کد خبر: 195129

ترامپ از مناظره دوم انصراف داد

شکست از ترامپی‌ترین هریس

تنها یک روز پس از برگزاری نخستین مناظره میان کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در روز چهارشنبه، دومین مناظره به‌طور کلی لغو شد.

فرهیختگان: براساس آمار‌ها بیش از 67 میلیون نفر از مردم جهان مناظره را به صورت زنده تماشا کرده‌اند.  آنتونی زورچر، خبرنگار بی‌بی‌سی، معتقد است دموکرات‌ها در این برخورد پرحرارت پیروز شدند.  با احتساب کسانی که پس از آن مناظره را دیده‌اند، تاکنون بیش از 100 میلیون نفر اولین مناظره ترامپ و هریس را تماشا کرده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست و رسانه abc ‌نیوز، گزارش‌هایی درباره «تصمیم مرددها به نفع هریس» منتشر کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان آمریکایی هریس را پیروز اولیه مناظره می‌دانند. با اینکه پیروز در مناظره، پیروز حتمی انتخابات نیست اما به نظر عملکرد هریس توانست برد نسبی را برای دموکرات‌ها به ارمغان بیاورد. 

معمولا روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد تا تاثیرات یک مناظره ریاست‌جمهوری به عمق رأی‌دهندگان نفوذ کند و تاثیرات ماندگار ایجاد شود. نامزدهایی که در صحنه مناظره پیروز می‌شوند، همیشه در انتخابات پیروز نمی‌شوند. ترامپ در سال ۲۰۱۶ و رئیس‌جمهور جورج بوش در سال ۲۰۰۴ از نظر برخی، مناظره‌ها را باخته‌ بودند اما درنهایت به کاخ سفید راه یافتند. در حال حاضر نیز درحالی‌که دموکرات‌ها پس از عملکرد هریس خوشحالند، هواداران سیاسی معمولا یک مناظره را براساس ترجیحات سیاسی خود قضاوت می‌کنند. حتی اگر پس از مناظره ترامپ از محبوبیتش کاسته شود، او مدت‌هاست که در دو مساله اصلی انتخابات - اقتصاد و مهاجرت - برتری دارد. با توجه به اینکه بسیاری از رأی‌دهندگان هنوز در انتظار مزایای بازگشت اقتصادی پس از همه‌گیری هستند، مشخص نیست آیا یک مناظره می‌تواند تاثیر قاطعی بر رأی آنها داشته باشد. پیام‌های تاریک ترامپ درباره مهاجرت و جرم و جنایت ممکن است اغراق‌آمیز باشند اما در گذشته موثر بوده‌اند. همچنین همیشه این احتمال وجود دارد که رویدادهای ناگهانی در داخل یا خارج از آمریکا در دو ماه آینده تعادل را بر هم بزنند. درحالی‌که هنوز زود است بگوییم آیا عملکرد قوی هریس به نیروی جدیدی تبدیل خواهد شد یا خیر، کمپین او امیدوار است شانس خود را در میان شاید 200 هزار رأی‌دهنده‌ای که انتخابات آینده را در چند ایالت تعیین خواهند کرد، بهبود بخشد. 

هریس به‌طور مستقیم با بینندگانی که در خانه نشسته بودند صحبت کرد و وعده داد مشکلات آمریکایی‌های کارگری که با قیمت‌های بالای مواد غذایی و مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کنند را کاهش می‌دهد. او ترامپ را به خاطر اندازه جمعیت‌های گردهمایی‌هایش مورد تمسخر قرار داد و او را ضعیف خطاب کرد. به‌طور شگفت‌آوری، ترامپ هر بار به دام افتاد. آمادگی دقیق هریس نتیجه داد و او از اشتباهات خطرناک برای کمپین خود جلوگیری کرد. به‌طور بنیادی، هریس تصمیم دموکرات‌ها برای کنار گذاشتن بایدن به‌عنوان نامزد را تایید کرد و به‌طور دقیق شخصیت، سیاست‌ها و میراث ترامپ را تحلیل و رد کرد؛ کاری که رئیس‌جمهور در مناظره فاجعه‌آمیز ژوئن که به پایان کمپین انتخاب مجدد او منجر شد، قادر به انجام آن نبود. ناتوانی ترامپ در مقاومت در برابر طعنه‌ای که به‌طور مداوم به وی زده می‌شد، به این معنا بود که یکی از ترسناک‌ترین مجریان سیاسی دوران مدرن، بیشتر از اینکه به حریفش آسیب بزند، به خودش آسیب زد. این موضوع هیچ‌گاه واضح‌تر از زمانی نبود که او یک توهین نژادپرستانه درباره مهاجران هائیتی که حیوانات خانگی می‌خورند را تکرار کرد. حتی جی‌دی ونس، معاون ترامپ نیز تاکید کرده که این ادعا شاید درست نباشد. هریس پس از اینکه دید حریفش ادعاهایش درمورد افراط‌گرایی را تایید کرد، فقط سرش را تکان داد.

معاون رئیس‌جمهور پس از آنکه از ورود به تلاش‌های ترامپ برای تبدیل انتخابات به یک همه‌پرسی درباره نژاد و جنسیت خود امتناع کرد، در مناظره انتقاد مستقیمی از رقیب خود ارائه داد. او به درخواست‌های قبلی ترامپ برای اعدام پنج نفر از جوانان پرونده پارک مرکزی و دروغ‌هایش درباره محل تولد رئیس‌جمهور باراک اوباما اشاره کرد و او را به‌عنوان نیرویی معرفی کرد که به دنبال بهره‌برداری از عمیق‌ترین زخم‌های تاریخی آمریکا برای منافع شخصی خود است. هریس گفت: «فکر می‌کنم تراژدی است که کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، در طول دوران حرفه‌ای خود به‌طور مداوم تلاش کرده از نژاد برای تقسیم مردم آمریکا استفاده کند.» عملکرد هریس کاملا بی‌نقص نبود. او به اولین سوال خود - که آیا رای‌دهندگان اکنون وضعیت بهتری نسبت به چهار سال قبل دارند یا خیر - پاسخ نداد و همچنین به‌طور مستقیم نگفت که آیا از مرگ ۱۳ نظامی آمریکایی که در سال ۲۰۲۱ در جریان خروج آشفته آمریکا از افغانستان کشته شدند و این مرگ‌ها به یکی از محورهای کمپین ترامپ تبدیل شده، پشیمان است یا خیر. با این حال، حتی انحراف‌های او نیز نشان داد که به یک مجری سیاسی موثرتر تبدیل شده است، زیرا به سمت نکات کلیدی خود چرخید و ترامپ نتوانست به‌طور موثر از او بازجویی کند. 

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان، خبرنگار گروه جهان‌شهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها