کد خبر: 195053

«فرهیختگان» از چهار هدف مهم تفاهمنامه دانشگاه آزاد با شرکت زاگرس فارمد پارس گزارش می‌دهد

تعامل دو سر سود دانشگاه و داروسازان

انعقاد تفاهمنامه با یک شرکت داروسازی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحد بروجرد بود. دانشگاه آزاد تصمیم دارد دانشکده‌های خود اعم از دانشکده داروسازی یا دامپزشکی و همچنین رشته‌هایی را که هرکدام به نحوی به حوزه داروسازی مرتبط است بسیج کرده تا با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی و آزمایشگاه‌هایی که در اختیار دارد یک همکاری و تعامل دوجانبه با شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس را رقم بزند.

سارا طاهری- محدثه حسن زاده، گروه دانشگاه: انعقاد تفاهمنامه با یک شرکت داروسازی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحد بروجرد بود. دانشگاه آزاد تصمیم دارد دانشکده‌های خود اعم از دانشکده داروسازی یا دامپزشکی و همچنین رشته‌هایی را که هرکدام به نحوی به حوزه داروسازی مرتبط است بسیج کرده تا با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی و آزمایشگاه‌هایی که در اختیار دارد یک همکاری و تعامل دوجانبه با شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس را رقم بزند. شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو در کشور است که بیشتر در حوزه تولید داروهای دامی فعالیت دارد. براساس تفاهمنامه‌ای که در سفر دکتر طهرانچی با این شرکت داروسازی منعقد شد قرار است دانشگاه آزاد درخصوص تولید فرمولاسیون داروهای دامی به این شرکت کمک کند. همچنین قرار است این شرکت نظام موضوعات خود در حوزه دارو را در اختیار دانشگاه آزاد قرار دهد تا دانشجویان موضوع پایان‌نامه خود را از آنها انتخاب کنند.

در سوی مقابل دانشجویان دانشگاه آزاد در قالب طرح پویش در این کارخانه داروسازی مهارت‌آموزی کرده و از حمایت مسئولان آن استفاده خواهند کرد. در این گزارش در گفت‌وگو با محمدرضا معظمی‌گودرزی، رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد به جزئیات تفاهمنامه دانشگاه آزاد با این شرکت داروسازی و البته برنامه‌های دیگر سفر دکتر طهرانچی به واحد بروجرد پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد درخصوص جزئیات سفر دکتر طهرانچی به این واحد دانشگاهی توضیح داد: «رئیس دانشگاه آزاد به‌منظور حضور در همایش طرح ملی اعتلا به بروجرد سفر کرده بود که در این سفر ضمن شرکت در این همایش از کارخانه داروسازی زاگرس فارمد پارس نیز بازدید کرد.» او درخصوص برگزاری طرح اعتلا توضیح داد: «طرح اعتلا، طرحی با هدف معرفت‌افزایی، تقویت مهارتی و درنهایت شبکه‌سازی اساتید در دانشگاه آزاد است که به صورت کشوری برگزار می‌شود.

البته اعضای هیات‌علمی وابسته و دستیاران آموزشی نیز در این همایش حضور داشتند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد با تاکید بر اینکه تاکنون طرح اعتلا در حوزه منطقه‌ای و استانی برگزار شده تصریح کرد: «این طرح به سطح کشوری رسیده که مرحله ملی آن در چند نقطه از ایران در حال برگزاری است. یکی از نقاط انتخاب‌شده برای برگزاری این همایش در غرب کشور واحد بروجرد است.» او با بیان اینکه 300 استاد برجسته دانشگاه آزاد کشور در همایش کشوری طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد بروجرد شرکت کردند اضافه کرد: «این طرح 17 شهریور آغاز و دیروز (20 شهریورماه) اختتامیه آن برگزار شد. همچنین دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این اجلاس شرکت و سخنرانی کردند.» 

نقشه راه دانشگاه آزاد و «زاگرس‌فارمد‌پارس» تدوین می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد با بیان اینکه یک کارخانه داروسازی با عنوان «زاگرس فارمد پارس» در بروجرد در حال فعالیت است، گفت: «دکتر طهرانچی ضمن بازدید از کارخانه داروسازی زاگرس فارمد پارس، با مدیران این کارخانه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بر همکاری‌‌های دوجانبه دانشگاه آزاد و کارخانه زاگرس فارمد پارس تاکید شد. در انتهای این دیدار، تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه آزاد و کارخانه داروسازی فارمد پارس به امضای طرفین رسید.»

همچنین او اضافه کرد: «قرار شد از سازمان مرکزی تیمی به بروجرد اعزام شده و نقشه راهی در حوزه دامپزشکی دانشگاه آزاد و همچنین شرکت داروسازی که عمده محصولات در حوزه دامی است طراحی شده و ذیل این موضوع قراردادهای مشترک منعقد شود.» گودرزی تصریح کرد: «این قراردادها فقط به واحد بروجرد اختصاص ندارد بلکه براساس آن قرار است دانشگاه آزاد بتواند در حوزه آموزش، طرح‌های پژوهشی، فناوری، تولیدات و فرمولاسیون که در دانشگاه قابل اجراست ورود کند. یعنی فرمولاسیون‌هایی که در دانشگاه آزاد قابلیت اجرا دارد را در اختیار شرکت داروسازی قرار دهد.» 

رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد درخصوص همکاری با این کارخانه تصریح کرد: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چندین دانشکده دامپزشکی و داروسازی فعال در واحدها دارد و دارای رشته‌های مختلف مانند شیمی، زیست و میکروبیولوژی است این همکاری رقم خورد. هدف از این همکاری این است که دانشگاه آزاد با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی و آزمایشگاه‌هایی که در اختیار دارد بتواند درخصوص تولید فرمولاسیون داروهای دامی به این شرکت کمک کند. درواقع سفارش از آنها و تولید از دانشگاه آزاد باشد و فرمولاسیون را در اختیار آنها قرار دهد.»

او درخصوص دومین هدف این همکاری نیز توضیح داد: «یک‌سری داروهایی که این کارخانه تولید می‌کند پایه گیاهی دارد؛ قرار است دانشگاه آزاد این دارو‌ها را کشت و عصاره‌گیری کند و بتواند با استاندارسازی مورد نظر کارخانه فارمد زاگرس، این عصاره را در اختیارشان قرار دهد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد درخصوص سومین هدف از همکاری با این کارخانه داروسازی تصریح کرد: «قرار است کارخانه زاگرس فارمد نظام موضوعات خود را در حوزه دارو در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده تا این نظام موضوعات روی سامانه پژوهشیار نیز بارگذاری شود تا دانشجویان رشته‌های مختلف در دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد موضوع پایان‌نامه خود را از این نظام موضوعات انتخاب کنند. قرار است نتیجه این تز بدون دریافت پول در اختیار کارخانه قرار بگیرد تا در صورت تمایل مسئولان کارخانه، از دانشجویان دانشگاه آزاد حمایت مالی کند.» 

معظمی‌گودرزی با تاکید بر اینکه هدف چهارم پویش دانشجویی است، گفت: «قرار است در قالب طرح پویش دانشجویان‌مان را به کارخانه ببریم تا وارد عرصه مهارت‌آموزی شوند. همچنین قرار شد دو تیم کارشناسی از دانشگاه آزاد و کارخانه با یکدیگر جلسه‌ای برگزار کرده و درخصوص نقاط مشترکی که می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند، رایزنی کرده تا این همکاری به قرار داد منتهی شود.» معظمی‌گودرزی درخصوص سایر برنامه‌های دکتر طهرانچی در سفر به واحد دانشگاهی اظهار کرد: «بخش اعظم برنامه‌های این سفر مربوط به موضوعات دانشگاه آزاد واحد بروجرد بود. بازدید از بخش‌های کشاورزی واحد بروجرد، بخش گردشگری و کارخانه‌های تولیدی ازجمله این برنامه‌ها بود.

همچنین دکتر طهرانچی یک‌سری پیشنهادها برای توسعه حوزه کشاورزی و گردشگری واحد بروجرد مطرح کرد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد اضافه کرد: «در سفر دکتر طهرانچی نشستی در حوزه گردشگری نیز برگزار شد که درواقع الگوی اجرایی و نقشه راه اجرای این طرح با حضور فرماندار بروجرد از صبح تا غروب تبیین شد.» رئیس دانشگاه آزاد واحد بروجرد درخصوص زمین‌های کشاورزی نیز توضیح داد: «با توجه به اینکه واحد بروجرد از زمین‌های مرغوبی برخوردار است، نشست‌هایی با کشاورزان صنعتی موفق برگزار شد و این کشاورزان را متقاعد کردند با دانشگاه آزاد در حوزه کشاورزی همکاری کنند.» گودرزی با بیان اینکه افتتاح کارگاه تولید قطعه در واحد بروجرد یکی دیگر از برنامه‌های دکتر طهرانچی در سفر به این واحد دانشگاهی بود اظهار کرد: «این کارگاه با دستگاه تراش و فرز قرار است به تولید قطعات صنعتی بپردازد که در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده است.» 

مرتبط ها