کد خبر: 195549

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

لحظه‌به‌لحظه با رئیس‌جمهور در نیویورک

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی، در راس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی، عازم نیویورک شد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

دیدار نخست‌وزیر نروژ با رئیس‌جمهور ایران در نیویورک 

یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ، روز چهارشنبه به وقت محلی در محل اقامت دکتر مسعود پزشکیان با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.


نخست وزیر پاکستان و پزشکیان با یکدیگر دیدار کردند 

«محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان در محل اقامت پزشکیان برای دیدار و گفت وگو با رئیس جمهور ایران حضور یافت که این دیدار هم اکنون در حال برگزاری است.


دیدار ولیعهد کویت با پزشکیان

 شیخ صباح خالد الحمد الصباح ولیعهد کویت در محل اقامت رئیس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد.


پزشکیان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان: باید جلوی اسرائیل را گرفت
مسعود پزشکیان در در سفر به نیویورک در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد:ایران برجام را پذیرفت و در حال عمل به آن بود، اگر دنبال بمب هسته‌ای بودیم که آنان می‌گویند، نمی‌آمدیم برجام را بپذیریم. آژانس انرژی اتمی بیشترین نظارت را بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشت. از کل دنیا از کشور ما بازبینی و بازرسی کردند و دیدند که طبق آن چارچوب عمل کردیم.
پزشکیان گفت: ما اگر اسلحه و موشک تولید می‌کنیم تنها به دنبال دفاع از خودمان هستیم. در زمان جنگ تحمیلی صدام حسین با حمایت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی شهرهای ما را موشک‌باران می‌کردند و بمب شیمیایی بر سر ما می‌ریخت، ما بی‌دفاع بودیم.


پزشکیان در گفت‌وگو با الجزیره: سلاح‌های ما برای دفاع از خود است
مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران به الجزیره گفت: ما هستیم که چارچوب زمانی واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه را تعیین می‌کنیم و اسرائیل نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد انجام دهد. اسرائیل امیدوار است که جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد تا به بقای خود ادامه دهد.
او ادامه داد: اسرائیل نتوانست به اهداف خود در غزه برسد و نتوانست حماس را نابود کند. تنها هدفی که اسرائیل به آن دست یافت این بود که کل یک شهر را ویران و از رسیدن تجهیزات بشردوستانه جلوگیری کند.
رئیس جمهور ایران افزود: کیفیت، مکان و زمان پاسخگویی ما مواردی است که نباید آن را اعلام کنیم.
رئیس جمهور ایران در این گفت‌وگو تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو  به دنبال کسب حیات سیاسی از طریق بحران کنونی است و اسرائیل از گسترش دامنه جنگ آسیبی نمی‌بیند زیرا از سوی کسانی حمایت می‌شود که ارزش‌های انسان دوستانه نادرست دارند.


روایت «عراقچی »از رایزنی‌اش با «بورل» در نیویورک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت :اتحادیه اروپا باید حمایت برخی از اعضایش از اسراییل را متوقف کند و به جای آن موضعی واحد برای توقف تشدید بحران توسط اسراییل در منطقه اتخاذ کند.
سید عباس عراقچی با  اشاره به دیدار و رایزنیش با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد این دیدار  در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: « گفتگوی سودمندی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، در مورد مجموعه ای از موضوعات مورد علاقه یا نگرانی مشترک، شامل مذاکرات هسته ای، وضعیت خطرناک موجود در منطقه خاورمیانه ناشی از تجاوز اسرائیل علیه لبنان، منازعه اوکراین، و نیز ضرورت خودداری از معیارهای دوگانه در رابطه با حقوق بشر داشتم.»
وی گفت: در این دیدار  تاکید کردم که اتحادیه اروپا باید حمایت برخی از اعضایش از اسراییل را متوقف کند و به جای آن موضعی واحد برای توقف تشدید بحران توسط اسراییل در منطقه اتخاذ کند.


 وحشیگری دیوانه وار اسرائیل در لبنان باید متوقف شود
لحظاتی قبل  مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی کرد.
رئیس جمهور گفت: مردم جهان در یک سال گذشته ماهیت رژیم اسرائیل را دیده اند؛ دیده اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بیگناه را در غزه به خاک و خون کشیده اند که بیشتر زنان و کودکان بی گناه بوده اند؛ ولی به نسل کشی کودک کشی جنایت جنگی و تروریسم دولتی میگویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه میگویند «هدف مشروع نظامی»!

وی گفت: به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل کشی آنها اعتراض می کنند می گویند «یهودستیز»، به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و ،تحقیر علیه آنها به پا خاسته اند میگویند «تروریست»! ولی این اسرائیل است که دانشمندان دیپلمات ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛

دکتر پزشکیان افزود: در مقابل ایران از جنبش های آزادی بخش و مردمی حمایت کرده است که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده اند. ما در کنار مردم کشورهای شما که در خیابان ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می کنند، ایستاده ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم میکنیم، جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی بر قرار گردد و وحشیگری دیوانه وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند متوقف شود.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمیتواند افشانه شکست ناپذیری خود را بازسازی کند طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه ،لبنان که هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشیده است بی پاسخ نمی ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت هایی است که در برابر تلاش های بین المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می گذارند.


وزیر خارجه چین با پزشکیان دیدار کرد

وانگ یی وزیر خارجه چین امروز سه شنبه به وقت محلی با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور یافته‌است، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

تعداد همراهان رئیس جمهور نه ۱۲ نفر است، نه ۱۸۴ نفر!

 
علی‌اصغر شفیعیان مدیر سایت انصاف‌نیوز درباره تعداد همراهان رئیس جمهور نوشت: تعداد همراهان رئیس جمهور پزشکیان در سفر نیویورک نه ۱۲ نفر است که برخی به عنوان حامی دولت ادعا کرده‌اند و نه ۱۸۴ نفر که مخالفان دولت از جمله حسین دهباشی ادعا کرده‌اند؛ بلکه چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ نفر است؛ شامل اعضای همراه، تشریفات، رسانه، حفاظت و گروه پرواز.

سخنان پزشکیان درمورد کاهش تنش‌ها با رژیم صهیونیستی نبود

عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران درباره حواشی به وجود آمده در مورد اظهار نظر پزشکیان در بحث تنش زدایی و صلح بیان کرد:  اول یک شبکه معاند بود و بعد شبکه ها و حساب های اسرائیلی در شبکه های اجتماعی آن را مطرح کردند.  به سخنان دکتر پزشکیان نگاه کنید در تمام ملاقات ها محور سخنان ایشان در مورد محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت از محور مقاومت است. حمایت از محور مقاومت جزء اصول سیاست خارجی ما است. در رابطه با جنایت وحشیانه اسرائیل، سخنان آقای پزشکیان در نشست با رسانه های آمریکا طوفانی بود.
 وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سخنان رئیس جمهور در نشست با رسانه های آمریکایی گفت: آنچه آقای پزشکیان مطرح کرد که اگر قرار است صلح و امنیت در منطقه باشد نباید سلاح داده شود. جمهوری اسلامی و تقریبا تمام کشورهای منطقه معتقدند که منطقه باید عاری از سلاح های هسته ای باشد و رژیم صهیونیستی هم باید سلاح های کشتارجمعی خود را کنار بگذارد و خلع سلاح شود. سخنان اصلا در مورد کاهش تنش ها با رژیم صهیونیستی نبود. صحبت آقای پزشکیان در مورد خلع سلاح های کشتار جمعی بود.


پزشکیان در گفتگو با CNN: نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری تبدیل شود
مسعود پزشکیان در گفت‌وگویی درباره حملات متجاوزانه گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت که این حملات «بحرانی انسانی» است که با خطرِ ورود منطقه به جنگی‌ گسترده‌تر مواجه است. شبکه سی‌ان‌ان نوشت که پزشکیان در بخشی از گفت‌وگویی اختصاصی با «فرید زکریا» خبرنگار این شبکه هشدار داد که «خطر دامن‌گیر ‌شدن آتش رخدادهای فعلی(در لبنان) در کل منطقه وجود دارد.»
او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و (تسلیحات آن را) تامین می‌کنند. تحولات اخیر ممکن است به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود که «می‌تواند برای آینده جهان و حتی خود کره زمین خطرناک باشد، بنابراین ما باید مانع جنایاتی شویم که اسرائیل مرتکب می‌شود.»


اتهام‌زنی‌ رئیس شورای اروپا به ایران پس از دیدار با پزشکیان
سومین دیدار مسعود پزشکیان با رئیس شورای اروپا برگزار شد. پزشکیان در این دیدار گفت که «ما به دنبال رسیدن به یک‌زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفتگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است.» پزشکیان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز صرفاً به دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است. 
شارل میشل، رئیس شورای اروپا اما  با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس جمهور پزشکیان دیدار کردم. وی با تکرار ادعا درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین که بارها از سوی مقام های کشورمان رد شده است،نوشت که نگرانی اتحادیه اروپا در این زمینه را مورد اشاره قرار داده ام.


پیشنهاد پزشکیان به اردوغان: ایجاد یک شبکه ارتباطی وسیع منطقه‌ای
رجب طیب اردغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهور اسلامی ایران دیدار کرد.
رئیس جمهوری ایران در دیدار رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر گفت : آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ماست.  ایجاد یک بازار بزرگ مشترک در منطقه و تبادلات دانشگاهی، علمی و اقتصادی می‌تواند عظمت جهان اسلام را به رخ جهانیان بکشد. آینده بهتر برای کشورهای اسلامی در گرو تلاش موفق برای ایجاد وحدت در میان ماست و در سایه چنین وحدتی هرگز شاهد جنایاتی نظیر آنچه در غزه رخ می‌دهد نخواهیم بود.
اردوغان نیز در این دیدار خطاب به دکتر پزشکیان افزود: پیشنهاد جنابعالی برای ایجاد شبکه ارتباطی منطقه‌ای را بسیار ارزشمند می‌دانم.


فایل صوتی پزشکیان و ماجرای تکذیبیه عراقچی
وبگاه بلومبرگ به نقل از «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران در تیتر جنجالی خود مدعی شد «او آماده کاهش تنش با اسرائیل است.» پس از آن  سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که هم‌اکنون همراه رئیس‌جمهور در نیویورک است در گفت‌وگویی نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است را به شدت تکذیب کرد و گفت که آقای پزشکیان به هیچ عنوان چنین اظهاراتی نداشته است.

عراقچی تاکید کرد برعکس آنچه نقل شده دکتر پزشکیان  در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا، به شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم کرده و تاکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیارهای انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود. ایشان همچنین به صراحت ابراز داشتند که این جنایات، و از جمله جنایت ترور شهید هنیه در تهران، بی پاسخ نخواهند ماند و این پاسخ در زمان خود به اجرا در خواهد آمد.  جمهوری اسلامی ایران مسلما نسبت به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان بی‌تفاوت نخواهد بود و به صورت همه جانبه از لبنان دفاع و حمایت خواهد کرد.
هرچند در ادامه فایلی منتشر شد که نشان می‌دهد این تکذیبیه‌ها صحت ندارد و پزشکیان چنین اظهاراتی داشته است.

 


پزشکیان در نشست«تقویت اهداف سازمان ملل متحد»: تحریم‌های یکجانبه دستیابی به توسعه‌ پایدار را متوقف می‌کند
 


پزشکیان: دیدگاه ما در رابطه با کشورمان، منطقه و دنیا؛ شفاف و روشن است
مسعود پزشکیان در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با مدیران ارشد بیش از ۴۰ رسانه آمریکایی دیدار کرد و به صورت صریح و شفاف به سوالات آنان پاسخ گفت. رئیس جمهور در این نشست به تبیین رویکرد و نگاه دولت چهاردهم نسبت به مسائل داخلی ایران، منطقه و جهان پرداخت و گفت: بنده در دوران انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مهم‌ترین برنامه خود را رفع اختلافات داخلی و ایجاد وحدت و انسجام در کشور عنوان و بر این نکته تاکید داشتم که ایران فارغ از مسائل قومی، مذهبی و جناحی برای همه ایرانیان است و همین رویکرد نیز با اقبال ملت ایران مواجه شد و به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شدم.
پزشکیان توسعه تعاملات و گسترش روابط با کشورهای دنیا بر پایه احترام متقابل را محور رویکرد دولت خود در سیاست خارجی عنوان کرد و افزود: ما با اولویت تعامل با همسایگان به‌دنبال ایجاد چهارچوب‌های مشخص با حفظ حریم، حدود و امنیت کشورهای منطقه و تنظیم روابط بر اساس دوستی و مشارکت جمعی برای جلوگیری از نا امنی در منطقه هستیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده، سالم و برابر با همه کشورهای دنیاست، تصریح کرد: ما در تلاشیم صلح و امنیت را جایگزین جنگ و خونریزی کنیم و جهانی بسازیم که در آن انسان‌ها به جای کشتن یکدیگر، بر اساس عدالت، صلح، رفاه و امنیت در کنار هم زندگی کنند.
پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات میان ایران و آمریکا با بیان اینکه ما پیش‌تر با دولت آمریکا مذاکره و به توافق رسیدیم، تصریح کرد: بنده در دوران نمایندگی در مجلس به رغم برخی مخالفت‌ها، از توافق برجام حمایت کردم و آن را به تصویب رساندیم و به همه تعهدات خود در این توافق نیز پایبند بودیم، اما این ترامپ بود که از برجام خارج شد و متأسفانه کشورهای دیگر نیز به جای کمک به احیای این توافق، به تعهدات خود عمل نکردند و روز به روز بر دایره تحریم‌های ایران اضافه شد.
پزشکیان در ادامه تصریح کرد: در روز بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری بنده، این رژیم برای گسترده کردن دامنه جنگ در منطقه، اقدام به ترور شهید هنیه، مهمان ما کرد و به رغم تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از پاسخ ما و وعده توقف بمباران‌ها در غزه و آتش‌بس روز به روز بر شدت حملات و جنایات افزوده شده است.


سنایی: پزشکیان با ۲۰ نفر از روسای کشورها دیدار می‌کند
مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «مسعود پزشکیان» طی سه روز کاری در ‌نیویورک با حدود ۲۰ نفر از روسای کشورها از جمله رئیس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس‌جمهور فرانسه دیدار دو جانبه خواهد داشت.
وی در ادامه این پیام آورده است: سخنرانی در نشست سران میثاق آینده در روز دوشنبه و سخنرانی در مجمع عمومی عصر سه‌شنبه در برنامه است. رئیس‌جمهور همچنین دیدارهای زیادی با اهالی و مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و نمایندگان ادیان و همچنین چند نشست با ایرانیان مقیم آمریکا برگزار خواهد کرد. پزشکیان در این دیدارها دیدگاه دولت خویش به تعامل با جهان و همچنین نگاهش در زمینه منطقه متحد و قوی را عرضه خواهد کرد.


پزشکیان: پیام ایران برای جهان صلح و امنیت است
پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران در بدو ورود به نیویورک برای شرکت در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اظهاراتی تاکید کرد که پیام ایران برای جهان صلح و امنیت است. او در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه «مهمترین موضوعاتی که قصد دارید در نشست‌ها و دیدارهای خود با مقام‌های خارجی مطرح کنید، چیست؟» گفت: آنچه مشخص است، پیامی است که از طرف کشورمان برای صلح و امنیت در جهان داریم و تحقق شعاری که امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با توسعه برای همه مردم اعلام کرده است.
رئیس جمهور ادامه داد: به جای خونریزی و جنگ و کشتار، باید دنیایی درست کنیم که همه انسان‌ها بتوانند در آن مستقل از رنگ و نژاد و قومیت و منطقه زندگی آنها ؛ به راحتی زندگی کنند.  متأسفانه فعلا دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به این شکل نیست؛ استانداردهای دوگانه وجود دارد، یک عده خوب هستند و عده‌ای هم همینطوری بد هستند؛ درنتیجه مشکلاتی که می‌بینیم به وجود می‌آید.  فرصتی که برای زندگی در کره خاکی داریم، برای همه انسان‌ها باید برابر باشد.

 


چه کسانی پزشکیان را در سفر به نیویورک همراهی می‌کنند؟
 در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک هیچ‌کدام از پسران پزشکیان حضور ندارند و فقط دختر رئیس‌جمهور وی را همراهی می‌کند. محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن مجیدی دستیار رئیس دفتر رییس‌جمهور، مجید تخت روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سید محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور در این سفر حضور دارند. احسان بیسادی، یوسف گوهری و زهره فراهانی نیز به‌ عنوان تیم رسانه‌ای و مستندساز پزشکیان را همراهی می‌کنند.


رئیس جمهور وارد نیویورک شد
 مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور که به‌منظور شرکت در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی به نیویورک رسید و در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی و کاظم غریب آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در این نهاد بین المللی قرار گرفت.

مرتبط ها