کد خبر: 194908

نقطه عطف حل چالش علوم پایه؛

کدام رشته‌ها مشمول بورس دانش می‌شوند؟

از سال گذشته دفترچه انتخاب رشته داوطلبان تغییر جدی کرده است که مهم‌ترین آن را باید گنجاندن رشته‌هایی دانست که پذیرش دانشجو در آنها حکم بورسیه شدن را خواهد داشت.

فرهیختگان: از سال گذشته دفترچه انتخاب رشته داوطلبان تغییر جدی کرده است که مهم‌ترین آن را باید گنجاندن رشته‌هایی دانست که پذیرش دانشجو در آنها حکم بورسیه شدن را خواهد داشت. بورس «دانش» و بورس «صنعت» همان دو بورسی هستند که با پذیرش دانشجو در رشته‌های خاص شرایط متفاوتی را در طول تحصیل برای آنها رقم می‌زنند؛ چراکه ورود به دانشگاه‌ها از طریق این دو بورس، باعث می‌شود تا دانشجو بتواند به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزند؛ هم تحصیل کند و هم به ازای درسی که می‌خواند حقوق بگیرد.

اتفاقی که البته یک مزیت دیگری که می‌توان برای آن نام برد را باید بیمه شدن آینده شغلی فارغ‌التحصیلان دانست. به‌ویژه در بورس صنعت اگر دانشجویی بتواند در طول تحصیل پویایی خود را حفظ کند، قطعا به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جذب از سوی همان صنعت قرار خواهد گرفت. 

در گروه علوم انسانی پذیرش تنها در رشته‌های اقتصاد، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ تمدن ملل اسلامی، جامعه شناسی، روابط‌عمومی، زبان و ادبیات فارسی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، فلسفه و فلسفه و کلام اسلامی و مطالعات خانواده صورت می‌گیرد.

در گروه علوم ریاضی نیز رشته‌های آمار، چند رسانه‌ای، ریاضیات و کاربردها، شیمی کاربردی، شیمی محض، علوم و مهندسی آب، فیزیک، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی دریا، مهندسی دریانوردی، مهندسی معدن و مهندسی نساجی اقدام به پذیرش دانشجو خواهند کرد.

در گروه علوم تجربی رشته‌های مشمول این بورس شامل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، مهندسی اقتصاد کشاورزی است. در گروه هنر دانشجویان می‌توانند در رشته‌های ادبیات نمایشی، باستان شناسی، سینما، صنایع‌دستی، طراحی پارچه، فرش، مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی و هنر اسلامی تحصیل کرده و همزمان حقوق دریافت کنند. درنهایت نیز رشته‌های زبان چینی، روسی و زبان و ادبیات اسپانیایی در گروه زبان خارجی به این بورس اختصاص پیدا کرده‌اند. 

بورس دانش را باید جزء معدود بورس‌هایی قلمداد کرد که در 5 گروه آزمایشی و ویژه برخی از رشته‌ها برگزار می‌شود. اما در این میان بررسی تفکیکی گروه‌ها هم اطلاعات قابل توجهی را نشان می‌دهد به‌طوری‌که گروه علوم ریاضی 385 نفر معادل 34 درصد از کل ظرفیت این بورس را به خود اختصاص داده است.

جالب اینجاست که سال گذشته بیشترین میزان بورس به علوم انسانی‌ها با سهم 38 درصد اختصاص یافته بود. بعد از ریاضی، این علوم انسانی‌ها هستند که در سال تحصیلی جدید 306 نفر یا 27 درصد از کل ظرفیت را پوشش می‌دهند. علوم تجربی‌ها هم با سهم 20 درصدی و پذیرش 228 نفری در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. این گروه سال گذشته از کل ظرفیت اختصاص یافته، 21 درصد را در اختیار داشت. سهم رشته‌های هنر هم 125 نفر یا به عبارت دیگر 11 درصد خواهد بود، سهمی که به نسبت سال گذشته با رشد 5 درصدی همراه بوده است. بعد از آن هم باید زبان‌های خارجی را با 70 نفر و معادل 6 درصد نام برد و درنهایت هم 5 نفر در رشته اقتصاد جذب می‌شوند که از آن تحت عنوان چندگروهی یاد شده است. 

متن کامل گزارش زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها