کد خبر: 194645

گزارش الگوی مصرف داروی ایرانی‌ها در ۱۴۰۲ نکات عجیبی دارد؛

داروهای دیابت، رتبه‌اول خرید

طی سال 1402 متفورمین و داروهای دیابت و قند پرفروش‌ترین داروهای کشور بوده‌اند.

فرهیختگان: سازمان غذا‌ و دارو امسال آماری از توزیع دارویی در سال 1402 منتشر کرده است که بر مبنای آن می‌توان سبد دارویی ایران را تجزیه و تحلیل کرد. براساس این نقشه دارویی می‌توان دریافت غلبه کدام بیماری در کشور بیشتر است. برمبنای همین آمار متفورمین، داروی مخصوص بیماران دیابتی در بخش تعدادی به‌عنوان پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود و همچنین در بخش ارزش ریالی نیز آموکسی‌سیلین با فروش 2600 میلیارد تومانی رکورددار فروش سال 1402 بوده است.

مطابق با آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان غذاودارو، در سال1402 مجموع فروش عددی دارو در کشور به 52.9 میلیارد عدد رسیده که با احتساب جمعیت کنونی کشور نرخ مصرف سرانه دارو به ازای هر ایرانی حدود 618 عدد ثبت شده و بیانگر این است میزان مصرف دارو نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، اتفاقی که خبر خوبی برای حوزه بهداشت و درمان کشور نیست. البته لازم به ذکر است رکورددار فروش عدد دارو با 57.6 میلیارد عدد مربوط به سال 1401 بوده که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، دلیل آن نگرانی‌های ناشی از تداوم شیوع کووید- 19 و بیماری‌های همپوشان با آن بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف دارو در کشور که در دهه 80 حدود 387 عدد به ازای هر ایرانی بوده، در دهه 90 به 481 عدد و در سه سال 1400، 1401 و 1402 به 630 عدد رسیده است. افزایش نرخ سرانه فروش دارو دلایل زیادی دارد؛ شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر یکی از این دلایل است. اختلاف قیمت ناشی از تفاوت نرخ ارز دولتی با ارز آزاد عامل دومی است که در افزایش قاچاق دارو و خروج آن از شبکه توزیع رسمی کشور نقش داشته است.

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» و درخصوص فضای حاکم بر حوزه دارویی کشور می‌گوید: «حل ضعف اساسی این روزهای حوزه دارو و درمان صرفا در گرو دو مسیر یعنی 1- آموزش علمی واقعی درمورد مضرات تجویز و مصرف خودسرانه دارو و 2- چاره‌اندیشی برای عدم نظارت در داروخانه است.»

وی معتقد است نظارت تنبیهی خاصی برای جلوگیری از فروش داروهای بدون نسخه در داروخانه‌های کشور وجود ندارد و این موضوع باعث مشکلات موجود است. 

متن کامل گزارش فاطمه سادات مرتضوی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها