کد خبر: 195198

مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری

تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم با وفاق جلو بیاییم

اولین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دقایقی قبل آغاز شد.

نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران تهران، آغاز شد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در نخستین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: «باور و و اعتقاد من بدون آنکه شعار بدهم و همان طور که در مناظرات تلویزیونی گفتم این است که همه آنان که در این کشور زندگی می‌کنند بر اساس توانمندی حق دارند در جایگاهی قرار بگیرند که حقشان است.»

رئیس قوه اجرایی کشور با اشاره به پیامبر اکرم (ص)، تاکید کرد: «وقتی رسول خدا به مدینه آمدند، اختلافات و دعواها بین قبایل زیاد بود و این به نوعی شبیه امروز که دعواهای سیاسی وجود دارد، اختلاف و دعوا وجود داشت.حتی قبایل تا می‌توانستند از قبایل دیگر می‌کشتند و این را آزادگی و جسارت می‌دانستند و بعضاً دیده می‌شد، بین قبایل ۱۰۰ سال دعوا و جنگ وجود داشته است و در چنین فضایی رسول خدا آمد و اولین کاری که کرد همه این قبایل را خواست که با یکدیگر پیمانه برادری ببندند.»

رئیس جمهور تصریح کرد: «گفتن این حرف خیلی ساده است اما اجرای آن به این سادگی نیست. همچنین وقتی رسول الله مکه را بعد از هشت سال از هجرت فتح کرد، فرمود، مسلمانان برادر هستند و مسلمان برادر مسلمان است و همه آنها ید واحده در مقابل کسانی که مقابل این‌ها می‌خواهند بایستند، هستند. در آنجا پیامبر نگفت مؤمنین برادر هستند، بلکه ابوسفیان و همه کسانی که مسلمانان را کشته بودند و تسلیم شده بودند و معلوم نبود باورشان چقدر درست است، همه را برادر و ید واحده خواندند، لذا چرا ما باید در این مملکت اختلاف و دعوا داشته باشیم.»

پزشکیان گفت: «انسان‌ها از زمانی که حضرت آدم بوده تا حالا و بعد از این مانند دندان‌های یک شانه هستند و هیچ سیاهی بر سرخی بر سفیدی و عربی بر عجمی برتری ندارد، مگر بر اساس تقوا، و تقوا در ادبیات اعتقادی در نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد در پزشکی در مدیریت است.»

درباره FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسم
پزشکیان در پاسخ به سوالی در رابطه با راهکار رفع مشکلات اقتصادی کشور، اظهار کرد: «در رابطه با رفع تحریم‌ها و FATF چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم و باید حل شود. نامه‌ای را حتماً به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا مجدداً درباره بحث FATF صحبت کنیم.»

وی ادامه داد: «در رابطه با مسائل خارجی در تلاش هستیم که ارتباط خود را با اولویت کشورهای همسایه تقویت کنیم. سفری که به عراق داشتم، بیشتر برای این نگاه بود و قرار شد پروژه‌های مشترکی با آنان داشته باشیم. عین همین کا را می‌توانیم با پاکستان، آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه داشته باشیم. لازمه رشد، ایجاد بازار آزاد است و باید ارتباطات و سرمایه گذاری‌های خارجی را داشته باشیم. دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود و این مسیر را پیش خواهیم برد.»

از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم
پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ۳۷ سالگی رئیس علوم پزشکی تبریز بودید و در ۴۷ سالگی وزیر بهداشت شدین، شما به شورای راهبری دستور دادین متوسط سنی افراد ۵۵ سال باشد در حالی که در حال حاضر میانگین سنی وزرا ۵۹ / ۸ و میانگین سنی معاونین ۵۹/۵ است، ۱۱ وزیر ۶۰ سال و بیشتر و دو معاون بالای ۷۰ سال است، در حالی که سن بازنشستگی در کشور حدود ۶۰ سال است، اگر تحقق وعده‌ها در اختیار شما نباشد به‌کارگیری جوان‌ها قطعاً در دست شماست، آیا از جوانان استفاده خواهید کرد یا خیر، گفت: «بنا گذاشته بودیم برای وزرا میانگین سنی ۵۵ سال باشد. نزدیک ۲۰ تیم برای بررسی سوابق تشکیل شد، این ۲۰ تیم به اضافه شورای سیاست گذاری بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند. در نهایت آنهایی که جریان‌ها و جناح‌های مختلف معرفی کرده بودند در ارزیابی‌ها به این افراد رسیدیم.»

وی درباره حضور افراد زاویه‌دار و فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت، گفت: «آن چیزی که شما می‌گوئید، فتنه، هر نگاهی و در هر سطحی اعتراضی کرده است و ما در سطح دیگری اعتراض دیگری کردیم. شما تصور می‌کنید که حق با شماست و طرف مقابل فکر می‌کند که حق با آنان است. هر فردی خیال می‌کند، حق با آنان است. ما که همدیگر را نکشتیم، حالا در جریانی شما یک اعتراضی داشتید و دیگری اعتراض دیگری داشت. الان نگاه ما آن است که همه به سیاست‌ها و چشم اندازهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کردیم.»

رئیس جمهور تاکید کرد: «ممکن است آن فردی که شما این نگاه را درباره وی دارید، فردی توانمندی باشد و بخواهد کمک کن و نباید به آن فرد بگوییم که کنار بایستد چون در گذشته فلان موضع را داشته است. با این شرایط چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟ اگر معنای وفاق این است که فردی را پیدا کنیم که هیچ اشتباه و گناهی نداشته است، پیدا نخواهیم کرد. قرار نیست افراد را به خاطر اشتباهات آنان کنار بگذاریم. برای وفاق، باید عیب‌ها را نادیده بگیریم و بر اساس قانون و رهنمودهای رهبری عمل کنیم. اگر فردی خلاف این عمل کرد، با وی برخورد خواهیم کرد.»

وی متذکر شد: «شما می‌دانید من را برای نمایندگی مجلس رد کرده بودند؟ جرم من می‌دانید چه بود؟ به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام جمهوری اسلامی مرا رد کردند. خدا وکیلی در همه زندگی خودم به یاد ندارم که حتی یک هفته مرخصی گرفته باشم. من بعد از وزارت فرصت شد به مشهد بروم، خدا شاهده در آنجا گریه‌ام گرفت، چرا که تا آن موقع نه تنها خودم، بلکه خانواده و همسرم را نتوانستم به زیارت ببرم. هر کی می‌گوید حق با من است. ما باید کوتاه بیاییم و به چارچوب‌ها عمل کنیم و عیب همدیگر را نگوییم. باید از نقاط مشترک پشتیبانی کنیم.»

 

قابل قبول نیست کسانی که در مناطق محروم هستند نتوانند رشد کنند 
وی درباره برنامه دولت برای ایجاد عدالت آموزشی در کشور و ایجاد توازن میان مدارس دولتی و غیردولتی، گفت: «روند اصلاح این موضوع با توجه به هدفی که داریم، زمان بر خواهد بود.بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث عدالت آموزشی را مطرح کردم و در هفته جاری هم دستور جلسه‌ای در این زمینه داریم. قابل قبول نیست که افرادی که در مناطق محروم هستند و در استان‌های دور افتاده هستند، نتوانند رشد کنند و افراد ثروتمند به دانشگاه‌ها بیایند و رشد کنند.»

پزشکیان اظهار کرد: «ما با برادران بسیج سازندگی، سپاه، بنیاد مستضعفان و برنامه و بودجه تصمیم گرفتیم که در تمام شهرها و مناطق محروم به صورت بسیجی مشکل مدرسه آنان حل شود، فضا و تجهیزات آنان هم باید اصلاح شود و درباره روش آموزشی هم قرار شد که در آنجا بحث کنیم. ما می‌خواهیم در عرض یک سال و در همه مناطق محروم این کار را انجام دهیم.»

 

اگر تعادلی بین منابع و مصارف نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم

پزشکیان در مورد انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، عنوان کرد: «اگر تعادلی بین منابع و مصارف نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم. ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم.»

وی با بیان اینکه باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم، افزود: «روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم. ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی‌ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.»

درمان اقتصاد مداخله می‌خواهد و ناملایماتی دارد

رئیس جمهور در خصوص سوالی در خصوص آنکه آیا این نگاه شرطی شدن کردم در مورد گرانی‌ها و ارزان نشدن کالاها، در حوزه مدیریت شما ادامه داشته باشد، اظهار کرد: «اولاً تأخیر در نشست خبری به خاطر این بود که مستقر می‌شدیم و تیم خود را بچینیم و تشکیل دهیم، در نتیجه تلاش کردیم که تا حدودی ثبات لازم را پیدا کنیم، تا بتوانیم با رسانه‌ها گفت‌وگو کنیم.»

وی‌ادامه داد: «در حال حاضر و در همین مدت اندک، عمق قضیه و ناترازی‌ها را درک کردیم. برای کسی که بیمار است مانند اقتصاد ما، دارو جراحی و حتی بیهوشی لازم است و اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند که شما به عنوان رسانه، همین طور دانشگاهیان و سیاستمداران باید به ما کمک کنند، تا بتوانیم روش‌های درمان را [برای اقتصاد ایران] اجرایی کنیم.»

رئیس قوه اجرایی کشور تاکید کرد: «مداخله در اقتصاد بیمار به نفع محرومان و خود اقتصاد کشور است و قطعاً می‌تواند آینده بهتری را برای ما داشته باشد.،لذا این به کمک خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و دانشگاهیان سیاستمداران و وحدت با آنها می‌توان آن را به بهترین شکل انجام داد. درمان اقتصاد مداخله می‌خواهد و ناملایماتی دارد و باید بپذیریم و این ناملایمات را تحمل کنیم.»

دوستان دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری راشا تودی، در خصوص سفر به روسیه برای اجلاس سران کشورهای عضو بریکس و تأثیر آن در تقویت روابط با روسیه و تحقق اهداف اقتصادی ایران، گفت: «ارتباط ما با روسیه و چین و کشورهایی که در تحریم ناجوانمردانه علیه ایران [شرکت نکردند]، بسیار خوب بوده و این را با قدرت ادامه خواهیم داد و اینگونه نیست که اگر با دنیا صلح و گفت‌وگویی کردیم دوستان خود را فراموش می‌کنیم.»

پزشکان در خصوص روسیه اذعان کرد: «روسیه هم همسایه ما است و هم ارتباطات مناسبی به لحاظ راهبردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با هم داریم و این دیدارها می‌توانند آن نگاه‌هایی که شهید رئیسی داشتند و وزارت خارجه در این خصوص کارهایی را انجام دادند، را اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر بکنیم. اطمینان دارم در خصوص کشورهای بریکس، اگر با یکدیگر تعامل کنیم آن تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که بر ما تحمیل می‌شود اثر نخواهد کرد. البته ما نمی‌خواهیم [با تحریم کنندگان] اختلاف داشته و قطع رابطه کنیم اما دوستم نداریم هم کسی به ما زور بگوید.»

باید کاری بکنیم که ساختارشکنی در جامعه شکل نگیرد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آرای شکننده وی در انتخابات گذشته و پایین بودن سرمایه اجتماعی مورد نیاز برای جراحی‌های بزرگ اقتصادی در کشور برنامه‌های دولت برای افزایش سرمایه اجتماعی، گفت: «فکر نمی‌کنم وفاق فقط در بالا تنه جامعه شکل بگیرد، چون اگر صرفاً در بالا شکل بگیرد به نوعی تحکم از بالا است، لذا اگر ما مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و همه ما ضرر می‌کنیم و همه ما باید تلاش کنیم تا آرامش و وحدت و انسجام در چارچوب قوانینی و احترام‌هایی که هست شکل بگیرد.»

وی ادامه داد: «یکی از موضوعات مهم در توسعه یافتگی احترام به فرهنگ جامعه است. یک عده آدم‌هایی که با هنجارشکنی باعث عمل‌های مردم می‌شوند، موجب می‌شوند که این توسعه یافتگی نیست.»

دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند

پزشکیان در پاسخ به خبرنگار شبکه العالم در خصوص بازگشایی سفارت ایران و مصر و روابط دوجانبه گفت: «در رابطه با کشور برادر دوست و مسلمان مصر از خدا می‌خواهیم که با هم رابطه داشته باشیم. در نتیجه در اولین فرصت ممکن با مسئولین وزرا و ریاست جمهور ارتباط برقرار می‌کنیم. من در اول صحبتم گفتم ما مسلمانان با هم برادر هستیم و این را واقعاً از ته قلبم گفتم و شعار نمی‌دهم.»

وی افزود: «خداوند در قرآن کریم فرمودند، شیطان بین مسلمانان دعوا انداخته است و باید با خوبی و احسان با یکدیگر صحبت کنیم. ارتباط با کشور برادر و دوست مصر تا جایی که از دست ما بر بیاید استقبال و هماهنگ خواهیم بود و تلاش می‌کنیم اتفاق بیفتد.»

رئیس جمهور گفت: «در خصوص هسته‌ای و جدول بندی آن، در دست طرفی است که می‌خواهد صلح کند یا نکند. ما پایبند همین چارچوب‌هایی هستیم که آنها می‌خواهند اما آنها پایبند همان چارچوب‌هایی نیستند که خودشان نوشتند.»

وی افزود: «نمی‌شود ما عمل کنیم و آن‌ها عمل نکنند و بعد بگویند هر طور که ما می‌خواهیم عمل کنید. ما به آن چهارچوب‌ها عمل کردیم و آنها پاره کردند و اگر می‌خواهند صلح شوند باید به آن‌ها عمل کنند. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند. حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و جلوی ما بگذارند و بگویند آن (رژیم صهیونیستی) شما را می‌زند؛ البته بیخود می‌کند بزند و ما هم می‌زنیم.»

 

مرتبط ها