کد خبر: 195140

«فرهیختگان» روند فروش سینما را از سال ۱۴۰۰ تا ۶ماهه نخست ۱۴۰۳ تحلیل می‌کند؛

۶۹ درصد گیشه در اختیار کمدی‌ها

در شش ماه سال ۱۴۰۲، ۵ فیلم پرفروش به آثار کمدی اختصاص دارد. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ هم همین اتفاق تکرار شده و فیلم غیر کمدی سانس کمتری داشته است.

حدیث ملاحسینی، خبرنگار فرهیختگان: در طی سه سال و نیم گذشته، از ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۳، مجموع فیلم‌های اکران شده به ۲۲۱ عدد می‌رسد که از میان این تعداد ۵۶ عدد فیلم کمدی هستند. با بررسی‌های انجام شده در سایت سمفا دریافتیم که نسبت فروش کل فیلم‌ها به فروش آثارکمدی ۶۹ درصد است. 

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی شب گذشته در برنامه «هفت» گفته بود که در این سه سال در تولید آثار به تنوع ژانر  توجه  داشته و دلیل این که سایر ژانرها دیده نشده این است که فیلم‌های کمدی در فروش بهتر عمل می‌کنند. رقم به دست آمده در جدول پیش رو هم بیانگر همین موضوع است. در سه سال و نیم گذشته ۲۲۱ فیلم اکران شده که سهم فیلم‌های کمدی در آن ۵۶ اثر است اما میزان فروش متعلق به آثار کمدی است.

نکته‌ای که درباره این آمارها باید به آن توجه شود مدیریت اکران فیلم‌ها در سینماست. معمولا و در اکثر مواقع امکاناتی که فیلم‌های کمدی داده می‌شود زمینه‌ساز فروش بیشتر این ژانر نسبت به گونه‌های دیگر است. برای مثال تعداد سانس‌هایی که به کمدی‌ها اختصاص داده می‌شود بیشتر از سانس‌هایی است که فیلم‌های اجتماعی دارند. یا ساعت نمایش فیلم‌هایی غیر از ژانر کمدی معمولا در ساعات خلوت سینماست و سینماداران ترجیح می‌دهند سانس‌های شلوغ را به فیلم کمدی اختصاص دهند تا به اصطلاح گیشه خوبی هم داشتنه باشند. در سال ۱۴۰۰ «دینامیت» پرفروش‌ترین فیلم کمدی و «قهرمان» ‌پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی بود که تعداد سالن‌هایی که به این دوفیلم اختصاص داده شده به ترتیب ۵۲۲ و ۴۲۸ است و تعداد سانس‌ها به با اختلاف زیادی برای فیلم کمدی ۱۰۳،۵۹۴ و برای فیلم اجتماعی ۲۱،۲۵۹ بوده است. در سال ۱۴۰۱ هم همین اتفاق تکرار شده. فیلم انفرادی در ۵۶۰ سالن و با ۸۶،۰۵۲ سانس نمایش داده شده و ملاقات خصوصی با ۴۹۷ سالن تنها ۳۷،۵۲۱ سانس داشته است. در سال ۱۴۰۲، ۵ فیلم پرفروش به آثار کمدی اختصاص دارد. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ هم همین اتفاق تکرار شده و فیلم غیر کمدی سانس کمتری داشته است. «تگزاس ۳» در ۶۹۶ سالن ۷۱،۳۱۳ سانس داشته و فیلم «مست عشق» که در جایگاه سوم جدول فروش ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ است در ۶۹۳ سالن ۴۴،۵۳۹ سانس داشته است.

مرتبط ها