کد خبر: 194519

«فرهیختگان» بررسی کرد؛

ایده دانشگاه آزاد جهت تقویت مهارت‌های کشاورزی

«مهارت‌سرای طبیعت» محلی است برای ارائه خدمات علمی، آموزشی، آزمایشگاهی و فناوری و تولید، بسته‌بندی و فروش محصولات کشاورزی، باغی، دامی و آبزیان که در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به امکاناتی که در یک واحد دانشگاهی وجود دارد، این مهارت‌سرا راه‌اندازی خواهد شد.

فرهیختگان: در دانشگاه آزاد رشته‌های کشاورزی زیادی مثل مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی، دامداری، دام و طیور و... فعال و بسیاری از واحدهای این دانشگاه نیز دارای مزرعه هستند که مغفول مانده است. این در حالی است که دانشگاه‌ها در رشته کشاورزی نمره قبولی را از مردم نگرفته‌‌اند؛ زیرا مردم معتقدند رشته کشاورزی نمی‌‌تواند آینده مالی فرزندان آنها را تامین کند. به همین دلیل است که دانشجویان رشته‌های کشاورزی چه در دانشگاه آزاد چه سایر دانشگاه‌ها با کاهش مواجه بوده است.

مسئولان دانشگاه آزاد برای برون‌رفت از این مشکل روزهای ابتدای سال 97 حرف از تحول در حوزه کشاورزی را مطرح کرده و با شناخت مشکلات این حوزه طرح تحول کشاورزی را کلید زده و تلاش کردند تا پرچمدار تحول در حوزه کشاورزی باشند؛ تحولی که تمام ابعاد کشاورزی را دربرمی‌گرفت؛ راه‌اندازی ‌مهارت‌سرای طبیعت‌ نیز در همین چهارچوب تعریف می‌شود. به عبارت بهتر مسئولان دانشگاه با نگاهی به کاهش دانشجویان این رشته از یک سو و توجه به ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های دانشگاه آزاد در رشته‌های کشاورزی و وجود مزارع کشاورزی در واحدهای این دانشگاه به فکر افتادند تا مرکزی را ایجاد و به اصطلاح با یک تیر چند نشان بزنند. یعنی هم بتوانند رشته‌های کشاورزی را رونق ببخشند، هم دانش‌آموزان و دانشجویان را ترغیب کنند تا از این مهارت‌سرا بازدید کرده و فنون کشاورزی را بیاموزند و به این رشته‌ها تمایل بیشتری پیدا کرده و درنهایت برای دانشگاه به نوعی درآمدزایی هم کنند. 

طبیعتا راه‌اندازی مهارت‌سرا در واحدهای مختلف با اهداف تعیین‌شده، دنبال خواهد شد. مسئولان دانشگاه آزاد قصد دارند تا با ایجاد چنین سراهایی، از ظرفیت‌های دانشگاه برای توان‌افزایی و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارت‌افزایی در واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و مدارس سما سطح کشور استفاده کنند. فراهم‌سازی فرصت‌های تولید، توزیع و فروش محصولات و خدمات و کسب درآمدهای غیر‌شهریه‌ای هم از دیگر اهداف این مهارت‌سراها خواهد بود تا از این طریق شرایط برای شکوفایی استعدادها و توانایی‌های اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و دانش‌آموزان و معلمان مدارس سما و سایر متقاضیان خارج از دانشگاه ایجاد شود. با راه‌اندازی این سراها اتفاق دیگری نیز می‌افتد.

با این سراها امکان همکاری گروهی و هم‌افزایی استعدادها و توانایی‌های نیروهای خلاق فراهم می‌شود و درنهایت یک تعامل دوجانبه با سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و مراکز آموزشی پژوهشی و آزمایشگاهی دولتی و خصوصی خارج از دانشگاه نیز ایجاد می‌شود. بیراه نیست اگر بگوییم ارتقای سلامت جامعه با ترویج فرهنگ استفاده از محصولات سالم و دوستدار محیط‌زیست و ایجاد علاقه‌مندی و جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و فعالیت‌ها و صنایع وابسته نیز با راه‌اندازی همین سراها رقم خواهد خورد. 

دانش‌آموزان مدارس سما و سایر مدارس خارج از دانشگاه، اعضای هیات‌علمی کارکنان دانشگاه و خانواده‌های آنها و اعضای هیات‌علمی و سایر افراد متقاضی خارج از دانشگاه مخاطبان مهم سراهای طبیعت هستند. همچنین دانشجویان واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و سایر دانشگاه‌های سراسر کشور به‌ویژه در رشته‌های مرتبط و شرکت‌ها و موسسات و مراکز آزمایشگاهی غیر‌دولتی و سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی هم می‌توانند جزء مخاطبان این سراها محسوب شوند. درنهایت خانواده‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت و سبک زندگی سالم و سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی برای مشارکت در امور توان‌افزایی کودکان و افراد دارای معلولیت‌های جسمی و کودکان دارای اوتیسم با روش‌های طبیعت درمانی هم از مخاطبان این سراهای طبیعت محسوب می‌شوند. 

متن کامل گزارش سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها