کد خبر: 195279

راه هموار تیم اسکوچیچ برای صعود

شرایط تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا چگونه است؟

همگروهی با سه تیم نه‌چندان مطرح غرب آسیا بهترین قرعه برای تیم تراکتور بود. اما اگر می‌خواهد در آسیا موفق شود و از مرحله گروهی به سلامت عبور کند، باید این اشتباه‌ها را به حداقل رسانده و ضعف‌های تاکتیکی را به سرعت برطرف سازد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تراکتور در حال حاضر به‌عنوان قدرتمند‌ترین تیم گروه A لیگ قهرمانان 2 آسیا خود را آماده بازی امشب می‌کند. این تیم ۷‌امتیازی با دو برد و یک مساوی در جایگاه دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد و با توجه به تدارکی که قبل از شروع فصل دید خیز بلندی برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان ۲ آسیا برداشته است. 

  تراکتور آماده است
تیم تراکتور در سید دوم قرار داشت که نامش از گوی خارج شد و با تیم‌های الوکره قطر، موهن باگان هند و روشن کولاپ تاجیکستان در گروه A قرار گرفت. این قرعه نشان می‌دهد که تراکتور برای صعود از مرحله گروهی سطح ۲ آسیا کار نسبتا ساده‌ای دارد. آنها که به‌عنوان تیم چهارم لیگ برتر فصل گذشته این سهمیه را دریافت کردند ماجراجویی خود را از امشب در قطر و بازی مقابل الوکره آغاز می‌کنند. تراکتور که در لیگ تا به اینجای کار عملکرد بدی نداشت حالا قرار است شانس خود را نیز در آسیا و این بار لیگ قهرمانان ۲ امتحان کند. لیگی به مراتب آسان‌تر از لیگ نخبگان که می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای تراکتور در آسیا باشد.
تراکتوری‌ها که می‌دانستند چنین رقابت‌های حساسی را پیش رو دارند به خوبی قبل از شروع مسابقات خود را تجهیز کرده و یارگیری پر‌سر‌و‌صدایی داشتند. آنها از هر نظر برای حضور در این مسابقات آماده‌اند و در گفت‌وگویی که با سعید مظفری‌زاده، مدیرعامل این باشگاه داشتیم مدعی شد تراکتور قبل از بازی با الوکره در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد. رقبای آنها حریفان چندان سرسختی نیستند و با توجه به اینکه قرعه راحتی به نام شاگردان اسکوچیچ درآمده راه همواری برای صعود از مرحله گروهی و حتی رسیدن به مراحل بالاتر دارند. تراکتوری‌ها خوش‌شانس بودند که برخلاف سپاهان کارشان در مرحله گروهی سخت نیست و اگر خودشان مرتکب اشتباه نشوند ممکن نیست به راحتی از این دوره از رقابت‌ها کنار بروند. تنها بازی سخت تراکتوری‌ها در مرحله گروهی همین مصاف با الوکره است که باز هم با توجه به سطح دو تیم بعید است بتواند دردسری برای شاگردان اسکوچیچ به وجود بیاورد. 

  حریفان تراکتور را بشناسیم 
همگروهی با سه تیم نه‌چندان مطرح غرب آسیا بهترین قرعه برای تیم تراکتور بود. تیم الوکره به‌عنوان تیم چهارم فصل گذشته لیگ ستارگان قطر سهمیه حضور در سطح ۲ لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کرد آنها که با ۳۸ امتیاز به رتبه چهارم رسیده بودند از بازیکنان خوبی در ترکیب تیم‌شان سود می‌بردند. نکته جالب توجه اینکه عبدالکریم حسن که فصل گذشته زمان کوتاهی را در لیگ برتر برای پرسپولیس بازی کرد راهی الوکره شده و رویارویی او با علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی که فصل گذشته بازیکن پرسپولیس بودند در نوع خود جالب توجه است. علاوه‌بر حساسیت‌های این بازی تقابل پرسپولیسی‌‌های سابق با یکدیگر می‌تواند جالب باشد. در حال حاضر الوکره پس از ۴ هفته از رقابت‌های لیگ ستارگان قطر با ۵ امتیاز در جایگاه هفتم قرار دارد و بازی آخر خود را در این مسابقات به حریف صدرنشین واگذار کرده است. 
موهون باگان هند دومین حریف تراکتور در این دوره از مسابقات است. این تیم که فصل گذشته در سوپر لیگ هند به مقام قهرمانی رسید مجوز حضور در لیگ قهرمانان 2 آسیا را گرفت. آنها از قدیمی‌ترین‌های فوتبال هند به حساب می‌آیند؛ با این حال بعید است هندی‌ها بتوانند به دردسری بزرگ برای شاگردان اسکوچیچ تبدیل شوند. این تیم همین حالا هم در سوپر‌لیگ ۱۳‌تیمه هند در رده پنجم قرار داشته و از تک‌بازی که از این مسابقات برگزار شده فقط یک امتیاز به دست آوردند. همگروهی با چنین تیمی برای تراکتور قرعه راحتی محسوب می‌شود. 
سومین حریف تیم تراکتور روشن کلاب تاجیکستان است. تیمی که فصل گذشته در لیگ این کشور به مقام دوم رسید اما چون موفق شد در جام حذفی قهرمان شود جواز حضور در لیگ قهرمانان ۲ را گرفت. آنها هم گزینه نامداری در تیم‌شان ندارند از این رو رقیب جدی برای تراکتور به حساب نمی‌آیند. ارزش تیم روشن در مقایسه با تراکتور بسیار ناچیز است و همین می‌تواند کار را برای شاگردان اسکوچیچ برای صعود از این گروه راحت کند. 
تراکتور روز دوشنبه راهی قطر شد تا خود را برای بازی مقابل الوکره آماده کند. در فرصتی که تراکتوری‌ها برای آماده‌سازی پیش از بازی با الوکره داشتند به خوبی خود را برای این رقابت آماده کردند. البته این‌طور که از اردوی تراکتور خبر می‌رسد اسکوچیچ در نظر دارد چند تغییر اساسی در ترکیب تیمش ایجاد کند. این مربی هرچند درخصوص تغییرات توضیح خاصی نداده اما به نظر می‌رسد قصد دارد با جایگزینی یکی دو بازیکن در ترکیب اصلی مانع از اشتباه‌های بازی با ذوب‌آهن شود. 
تراکتور در آن بازی هرچند در نیمه اول بسیار خوب ظاهر شد اما در ادامه با توجه به اینکه ذوبی‌ها موفق به کنترل بازی شدند عنان کار از دست‌شان خارج شد و نه‌تنها با اشتباه‌های مکرر به حریف فرصت کسب امتیاز دادند بلکه توانایی‌های خود را نیز زیر سوال بردند. اسکوچیچ در یکی دو روز اخیر تلاش کرد در تمرینات میزان اشتباه‌های بازیکنانش را پایین بیاورد، هماهنگی بین خطوط را افزایش دهد و ضعف دفاعی تیمش را برطرف کند. تراکتور طی ۴ هفته اخیر نشان داد که در برخی دقایق بازی کُند عمل می‌کند و همین فاصله خطوط را بسیار افزایش می‌دهد.
از این رو اگر می‌خواهد در آسیا موفق شود و از مرحله گروهی به سلامت عبور کند، باید این اشتباه‌ها را به حداقل رسانده و ضعف‌های تاکتیکی را به سرعت برطرف سازد. این تیم برای صعود از مرحله گروهی کار سختی در پیش ندارد اما اگر با این ذهنیت که از پیش برنده است وارد مسابقات شود به دردسر خواهد افتاد. بدون شک حریفان با همه ضعف‌ها و کاستی‌های‌شان نماینده کشورشان در لیگ قهرمانان ۲ آسیایند و با تمام وجود از سهمیه کسب‌کرده دفاع خواهند کرد. از این رو همان‌طور که اسکوچیچ به خوبی طی هفته جاری تیمش را برای موفقیت در این مسابقات تجهیز کرد و تلاش کرد ضعف‌ها را برطرف کند، بازیکنان نیز می‌توانند با ارائه یک بازی منطقی و به دور از احساس زمینه‌ساز صعود تا فینال شوند. 

  ورزشگاه آماده است
ورزشگاه یادگار امام تبریز قبل از شروع مسابقات لیگ برتر با ایرادهای بسیاری همراه بود و به نوعی مجوز برگزاری بازی نداشت. حتی میزبانی آنها در بازی هفته دوم مقابل پرسپولیس با اما و اگرهای بسیاری همراه شده بود که درنهایت با اقدامات صورت‌گرفته مشکلات این استادیوم برطرف شد. به نظر می‌رسد حتی در اولین میزبانی آسیایی می‌توانند در را برای ورود بانوان به ورزشگاه نیز باز کنند.
با این حال یکی از مسائل اساسی درخصوص این ورزشگاه چمن آسیب‌پذیر آن است که در فصل بارندگی با مشکل زیرساختی روبه‌رو می‌شود. از آنجا که خاک این مجموعه جذب آب خوبی ندارد امکان تجمع آب در زمان بارندگی وجود دارد و می‌تواند کیفیت چمن را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو بازسازی زیرساخت خاک چمن ورزشگاه یادگار امام در دستور کار است و در اولین فرصت نسبت به آن اقدام خواهد شد.
به جز این سایر مشکلات این ورزشگاه حل شده و جای شکرش باقی است که تراکتور ورزشگاه یادگار امام تبریز را با همه ایرادهایش در اختیار دارد و آن را به همت مسئولان استان برای شروع لیگ و حضور در لیگ قهرمانان ۲ آسیا تجهیز کرده است؛ وگرنه این تیم هم مثل سپاهان، استقلال و پرسپولیس برای بازی در ورزشگاه‌های پر‌ایراد ایران باید التماس می‌کرد.

مرتبط ها