کد خبر: 194713

سعید سلطانی، کارگردان «طوبی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بعد از ستایش نگاهم به سریال‌سازی عوض شد

کارگردان سریال«طوبی» می‌گوید؛ طی ۱۰ سال همراهی و همکاری ارزشمند با سعید مطلبی در سه فصل سریال ستایش، نگاه من به درام و قصه‌گویی تغییر کرد. 

فرهیختگان: ۳۴ سال است فعالیت هنری‌اش را شروع کرده، ابتدا به‌عنوان بازیگر وارد سینما شد و بعد از آن نویسندگی را تجربه کرد. مدت زیادی نگذشت که به‌عنوان دستیار اول کارگردان در سینما مشغول به کار شد اما از سال ۱۳۷۱ ساخت سریال برای تلویزیون را آغاز کرد. سعید سلطانی با سریال «پس از باران» که در سال ۱۳۷۹ از تلویزیون پخش ‌شد شهرت پیدا کرد.

او که در این‌سال‌ها سریال‌های زیادی برای تلویزیون ساخته و هر سال نامش در تیتراژها دیده می‌شد، بار دیگر با سریال «ستایش» سر زبان‌ها افتاد. یکی از موضوعاتی که سلطانی در ساخت آثارش در این‌ سا‌ل‌ها به آن توجه کرده، بحث خانواده است. این کارگردان خانواده را رکن اصلی یک جامعه می‌داند و معتقد است باید به آن پرداخت.

او به ساخت آثار تاریخی علاقه دارد اما به دلایلی سال‌ها از این فضا فاصله گرفته بود و حالا بعد از ۲۴ سال سریال تاریخی «طوبی» را روی آنتن تلویزیون برده است.  در ادامه با این کارگردان گفت‌وگو کردیم و از او درباره روند تولید این سریال و نوع نگاهش به سریال‌سازی پرسیدیم. بخش‌هایی از متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

- خانواده رکن اساسی جامعه است. وقتی به خانواده می‌پردازید، می‌توانید به جامعه، تاریخ، فرهنگ و باورهای رایج یک جامعه نیز بپردازید. واحد خانواده یک عنصر حیاتی برای درام است. من هم به‌عنوان کارگردان وقتی به نقش مادر، دختر، خواهر یا هر کاراکتری که از جنس خانم باشد می‌پردازم، روایت محکمی از آن ارائه می‌دهم. شاید به همین دلیل است که این موضوع در آثار من برجسته است و زن‌ها را پررنگ در داستان‌هایم می‌بینم.

- آروزی همکاری با سعید مطلبی را دارم. آقای مطلبی یکی از پدیده‌های سینما، نویسنده بسیار توانا و انسان بسیار قابل احترامی است. احاطه کامل ایشان به ادبیات، تاریخ و درام بسیار مثال‌زدنی‌ است. طی ۱۰ سال همراهی و همکاری ذی‌قیمت و ارزشمند با او در سه فصل سریال ستایش، نگاه من به درام و قصه‌گویی تغییر کرد. 

- با یکی از پلتفرم‌ها قرار بود کاری شروع کنیم اما به دلایلی که مربوط به خود آن پلتفرم بود و احتیاط‌های خاص خود من، این اتفاق نیفتاد. تلویزیون وزن و گستره‌ای دارد که پلتفرم‌های خانگی ندارند. البته پلتفرم‌ها هم فرصت‌های خوبی برای نمایش سریال‌ها دارند اما تلویزیون هم جایگاه خود را در این زمینه دارد. امیدوارم این تجربه بین تلویزیون و پلتفرم‌ها، منتقل و منجر به ساخته‌شدن کارهای بهتر شود.

- اگر به ۳۴ سال قبل برمی‌گشتم، همین راه را ادامه می‌دادم ولی خیلی از کار‌ها را نمی‌کردم. ما نمی‌توانیم درباره آینده قضاوت داشته باشیم اما فکر می‌کنم در موقعیتی که قرار داشتم بهترین کارها را انجام دادم. البته الان قضاوتم نسبت به گذشته فرق کرده اما امیدوارم به لطف خدا در آینده هم همه‌چیز درست پیش برود. 

متن کامل گفت‌وگوی کیانا تصدیق مقدم خبرنگار گروه فرهنگ با سعید سلطانی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها