کد خبر: 194953

یس دانشگاه آزاد واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد‌؛

بورسیه برترین فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در رشته نگارگری

پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان که یکی از واحدهای ویژه دانشگاه آزاد‌‌ محسوب می‌شود از 14 شهریور آغاز شده و داوطلبان تا 21 فروردین فرصت دارند تا از بین رشته‌های این دانشگاه انتخاب رشته کنند.

 فرهیختگان: پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان که یکی از واحدهای ویژه دانشگاه آزاد‌‌ محسوب می‌شود از 14 شهریور آغاز شده و داوطلبان تا 21 فروردین فرصت دارند تا از بین رشته‌های این دانشگاه انتخاب رشته کنند. سجاد محمدیارزاده، رئیس دانشگاه آزاد ‌‌واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به جزئیات پذیرش دانشجو و جذب استاد در این دانشگاه اشاره و روند آن را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید. 

سجاد محمد یارزاده، رئیس دانشگاه آزاد ‌‌واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان در ابتدای سخنان خود درباره آخرین تحولات این واحد دانشگاهی توضیح داد: «برای ثبت‌نام در دانشگاه از طریق کنکور تا تاریخ 21 شهریور که زمان انتخاب رشته است فرصت وجود دارد و داوطلبان تا 21 شهریور می‌توانند انتخاب رشته کنند اما هفته آینده ثبت‌نام در محل را در دانشگاه استاد فرشچیان خواهیم داشت. همچنین ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و کاردانی پیوسته مهرماه سال 1403 آغاز شده و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی برای انتخاب رشته اقدام کنند.» 

او با بیان اینکه در 20 رشته در دانشگاه استاد فرشچیان پذیرش دانشجو خواهیم داشت تصریح کرد: «در این 20 رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته، کاردانی پیوسته و کارشناسی پیوسته است معمولا در 8 تا 9 رشته در حوزه هنرهای سنتی پذیرش داریم که با توجه به تجارب قبلی در سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که حدود 270 تا 300 دانشجو پذیرش داشته باشیم.» رئیس دانشگاه آزاد ‌‌واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان اضافه کرد: «در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته معماری داخلی، نقاشی ایرانی، طراحی فرش و صنایع‌دستی پذیرش دانشجو خواهیم داشت. در مقطع کاردانی ناپیوسته نیز در 11 رشته و در مقطع کاردانی پیوسته در 8 رشته دانشجو پذیرش می‌شود.» 

او با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته نگارگری محدود است اضافه کرد: «اعلام ظرفیت برای این رشته در دفترچه آزمون با گرایش نظام استاد-شاگردی 40 دانشجو است که منتظر هستیم بچه‌ها انتخاب رشته کنند و بعد از اعلام نتایج می‌توانیم وضعیت پذیرش را در سامانه مشاهده کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان درخصوص ظرفیت پذیرش در رشته‌های این واحد دانشگاهی گفت: «همان‌طور که گفتم ظرفیت جذب ما در دفترچه آزمون در رشته ‌نگارگری 40 نفر به شیوه استاد شاگردی اعلام شده اما برای رشته‌های دیگر محدودیت ظرفیت نداریم و به تعداد مراجعه‌کنندگان براساس سوابق حرفه‌ای، علمی و علاقه داوطلبان پذیرش انجام می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا فقط در رشته نگارگری محدودیت پذیرش دانشجو وجود دارد اظهار کرد: «امکانات آموزشی ما در شیوه استاد-شاگردی باید حساب‌شده باشد و این در حالی است که در حوزه کارگاه‌ها و امکانات کارگاهی در واحد استاد فرشچیان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم؛ بنابراین در پذیرش دانشجو در این رشته نیز محدودیت داریم.» یارزاده درخصوص رشته‌های این واحد دانشگاهی نیز تصریح کرد: «در حوزه‌های رشته‌های هنرهای سنتی برخی رشته‌ها با استقبال بیشتری مواجه هستند؛ به‌طور مثال معماری داخلی چه در مقطع کاردانی چه کارشناسی بیشترین استقبال را دارد و معمولا بین 150 تا 200 در این دو مقطع پذیرش دانشجوی معماری داخلی داریم.

ترم‌های گذشته از رشته طراحی لباس استقبال زیادی شد و بیشترین جذب را در این رشته داشتیم. البته گرایش رشته طراحی لباس ایرانی در حوزه هنرهای ایرانی است. طراحی فرش نیز رشته مورد استقبال در واحد فرشچیان است. ترم گذشته در حوزه طرحی جواهر‌آلات سنتی استقبال زیادی انجام شد و ما دانشجویان زیادی را در حوزه جواهر جذب کردیم. در حوزه دوخت‌های سنتی که به رشته صنایع‌دستی برمی‌گردد و همچنین نقاشی ایرانی نیز با استقبال زیادی مواجه بودیم.» 

یارزاده در پاسخ به این سوال که در سال تحصیلی جدید نحوه تدریس به روش استاد-شاگردی چگونه خواهد بود گفت: «مرحله اول از همان کنکور است اما مرحله دوم، سوم، چهارم مصاحبه علمی و معرفی اساتید خواهیم داشت. یک متن هم تنظیم شده و به دستگاه‌ها از جمله هنرستان‌های هنرهای زیبا ارسال کرده‌ایم. در این متن رشته‌ها و ویژگی رشته‌ها را تشریح کرده و هم به هنرمندان اعلام کرده‌ایم که 5 نفر از برگزیدگان خود را معرفی کنند. همچنین از هنرستان‌های هنرهای زیبا و آموزش‌و‌پرورش درخواست کردیم تا برگزیدگان خود را به ما معرفی کنند. ما از بین این افراد، فردی که بیشترین امتیاز را کسب کند بورسیه خواهیم کرد.» او اضافه کرد: «در این نامه عنوان شده است که به‌منظور غنا بخشیدن به دوره‌های آموزش عالی نگارگری ایرانی، این واحد آمادگی دارد فارغ‌التحصیلان برتر هنرستان‌های زیبا و هنرجویان علاقه‌مند به هنر شریف نگارگری را پذیرش و استعداد‌های خلاق و برتر این حرفه را حمایت کند.»

او بیان کرد: «از آنها درخواست کردیم تا با معرفی هنرپژوهان متعهد و خلاق در حفظ و توسعه دانش‌بنیان هنرهای اسلامی-ایرانی نگارگری و تربیت استادکاران هنرهای بومی و اصیل، در این امر مهم جامعه هنری را همراهی و همیاری کنند.» 

متن کامل مصاحبه سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها