کد خبر: 195188

آنچه باید از عملیات موفق موشک بالستیک بدانید

حمله یمن به تل‌آویو و تحقیر کودک‌کش

موشک یمنی‌ها برای پیمایش مسیر 2044 کیلومتری خود تنها 11 دقیقه و 30 ثانیه زمان صرف کرد تا صهیونیست‌ها بیشتر از گذشته با نحوه محاسبه زمان پرتاب موشک‌ها از ایران یا عراق آشنا شوند.

کارد به استخوان صهیونیست‌ها رسیده است. روز گذشته (یکشنبه 25 شهریور) یمنی‌ها بار دیگر به تل‌آویو که نقطه ثقل جمعیتی، تاسیساتی، اقتصادی و نظامی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی است، حمله کردند. این حمله تنها به وسیله یک موشک پرتاب شد. سامانه‌های مختلف پدافندی غرب که از یمن تا فلسطین اشغالی مستقرند، نه‌تنها نتوانستند در برابر این موشک واکنشی نشان دهند، بلکه سامانه‌های پدافندی ایشان در داخل دست به خودزنی کرده و آسیب‌هایی به تاسیسات‌شان وارد کردند. 

موشک یمنی‌ها برای پیمایش مسیر 2044 کیلومتری خود تنها 11 دقیقه و 30 ثانیه زمان صرف کرد تا صهیونیست‌ها بیشتر از گذشته با نحوه محاسبه زمان پرتاب موشک‌ها از ایران یا عراق آشنا شوند. پایگاه‌های موشکی در غرب ایران تنها 1200 کیلومتر با فلسطین اشغالی فاصله دارند و در عراق این فاصله به 700 تا 900 کیلومتر می‌رسد که تقریبا نصف فاصله یمن است. صهیونیست‌ها در برابر موشک‌های پرتابی از ایران 6 تا 7 دقیقه و در برابر موشک‌های پرتاب شده از عراق زیر 5 دقیقه فرصت خواهند داشت.

تخمین‌های زمانی مزبور از آن جهت دارای اهمیت‌ است که ایران و عراق تاکنون هیچ‌گونه اقدام مستقیمی برای انتقام‌گیری از رژیم‌صهیونیستی پس از سلسله تجاوزاتش صورت نداده‌اند؛ تجاوزاتی که در ایران منجر به ترور یکی از میهمانان رسمی تهران شده و در عراق یک پایگاه حشدالشعبی را هدف قرار داد. 

در رسانه‌ها، موشک پرتاب‌شده به‌سمت فلسطین‌اشغالی هایپرسونیک توصیف شده است. با وجود این، چنین توصیفی می‌تواند ناشی از گمانه‌زنی‌ها و برداشت‌ها باشد آن هم با توجه به عملکرد موشک. موشک‌های هایپرسونیک سلاح‌هایی‌اند که سامانه‌های پدافند هوایی برای رهگیری آنها کار دشواری دارند، حتی برخی معتقدند سامانه‌های پدافند هوایی کنونی هیچ کدام قادر به رهگیری یا رهگیری موثر هایپرسونیک‌ها نیستند. با توجه به این مساله و عبور موشک یمنی‌ها از سامانه‌های پدافند هوایی، ناظران احتمال داده‌اند این موشک، از نوع هایپرسونیک باشد.

با توجه به مافوق صوت نامیده شدن موشک، این‌گونه برداشت می‌شد که یمنی‌ها موشکی مشابه با فتاح-1 ساخته‌اند که در دسته هایپرسونیک‌ها قرار می‌گیرد. با وجود این و با توجه به اینکه یمنی‌ها موفق به ساخت نمونه مشابه موشک خیبرشکن-2 نیز شده بودند، گمانه‌زنی‌ها حکایت از پرتاب چنین موشکی دارد. 

پس از آنکه یمن فیلمی از پرتاب موشک را منتشر کرد، میان فتاح-1 و خیبرشکن-2، گمانه‌زنی‌ها درباره خیبرشکن تقویت شدند. فتاح و خیبرشکن از نظر تنه و بدنه اصلی موشک تقریبا مشابهند اما از نظر کلاهک تفاوت‌هایی دارند؛ کلاهک موشکی که یمنی‌ها پرتاب کرده‌اند مشابه خیبرشکن-2 بود و با فتاح-1 تفاوت‌هایی داشت. با وجود امکان تشخیص چشمی، اما نحوه عملکرد موشک همچنان می‌تواند تردیدزا باشد. عبور از چندلایه پدافند هوایی قدرتمند که توسط چند کشور چیده شده، موضوع بسیار پیچیده‌ای است و این ایده را تقویت می‌کند که موشک با وجود شباهت به خیبرشکن، به‌لحاظ اجزای درونی مشابه فتاح بوده است. بااین‌حال وجود چند لایه پدافند موشکی به این معنا نیست که تنها موشک هایپرسونیک می‌تواند از آنها عبور کند.

به‌نظر می‌رسد بیشتر از سرعت بالا، این مانورپذیری کلاهک و بدنه موشک بوده که صهیونیست‌ها را به دردسر انداخته است. پیش از این نیز فرماندهان سپاه اعلام کرده بودند موشک‌های جدید می‌توانند پس از پرتاب دست به تغییر مسیر بزنند و قابلیت مانور دیگر منحصر به بخش پایانی و تغییر مسیر کلاهک نیست. آنچه مقامات پدافندی صهیونیست تایید کرده‌اند مانورهای متعدد موشک درطول مسیر است. از این رو موشک پرتاب‌شده احتمالا از نوع حاطم-2 است که نمونه‌ای مشابه با خیبرشکن ساخت ایران است. استفاده از موشک خیبرشکن نسبت به موشک هایپرسونیک مزیت‌های فراوانی دارد؛ نخست آنکه نشان می‌دهد محور مقاومت، بدون‌استفاده از آخرین فناوری خود قادر به چیره شدن بر پدافند هوایی غرب در منطقه آن هم با تک‌موشک است. 

درباره موشک جدید یمنی‌ها نکات فنی دیگری نیز وجود دارد:
1. نحوه پرتاب موشک به‌شکل مایل مانند موشک‌های بالستیک تاکتیکی بود. این درحالی است که موشک‌های بالستیک- که ارتفاع زیادی گرفته و از جو خارج می‌شوند- پرتاب عمودی دارند. موشک خیبرشکن نیز از دسته تاکتیکی‌هاست اما موشک‌های تاکتیکی به‌دلیل نحوه پرتاب محدودیت‌هایی در برد دارند. ایران کشوری است که موفق شده با تمرکز روی موشک‌های تاکتیکی، برد آنها را به‌شدت افزایش دهد، به‌گونه‌ای که برد عملیاتی نمونه‌های ایرانی به 1450 کیلومتر می‌رسد. این موشک‌ها فراتر از این قادر به رسیدن به برد 1850 کیلومتری نیز بوده‌اند، اما گمان می‌رفت این برد تنها قابل‌دستیابی است بدون آنکه قابلیت عملیاتی به دست‌ آید.

موشک بالستیک تاکتیکی یمنی‌ها اما روز گذشته به برد 2044 کیلومتری دست‌یافت. موشک‌های بالستیک تاکتیکی به‌ این دلیل که از جو خارج نمی‌شوند، در کلاهک به مواد ساده‌تری نیاز داشته و از سوی دیگر شناسایی دشوارتری دارند، زیرا موشک‌های بالستیک با خروج از جو توسط رادارهای بیشتری در معرض شناسایی قرار می‌گیرند. 

2. در یمن تاسیسات صنعتی پیشرفته‌ای وجود ندارد و از سوی دیگر انتقال یک موشک پیشرفته می‌تواند آسیب‌هایی جدی به آن وارد سازد. محور مقاومت موفق شده مشکلات صنعتی موجود در مسیر تولید موشک‌های بالستیک را رفع کند و قادر به تولید و استفاده از موشک‌های پرقدرت در هر شرایطی باشد. 

3. موشک‌های بالستیک تاکتیکی نسبت به موشک‌های بالستیک و انواع هایپرسونیک، قیمت پایین‌تری دارند. بر همین اساس یمنی‌ها با یکی از کم‌هزینه‌ترین موشک‌های موجود در برد دوهزار کیلومتری، ده‌ها میلیارد دلار دارایی پدافندی غرب را بی‌اثر ساخته‌اند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها