کد خبر: 194579

قرار راهبردی آکادمیک؛

سفیر چین و رئیس دانشگاه آزاد از ظرفیت‌های علمی ۲ کشور گفتند‌

‌زونگ پی‌ وو، سفیر جمهوری خلق چین در ایران دیروز (چهارشنبه) با دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد دیدار و گفت‌وگو کرد. 

دکتر طهرانچی در این دیدار بر توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری تاکید کرد و گفت: «دانشگاه آزاد بیش از 40 درصد آموزش عالی کشور را در خود جای داده است و در حال حاضر بیش از یک میلیون و 300 هزار دانشجو و 25 هزار عضو هیات‌علمی داشته و در 400 شهر ایران واحد و مرکز دانشگاهی دارد. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های حضوری، یکی از 5 دانشگاه برتر دنیاست.» 
وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه آزاد گفت: «با توجه به اینکه این دانشگاه در کنار دولت و در حاکمیت تعریف می‌شود، راهبردها و اقدامات آن پایدار است. دانشگاه آزاد کمک مالی از دولت دریافت نمی‌کند و کاملا براساس اقتصاد پویا مبتنی‌بر شهریه و درآمدهای دانش‌بنیان پیش می‌رود. یکی دیگر از ویژگی‌های این دانشگاه، عدم وجود نظام بروکراسی است که این موضوع باعث می‌شود تصمیمات در دانشگاه آزاد سریع‌تر و چابک‌تر عملیاتی شود.» 
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد تنها دانشگاه ایرانی است که در آکسفورد، امارات متحده عربی، افغانستان، لبنان و عراق واحد دانشگاهی فعال دارد که نشان می‌دهد این دانشگاه بر گسترش روابط بین‌الملل تاکید جدی داشته و در این زمینه فعالیت دارد.» رئیس دانشگاه آزاد با اعلام آمادگی همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های جمهوری خلق چین اظهار امیدواری کرد که این دیدار بتواند در پیوند دادن نظام علمی دو کشور موثر واقع شود. 
دکتر طهرانچی با رد تفکر کنترل و سیطره برخی کشورهای غربی بر جریان علم در گذشته و آینده مراودات علمی‌فرهنگی میان ملل را جایگزین‌ناپذیر ذکر کرد. 
 در ادامه، زونگ پی‌ وو، سفیر جمهوری خلق چین در ایران با قدردانی از میزبانی دانشگاه آزاد گفت: «بسیار خوشحالم که در این دانشگاه که یکی از برترین دانشگاه‌های دنیاست‌ حضور یافته‌ام. دانشگاه آزاد توانسته دانشمندان و فرهیختگان زیادی پرورش دهد که در ایران و جهان فعال بوده و خدمت می‌کنند.» 
وی افزود: «ثابت شده که ایران نه‌تنها کشوری باسابقه و باستانی بلکه یک کشور پیشتاز، مدرن و فعال در جهان امروز است. بنده بیش از 100 روز است که به‌عنوان سفیر در ایران حضور دارم و اینکه می‌گویم ایران کشوری مدرن و پیشتاز است، در این 100 روز به این نتیجه رسیده‌ام و احساس می‌کنم مردمان ایران بسیار خونگرم و خردمند هستند. با اینکه برخی کشورهای جهان ایران را با مشکلات تحریم مواجه کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، آموزش عالی و... به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و بنده از این بابت بسیار خوشحالم.» 
سفیر چین در ایران خاطرنشان کرد: «بنده امروز متوجه شدم که ما در کشور چین دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد نداریم که یک دانشگاه در همه شهرها شعبه داشته باشد. دوست دارم پس از شروع سال تحصیلی جدید، از واحدهای دانشگاه آزاد بازدید داشته و با دانشجویان گفت‌وگو کنم.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «تقویت همکاری بین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی و آموزش عالی، یک راهبرد حتمی و سیاست کلی ماست و بنده خیلی علاقه دارم که مباحث مطرح‌شده در این جلسه را ادامه بدهیم.» در این نشست، مقرر شد دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های کشور چین در حوزه‌های هوش مصنوعی، امنیت غذایی و سلامت، فناوری‌های کوانتوم، حمل‌ونقل، صنعت ساختمان و... همکاری‌های راهبردی داشته باشد. 
لازم به ذکر است چیانگ هونگ‌وی، مسئول فرهنگی سفارت چین و شو دن چوان، وابسته کارشناس سیاسی این سفارتخانه نیز در این دیدار حضور داشتند. همچنین محمود محمدی‌ معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیر‌ایرانی دانشگاه آزاد، مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و محمد مطیعی مدیرکل مطالعات، همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد در این نشست حضور داشتند. 

مرتبط ها