‌ را درنظر بگیرید
در شرایطی که در حال حاضر منطقه در آن قرار دارد، فشاری که رژیم‌صهیونیستی از هفت اکتبر تا الان تحمل کرده، او را به‌سمت گسترده‌تر کردن جنگ برای بازنمایی این تصویر که در حال پیروزی است، سوق داده است. رژیم‌صهیونیستی اما در تمام این مدت تمرکز خود را بر تضعیف ایران در منطقه گذاشته است. رژیم‌صهیونیستی به‌دنبال تضعیف روابط ایران و محور مقاومت برای کم کردن تبعات شکست خود نیز بوده است.

ترور شهید هنیه در تهران یکی از انواع تلاش‌های رژیم برای تضعیف روابط ایران و محور مقاومت است. حالا و در روزهایی که رئیس‌جمهور در نیویورک حضور دارد و از آنجا که ایران به‌صراحت در دیدارها و ملاقات‌های دیپلماتیک به محکومیت اقدامات رژیم می‌پردازد، طبیعی است به‌دنبال درست کردن حاشیه و فضاسازی برای تضعیف ایران و البته مواضع او در حمایت از محور مقاومت باشند. نکته مهمی که به‌نظر می‌رسد تیم رئیس‌جمهور باید به آن توجه داشته باشد، حساسیت نسبت به ملاقات‌ها، دیدارها و اظهاراتی است که در این سفر مطرح می‌شود.

انتشار جمله حاشیه‌ساز رئیس‌جمهور و پس از آن انتشار عکسی از حضور یک استاد اسرائیلی در نشست رئیس‌جمهور، طبیعتا مورد سوءاستفاده رسانه‌های موردحمایت رژیم در جهت تضعیف روابط ایران و محور مقاومت قرار گرفت؛ امری که نشان می‌دهد لازم است تیم ‌همراه رئیس‌جمهور حساسیت و دقت‌نظر بیشتری در ملاقات‌ها و جلساتی که در حاشیه نشست مجمع برگزار می‌شوند، داشته باشد. 

مرتبط ها