کد خبر: 194906

اساتید شاخص دانشگاه پاسخ می‌دهند؛

چرا داوطلبان، دانشگاه آزاد را انتخاب می‌کنند؟

داوطلبان ورود به دانشگاه این روزها تمام فکر و ذهن‌شان انتخاب بهترین رشته و بهترین دانشگاه با توجه به رتبه کنکورشان است؛ چراکه این انتخاب، آینده‌شان را تضمین می‌کند. خوب یا بد، دانشگاه هنوز هم در مسیر رشد افراد نقش تعیین‌‌کننده‌ای دارد.

فرهیختگان: داوطلبان ورود به دانشگاه این روزها تمام فکر و ذهن‌شان انتخاب بهترین رشته و بهترین دانشگاه با توجه به رتبه کنکورشان است؛ چراکه این انتخاب، آینده‌شان را تضمین می‌کند. خوب یا بد، دانشگاه هنوز هم در مسیر رشد افراد نقش تعیین‌‌کننده‌ای دارد.

از یک سو با دارا بودن امکانات و تجهیزات به‌روز می‌تواند سهم قابل‌توجهی هم در یادگیری و افزایش ادراک و توانمندی دانشجو داشته و از سوی دیگر با فراهم‌سازی بسترهای لازم برای ارتباط‌گیری با صنعت و جامعه می‌تواند از همین حالا آینده شغلی‌شان را نیز تا حد زیادی مشخص کند. در ایام انتخاب رشته در گفت‌وگو با اساتید شاخص از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه آزاد سوال کردیم و از آنها خواستیم درخصوص این انتخاب مهم به آنها کمک کنند. 

تقویت روحیه کارآفرینی در دل سراهای نوآوری 
محسن تجری، رئیس سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد واحد گرگان: در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد برای توسعه پژوهش و کاربردی کردن آن تلاش‌های بی‌نظیر و ماندگار کرده تا از طریق آن بتواند ایده‌های خوب را به محصول تبدیل کند که یکی از آنها ایجاد بسترهایی تحت عنوان سراهای نوآوری است. نیاز جامعه امروز ما این است که نیروهای جوان، تفکر کارآفرینی داشته باشند و روحیه کارآفرینی باید گسترش پیدا کند که این امر را می‌توان در دل سراهای نوآوری یافت.

بنابراین معتقدم راه‌اندازی سراهای نوآوری را می‌توان مهم‌ترین ویژگی دانشگاه آزاد دانست که دانشجویان در بستر آن می‌توانند اشتغال آینده خود را تضمین کنند. از سوی دیگر باید به مزیت‌ها و ویژگی‌های دانشگاه آزاد واحد گرگان هم اشاره کرد. رشته‌های تحصیلی فناوری گل و گیاهان زینتی و گیاه پزشکی از رشته‌های شاخص دانشگاه آزاد واحد گرگان است و این واحد دانشگاهی با اجرای شهرک گلخانه‌ای پنج‌هکتاری گلخانه گل‌های زینتی، سبب بهبود فضای کسب‌وکار شده و فرصت کارآفرینی را برای علاقه‌مندان به وجود آورده است.

از سوی دیگر این شهرک گلخانه‌ای مکانی مناسب برای انجام کارآموزی و به کارگیری علوم دانشگاهی در فضای واقعی است که دانشجویان می‌توانند حداقل 20 مهارت عملی ازجمله قلمه‌زنی، تلقیح مصنوعی گل‌ها، بذرگیری، تعویض گلدان، شناسایی انواع بسترهای کشت، شناسایی انواع سموم و کودها، نحوه آبیاری صحیح، نحوه کودپاشی و... را در محیطی کاملا واقعی را تجربه کنند.

از آنجایی که جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار کار منوط به داشتن توانایی و ویژگی‌های عملی است، این واحد دانشگاهی و در ادامه سرای نوآوری گیاهان زینتی و شهرک گلخانه پنج‌هکتاری بستری برای آماده‌سازی دانشجویان به‌منظور ورود به بازار کار است. 

فرصت تحصیل بر مدار نیازهای بومی
ناصر عبادتی، عضو هیات‌علمی زمین‌شناسی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر: در کشور یک‌سری دانشگاه مادر داریم که قدمت بسیاری دارند، مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر. اگر بخواهیم بدانیم دانشگاه آزاد درمجموع و در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها چه جایگاه و چه ویژگی‌هایی دارد- که حتی دانشگاه‌های مادر این ویژگی وجود ندارند- باید گفت دانشگاه آزاد شبکه‌ای کشوری است که در 360 مرکز و واحد مستقر است.

تمامی این واحدها و مراکز خانواده بزرگ دانشگاه آزاد محسوب می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت ما با یک «شبکه دانشگاهی» روبه‌رو هستیم. یکی دیگر از موضوعات در دانشگاه آزاد که باید به آن توجه کرد آمایش رشته‌ای است.

این دانشگاه براساس نیازهای بومی و مساله‌محور برخی رشته‌ها را دایر کرده است، به‌طور مثال در مناطق مرزی رشته‌هایی خاص آنجا، در مناطق صنعتی رشته‌های فنی و در مناطقی مانند استان کرمان رشته‌های زمین‌شناسی و معدن دایر است. درواقع دانشجوی که نیاز به تحصیلات آکادمیک دارد می‌تواند در منطقه بومی و استان خود در رشته‌هایی تحصیل کند که ظرفیت اشتغال دارند، بنابراین یک‌سری از رشته‌ها، صرف‌نظر از رشته‌های مادر که در تمام دانشگاه‌ها دایر هستند، یک‌سری رشته‌ها نیز در مناطق بومی مورد نیاز است و بسیاری از داوطلبان می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کنند.

همچنین ارتباطات شبکه‌ای این دانشگاه باعث می‌شود اگر دانشجویی در یک واحد تحصیل می‌کند بتواند به‌راحتی و با امکان مناسب‌تری حین تحصیل- درصورت نیاز- انتقالی بگیرد یا به‌صورت میهمان در یک واحد دیگر به تحصیل خود ادامه دهد. امکانی که شاید در دانشگاه‌های دولتی وجود نداشته باشد. شاید بسیاری از داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه‌های مادر را انتخاب کنند اما دانشگاه آزاد از نظر هزینه و جنبه اقتصادی برای دانشجو مناسب‌تر است، تا جایی که می‌توان گفت شهریه بسیاری از مدارس غیرانتفاعی به‌مراتب بیشتر از شهریه دانشگاه آزاد است. 

متن کامل گزارش سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها