کد خبر: 195154

«فرهیختگان» از 10 مزیت دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

دانشگاه آزادی باش

برای تحصیل در دنیای امروز که پژوهش نقش اصلی را دارد، قطعا داشتن زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرساخت‌هایی که مسئولان دانشگاه آزاد برای دانشجویان خود فراهم کرده‌اند.

فرهیختگان: بالاخره نتایج اولیه کنکور اعلام شد و حالا فصل انتخاب‌رشته دانشجویان رسیده است. شاید برای بسیاری از دانشجویان اینکه کدام دانشگاه را انتخاب کنم یکی از مهم‌ترین سوالات باشد که پاسخ به آن می‌تواند آینده شغلی و زندگی آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اگر در این زمینه دچار سردرگمی یا تردید شده‌اید، اگر مهارت‌آموزی برایتان اهمیت دارد و اگر به یک آینده شغلی مطمئن می‌اندیشید و اگر هنوز برای انتخاب دانشگاه تصمیم نگرفته‌اید تا پایان روز چهارشنبه 28 شهریورماه فرصت تصمیم‌گیری دارید. شما می‌توانید با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org انتخاب خود را قطعی کرده و عضو خانواده دانشگاه آزاد شوید. ما نیز در این گزارش 10 مزیت دانشگاه آزاد را به شما معرفی کرده‌ایم تا در انتخاب دانشگاه با دست بازتری عمل کنید.

هنگام تحصیل مهارت‌آموزی کنید
داشتن «شغل» مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که داوطلبان ورود به دانشگاه، برای انتخاب دانشگاه به آن توجه دارند. گذشت آن زمانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با در دست داشتن تنها یک مدرک تحصیلی می‌توانستند در یک ارگان یا صنعت خاص مشغول به کار شوند. موضوعی که کمتر در دانشگاه‌های ایران دیده می‌شود. اما چند سالی می‌شود که دانشگاه آزاد به این اصل مهم توجه کرده است. سال 1398 بود که مسئولان دانشگاه آزاد یکی از سرفصل‌‌های ارتباط خود با صنعت را ورود دانشجویانش به صنایع بزرگ تعریف و این مهم را با طرحی به نام «پویش» آغاز کردند؛ طرحی که دانشجویان هنگام تحصیل خود یک حامی صنعتی دارند. بنابراین اگر داشتن یک شغل بعد از فارغ‌التحصیلی برای شما اهمیت دارد، انتخاب دانشگاه آزاد می‌تواند بهترین گزینه باشد. در این طرح مطابق با استاندارد صنعت تربیت شده و در زمان تحصیل مهارت خود را نیز افزایش می‌دهید.

تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار شماست 
برای تحصیل در دنیای امروز که پژوهش نقش اصلی را دارد، قطعا داشتن زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرساخت‌هایی که مسئولان دانشگاه آزاد برای دانشجویان خود فراهم کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد حدود 400 واحد دانشگاهی در تمام کشور داشته که در این واحدها حدود یک میلیون مترمربع فضای آزمایشگاهی وجود دارد. در این فضا براساس آمارها 7 هزار و 404 آزمایشگاه مستقر هستند که می‌تواند پتانسیل بسیار خوبی برای تحقیقات آزمایشگاهی شما باشد.
نکته مهم‌تر اینکه بخشی از این آزمایشگاه‌ها آموزشی و بخشی تحقیقاتی بوده و بخشی هم کاربری آموزشی و تحقیقاتی دارد. بنابراین تمام شرایط تحقیق در این آزمایشگاه‌ها، چه آموزشی و چه تحقیقاتی برای شما فراهم است. امکانی که در سایر دانشگاه‌های کشور کمتر دیده می‌شود.

نگران خوابگاه نباشید
داشتن خوابگاه برای هر دانشگاهی یک مزیت محسوب می‌شود؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید باید به این فاکتور هم توجه کنید، مخصوصا اگر در شهری غیر از شهر خود در دانشگاه پذیرفته شوید. خوابگاه دانشجویی معمولا برای دانشجویانی در نظر گرفته می‌شود که برای تحصیل از شهری به شهر دیگر می‌‌روند، اما به‌خاطر مشکلات مالی برای اسکان خانه با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.
بنابراین خوابگاه‌های دانشجویی برای کمک به کمتر شدن هزینه‌های دانشجو در دوران تحصیل توسط دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شوند، اما از آنجایی که «دانشجو» را جزئی از خانواده خود می‌داند به این مهم هم توجه داشته و تلاش کرده دغدغه دانشجویان خود در این حوزه را نیز مرتفع کند. در این دانشگاه دارای بیش از 100 خوابگاه در 31 استان دانشگاه آزاد اسلامی  آماده میزبانی از شماست.

در دانشگاه آزاد  قهرمان ورزشی شوید
در دانشگاه آزاد می‌توانید هم به صورت حرفه‌ای درس بخوانید و هم حرفه‌ای ورزش کنید و درنهایت قهرمان ورزشی شوید. اگر نگاهی به آمارهای المپیک و پارالمپیک بیندازید متوجه می‌شوید بسیاری از قهرمانان کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد هستند.
به‌طور مثال امسال 7 نفر از قهرمانان پارالمپیک کشور دانشگاه آزادی بودند که از واحدهای مختلف این دانشگاه به این رویداد ورزشی اعزام شده بودند. البته اگر بخواهیم مدال‌های المپیک را نیز به این آمار اضافه کنیم باید بگوییم 13 نشان این دو رویداد به دانشگاه آزادی‌ها رسید. مسئولان دانشگاه آزاد برای آنکه دانشجویان بتوانند به‌صورت حرفه‌ای ورزش کنند، امکاناتی را برای آنها فراهم کرده‌اند. در این دانشگاه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فضای مناسب ورزشی در سراسر کشور ساخته شده که امکان خوبی را برای ورزش حرفه‌ای فراهم کرده است.

از تسهیلات دانشگاه بدون محدودیت استفاده کنید
اگر نگران مسائل مالی ازجمله شهریه، هزینه خوابگاه، هزینه رفت و برگشت، خرید کتاب و... هستید، باید بدانید که مسئولان دانشگاه آزاد برای هزینه‌های شما در طول تحصیل نیز چاره‌اندیشی کرده و با درنظر گرفتن شرایط و راهکارهای مختلفی تلاش کرده‌اند این چالش برای دانشجویان مشکل‌‌ساز نشود. شهریه اقساطی یکی از این راهکارهاست. مسئولان دانشگاه برای شما امکان پرداخت اقساطی شهریه را فراهم کرده‌اند تا فشار مالی به شما کمتر شود. پرداخت وام راه دیگری است که برای کم کردن فشار مالی به دانشجویان در نظر گرفته شده است. بخشی از این تسهیلات از منابع داخلی دانشگاه است. 

روی قلک شهریه برای کمک‌خرج‌تان حساب کنید 
پرداخت شهریه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی هر دانشجویی است؛ مسئولان دانشگاه آزاد برای حل این دغدغه راهکار دارند و «قلک شهریه» یکی از فرصت‌هایی است که برای کمک‌خرج دانشجویان خود از آن بهره گرفته‌اند.
قلک شهریه، یک سامانه دانشجویی است که فروردین سال گذشته با هدف ارائه خدمات تسهیل خرید اینترنتی دانشجویان و بازپرداخت بخشی از شهریه رونمایی شد. بنابراین اگر برای پرداخت شهریه خود دغدغه دارید، می‌توانید روی قلک شهریه حساب باز کنید. این سامانه ضمن تسهیل خرید از بازارهای اینترنتی موجود، امکان بازپرداخت بخشی از شهریه شما را از طریق تخفیف‌های کلانی که از بازارها دریافت می‌شود فراهم می‌کند. 

کیفیت تحصیل‌تان را با «کاتب» افزایش دهید
دانشگاه آزاد برای بالا بردن کیفیت آموزش تحصیلی شما نیز راهکار دارد. سامانه‌ای در این دانشگاه با عنوان سامانه «کاتب» راه‌اندازی شده که به شکل یک کلاس استاندارد و سایت آموزش آنلاین فعال است و شما می‌توانید از امکانات مختلف این سامانه برای برنامه‌ریزی درسی استفاده کنید.
راه‌اندازی سامانه کاتب یا همان «سامانه کلاس استاندارد تکمیلی برنامه‌ریزی درسی» دو هدف را دنبال می‌کند؛ هم عدالت آموزشی را در واحدهای دانشگاه آزاد در تمام کشور محقق می‌کند و هم محتوای آموزشی استاندارد را در اختیار تمام دانشجویان خود قرار می‌دهد تا کیفیت دوره‌های تحصیلات را ارتقا دهد. مسئولان دانشگاه معتقدند هیچ دانشجویی تحت هیچ شرایطی نباید از آموزش جا بماند، بنابراین تلاش دارند محتوای آموزشی استاندارد را در اختیار تمام دانشجویان خود قرار دهند. 

مراکز رشد؛ محیطی برای پرورش استعدادهای دانشجویان
اگر برای شما مهم باشد دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، در حوزه فناوری و نوآوری نیز سرآمد باشد، دانشگاه آزاد می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. این دانشگاه در چند سال اخیر به حوزه نوآوری و فناوری نیز وارد شده و از سال 1398 ریل‌گذاری خود را به سمت حوزه فناوری تغییر داده است. تاسیس سراهای نوآوری با هدف پاسخگویی و حل مشکلات جامعه و صنایع نیز در همین راستا در این دانشگاه کلید خورد. در این دانشگاه بیش از 67 سرای نوآوری و 172 مرکز رشد فعالند که 931 واحد فناور، 982 هسته فناور و 179 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در آن فعالیت دارند.

ایده‌های خلاقانه خود را تقویت کنید
دانشگاه آزاد فرصت رقابت در حوزه‌های مختلف را به شکل جدی در عرصه ملی با حضور دانشجویانی از استان‌ها و شهرهای مختلف فراهم کرده است. البته محتوا و قالب این مسابقات با یکدیگر متفاوت است.

در اداره دانشگاه مشارکت داشته باشید
در دانشگاه آزاد بستر فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی و حضور و فعالیت آنها نیز فراهم شده است. در دانشگاه آزاد مانند بسیاری از دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی ازجمله بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی و... به خواست و تلاش خودشان برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند.  در دانشگاه آزاد 194 تشکل دانشجویی، 1776کانون فعال و 396 نشریه دانشجویی وجود دارد که امکان فعالیت دانشجویان را در امور دانشگاه فراهم کرده است. بنابراین اگر تمایل به حضور در تشکل‌های دانشجویی یا کانون‌ها را دارید، روی دانشگاه آزاد به‌عنوان یک گزینه مهم حساب کنید. 

متن کامل گزارش سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها