کد خبر: 195555

بار گران دفاع مقدس بر دوش سینمای ایران

اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند

زمانی که مردم ایران در هیاهوی انقلاب اسلامی بودنند، جنگ تحمیلی از سوی عراق آغاز شد و این اتفاق شروع تولد سینمای دفاع مقدس در ژانرها بود.

فرهیختگان آنلاین: این سال‌ها نشان داد که وظیفه خطیر بازنمایی بی‌کم‌وکاست دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری بر گرده سینمای ایران سنگینی می‌کند و هنوز راه نرفته زیادی برای روایت داستان‌های به‌جامانده از آرش‌تباری ملّت ایران در برابر دشمن و سرافرازی رزمندگان بسیجی و ارتشی وجود دارد امّا باز با اینحال آثار دفاع مقدسی ما نقطه درخشان سینمای پس از انقلاب ایران را شکل می‌دهند و هنوز هم مصائب زندگی در شرایط عادی روند ساخت آن‌ها را با مانع جدی مواجه نکرده و چه خوب که این اتفاق ناخوشایند تاکنون رقم نخورده است.

در آثار دفاع مقدسی ما جایی برای نمایش درنده‌خویی و خشونت افسارگسیخته وجود ندارد و واژه‌هایی همچون ایثار و مقاومت به‌عنوان مفاهیم آشنا برای انسانِ ایرانی-اسلامی در فریم به فریم بسیاری از فیلم‌های مربوط به دوران جنگ تحمیلی نفس می‌کشند. به همین دلیل هم هست که با گذشت ۳۵ سال از پایان تجاوز دشمن بعثی به خاک ایران هیچ اتفاق خوشایند و هولناکی نتوانسته لحظه‌ای از حافظه جمعی ما نسبت به آن ایام را به حاشیه ببرد. هنوز هم وقتی به سالگرد آزادسازی خرمشهر یا شکست حصر آبادان نزدیک می‌شویم مشتاق آنیم که سینما حال و هوای ایران  آن سال‌ها و رشادت رزمندگان ما در جبهه‌های نبرد را برای‌مان منعکس کند و به زبان تصویر بگوید: «اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند».

 

مرتبط ها