کد خبر: 194760

آزمون مهم وزارت خارجه؛

سفیر استرالیا اخراج می‌شود؟

در پی انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی توسط سفارت استرالیا در تهران، سفیر این کشور روز سه‌شنبه از سوی رئیس اداره منطقه‌ای به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی نوشت: با کمرنگ و بی‌اثر شدن «مسأله‌ هسته‌ای» در فضای بین‌الملل و از بین رفتن کارایی آن برای ایجاد اجماع علیه ایران، حالا نوبت به مسأله حقوق بشر رسیده است؛ مسأله‌ای که در وجوه عادی و انسانی آن هم قابل استفاده علیه کشورمان نیست و به همین دلیل، صرفاً به یک زیرشاخه تقسیم شده است: حمایت از انحرافات اخلاقی.

در همین راستا، سفیر استرالیا در تهران – که سابقه‌ اقدامات ضدایرانی متعددی دارد و این مسأله را از سفیر پیشین این کشور به ارث برده است – کلید ابتدایی ماجرا را روشن کرده و در اقدامی کاملاً هدفمند و در تضاد با هویت بنیادین جامعه‌ ایرانی، اقدام به بزرگداشت همجنسبازی در صفحه رسمی این کشور در اینستاگرام کرده است.

این اقدام در حالی از سوی سفیر استرالیا در ایران صورت گرفته که همین چند روز پیش سفیر ایران در اتریش صرفاً به دلیل بازنشر پرچم حزب‌الله در فضای مجازی، به وزارت خارجه این کشور احضار شد.

به نظر می‌رسد که دستگاه سیاست خارجی کشورمان در همین ابتدا باید با واکنش قاطع، جلوی فراگیر شدن چنین اقدامات ضدانسانی و ضدمنافع ملی سفرای خارجی را بگیرد و با اخراج سفیر استرالیا به عنوان یک عنصر نامطلوب، اجا‌زه باز شدن جبهه‌ جدیدی از اقدامات ضدایرانی در فضای بین‌الملل را ندهد.

این مسأله می‌تواند نخستین آزمون سیدعباس عراقچی در جایگاه وزیر امور خارجه باشد؛ چرا که اهمیت نشان دادن نسبت به اقداماتی که سفارت‌های خارجی علیه منافع ملی کشورمان انجام می‌دهند، به عنوان ارزیابی حساسیت تهران از سوی جامعه‌ جهانی محسوب می‌شود و در صورتی که این اقدام اخیر سفیر استرالیا بی‌پاسخ بداند، سیگنال نامناسبی برای زیرپا گذاشتن خطوط قرمز منافع ملی ایران به جهان مخابره خواهد شد.

مرتبط ها