کد خبر: 194954

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

رابطه سفرهای ارزان با تضعیف طبقه متوسط

آمار مسافران تعطیلات هفته گذشته نشان می‌دهد، اکثر سفرها با ارزان‌ترین مدل‌های ممکن بوده که معنای آن لاغر شدن طبقه متوسط است.

فرهیختگان: معمولا تعطیلی‌های متوالی در تقویم کشورمان بهانه خوبی برای سفر هستند. البته مقصد سفر نیز با توجه به شرایط آب‌وهوایی تاریخ تعطیلی‌ها تغییر می‌کند، یعنی اگر تعطیلی در پاییز و زمستان باشد، اغلب اوقات مقصد جنوب کشور است و تابستان‌ها هم همیشه به شمالش معروف. هفته گذشته تعطیلات نسبتا خوبی داشتیم و بهانه خوبی هم برای سفر بود. بسیاری از خانواده‌هایی که کارمند در خانه دارند در تعطیلی هفته گذشته فرصت پیدا کردند بار و بندیل ببندند و بالاخره در این تابستان به یکی از شهرهای کشور سفر کنند.

بررسی فرهیختگان نشان می‌دهد؛ با توجه به گران شدن تمام مخارج در جامعه و ناهمخوانی دخل و خرج قشر متوسط، قشر متوسط جامعه برای تجربه سفر کیفیت سفرشان را تغییر داده‌اند، مثلا ممکن است در این بین وسیله حمل‌ونقل عمومی سفرشان را تغییر داده‌اند یا محل اسکان‌شان هتل درجه چندم یا میهمانسرا و زائرسرا شده باشد. 

در یک مرور کلی و فلش‌بک به چندسال اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته اسکان مسافران در چادرهای مسافرتی و پارک‌ها بیشتر شده است. در آن سمت ماجرا نیز آمارهای غیررسمی می‌گویند اسکان مسافران در هتل‌ها تقریبا دو دسته است؛ دسته اول همچنان در هتل‌های چندستاره شهرها اقامت می‌کنند و دسته دوم اقبال‌شان به میهمانسراها، زائرسراها و حتی موکب‌ها بیشتر است. 

با توجه به مخارج سفر برای هر خانواده، سفر نیز به یک امر طبقاتی در جامعه تبدیل شده و قشر متوسط برای اینکه همچنان در روزمره خود سفر را جا بدهد، از کیفیت سفرش کاسته است.

متن گزارش کامل زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها