کد خبر: 194987

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد؛

۷ نشان پارالمپیک پاریس در دست دانشگاه آزادی‌ها

کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک 2024 با دریافت 25 مدال رنگارنگ و کسب رتبه چهاردهم به کار خود پایان داد و در این بین دانشجویان توان‌یاب دانشگاه آزاد هفت بار پرچم پرافتخار کشورمان را در قلب اروپا به اهتزاز درآوردند.

فرهیختگان: کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک 2024 با دریافت 25 مدال رنگارنگ و کسب رتبه چهاردهم به کار خود پایان داد و در این بین دانشجویان توان‌یاب دانشگاه آزاد هفت بار پرچم پرافتخار کشورمان را در قلب اروپا به اهتزاز درآوردند. البته اگر بخواهیم مدال‌های المپیک را نیز به این آمار اضافه کنیم باید بگوییم 13 نشان المپیک و پارالمپیک پاریس در دست دانشگاه آزادی‌هاست. در گفت‌وگو با امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد به جزئیات اقدامات دانشگاه آزاد در برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک و البته سایر اقدامات این مرکز در حوزه ورزش دانشجویی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

لشگری در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه آزاد تنها موسسه آموزش عالی است که در بخش حرفه‌ای ورزش سرمایه‌گذاری کرده و دارای باشگاه فرهنگی- ورزشی است، گفت: «این موضوع برای دانشگاه فرصتی ایجاد کرده تا ورزشکاران حرفه‌ای به دانشگاه آزاد علاقه‌مند شوند و به ادامه تحصیل در این دانشگاه بیندیشند.» او با بیان اینکه بسیاری از ورزشکارانی که در المپیک و پارالمپیک قهرمان و نایب‌قهرمان شده‌اند از دانشجویان دانشگاه آزادند، ادامه داد: «این موضوع باعث شده ورزشکاران ما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری علاقه‌مند شوند در دانشگاه آزاد تحصیل کنند، زیرا این دانشگاه فضایی را برای ورزشکاران ایجاد کرده که آنها می‌توانند ورزش را از ورزش همگانی تا قله آن که ورزش حرفه‌ای و قهرمانی است در دانشگاه ادامه دهند.» 

او همچنین با بیان اینکه بزرگ‌ترین رویداد ورزشی توان‌یابان دنیا در پاریس به پایان رسید، گفت: «در این رویداد هفت دانشجوی دانشگاه آزاد برای کشورمان افتخارآفرینی کرده‌اند. در بین مدال‌آوران پارالمپیک ساره جوانمردی مدال طلای تیراندازی، حسین گلستانی طلای والیبال نشسته، مهدی اولاد نقره دوومیدانی، هاجر صفرزاده نقره دوومیدانی، علیرضا بخت برنز تکواندو، حامد حق‌شناس برنز تکواندو و علیرضا مختاری همامی برنز دوومیدانی را برای کشورمان به‌ارمغان آوردند و برگ زرین دیگری به تالار افتخارات ورزش کشور و دانشگاه آزاد اضافه کردند.»

لشگری با طرح این سوال که این تقویم چه تاثیری برای دانشگاه دارد، اظهار کرد: «ما یک زنجیره استعداد یابی را رقم خواهیم زد. در گفت‌وگوی قبلی با «فرهیختگان» نیز ذکر کردم که بحث استعدادیابی در مدارس سما را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم، درنتیجه این اقدام در راستای همان پازل استعدادیابی از مدارس سماست، یعنی ما درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات سراسری کشوری در بخش مدارس هستیم که این مسابقات انجام شود. بلافاصله با همان دانشگاهی که میزبان مسابقات در رده سنی نوجوانان و جوانان است مسابقات دانشجویی را نیز برگزار خواهیم کرد.» رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه این مسابقات به‌صورت متمرکز خواهد بود، گفت: «هزینه دانشگاه کمتر می‌شود و استعداد‌های برتر در رشته‌هایی که در شورای عالی ورزشی مصوب‌شده و نفرات برتر مدارس مشخص می‌شوند. این افراد که به‌عنوان نفرات برتر در مدارس سما به‌عنوان دانش‌آموز انتخاب شدند به باشگاه حرفه‌ای فرهنگی- ورزشی دانشگاه معرفی خواهند شد. درواقع رده سنی پایه که نوجوانان و جوانان است در باشگاه ایجاد می‌کنیم.»

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اظهار کرد: «این اتفاق باعث می‌شود فدراسیون‌ها در مسابقات برون‌مرزی نیز تمایل داشته باشند از این دانشجویان در المپیک و پارالمپیک استفاده کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفتم تعداد بسیاری از ورزشکاران مدال‌آور در مسابقات المپیک و پارالمپیک از دانشجویان دانشگاه آزادند. درواقع این علاقه‌مندی میان ورزشکاران ایجاد می‌شود که برای ادامه تحصیل دانشگاه آزاد را انتخاب کنند، زیرا این دانشگاه شرایط ورزش مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کرده و این افراد علاقه‌مندند از این امکانات استفاده کنند و به قله ورزشی حرفه‌ای خود برسند.»

او در ادامه با بیان اینکه مرکز ورزش دانشگاه آزاد امسال برای اولین‌بار بعد از 14 سال بحث مسابقات دانش‌آموزی را فعال کرده است، اضافه کرد: «این مسابقات در 13 رشته فعال شده‌اند. این رشته‌ها عبارتند از کشتی فرنگی، کشتی آزاد، کاراته، تکواندو، تنیس روی میز، ووشو، بسکتبال 3*3، والیبال، فوتسال، بدمینتون، دوومیدانی، کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، شنا، شطرنج و هندبال برای پسران. در بخش دختران نیز این رشته‌ها عبارتند از کاراته، تکواندو، تنیس روی میز، ووشو، بسکتبال 3*3، والیبال، فوتسال، بدمینتون، دوومیدانی، شنا، شطرنج و هندبال که مسابقات کشوری در این رشته‌ها برگزار می‌شوند.» لشگری در ادامه توضیح داد: «امسال مسابقات کشوری در این رشته‌ها برگزار می‌شود تا برای اولین‌بار زنجیره استعدادیابی در دانشگاه آزاد تکمیل شود. نفرات اول، دوم و سوم در باشگاه ورزشی دانشگاه پذیرفته می‌شوند. این رشته‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در باشگاه دانشگاه نیز متناظر آن وجود دارد، به‌طور مثال الان کشتی آزاد، فرنگی، تکواندو (پسر و دختر)، کاراته (دختر و پسر)، ووشو (دختر و پسر) و... را برگزار می‌کنیم. برای همه این رشته‌ها، رشته‌های باشگاهی نیز وجود دارد.»

متن کامل مصاحبه سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها