کد خبر: 194474

جنگ، جنگ و جنگ؛

پیروزی هریس ادامه دوران بایدن است

هریس به جز سخنان گرم معمولی که فلسطینیان مدت‌ها پیش به زباله‌دان وعده‌های دروغین دیپلمات‌های آمریکایی انداخته‌اند، در مورد فلسطین حرفی برای گفتن نداشت.

مائده زمان فشمی؛ فرهیختگان آنلاین: سخنرانی کامالا هریس هر امیدی را که او به نسل‌کشی غزه پایان دهد را از بین برد.

کاملا هریس، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودش را آماده ادامه حمایت بی‌قید و شرط جو بایدن از جنگ نابودی اسرائیل نشان داده است.

هر گونه امید به اینکه کاملا هریس تسلیحات و کمک‌های مالی برای نسل‌کشی مداوم اسرائیل در غزه را مشروط یا تعلیق کند، با سخنرانی او در مجمع ملی دموکرات ها (DNC) در روز پنجشنبه از بین رفت‌.

هریس در مقابل جمعیتی هیجان‌انگیز که شعار می‌دادند «ایالات متحده آمریکا، ایالات متحده آمریکا، ایالات متحده آمریکا» گفت: من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خودش، دفاع می‌کنم و همیشه اطمینان می‌دهم که اسرائیل توانایی دفاع از خود را دارد. زیرا مردم اسرائیل دیگر نباید با وحشتی که یک سازمان تروریستی به نام حماس در 7 اکتبر ایجاد کرد، از جمله خشونت جنسی وصف‌ناپذیر و قتل عام جوانان در یک جشنواره موسیقی مواجه شوند.

اشاره به خشونت جنسی و قتل عام جشنواره مدت‌هاست که به عنوان راهی برای مشروعیت بخشیدن به جنگ اسرائیل در کل غزه، که نزدیک به یک سال است ادامه دارد، استفاده می‌شود. در همین حال، فلسطینی‌ها در زندان‌های صهیونیست‌ها مورد تجاوز قرار می‌گیرند و سیاستمداران اسرائیلی علنا می‌گویند که این امر موجه است. هریس، مانند بسیاری از رهبران ایالات متحده، چیزی برای گفتن در این مورد نداشت.

او آنچه را که در 11 ماه گذشته در غزه رخ داده، «ویرانگر»، «ناامیدکننده» و «دلخراش» توصیف کرد. در فرهنگ واژگان سیاستمداران لیبرال طرفدار جنگ، این کلمات توخالی و بی معنی از همدلی است.

صداهای فلسطینی‌ها حذف شدند
هنگامی که ماه گذشته جو بایدن اعلام کرد که برای انتخاب مجدد به عنوان نامزد دموکرات‌ها نامزد نخواهد شد، کسانی که شاهد ارائه میلیاردها دلار کمک مرگبار رئیس جمهور صهیونیستی به اسرائیل از همان روز اول دموکرات بودند، نفس راحتی کشیدند. حالا سوال این بود آیا یک نامزد جدید به طور بالقوه می تواند به مبارزات انتخاباتی اسرائیل که دست کم 40 هزار فلسطینی را به شهادت رسانده، پایان دهد؟

امید این بود که هریس، با وجود سابقه‌اش به‌عنوان یک دموکرات میانه‌روی طرفدار اسرائیل و معاون رئیس‌جمهور وفادار به بایدن، سیاست آمریکا در قبال غزه را تغییر دهد و به نوعی بر نتانیاهو فشار بیاورد تا به توافق آتش‌بس دست یابد. اما با سخنرانی هریس در این مجمع، امیدها رنگ ناامیدی به خود گرفت.

مجمع دموکرات ها در شیکاگو صحنه بسیاری از اعتراضات طرفدار فلسطین بوده و شرکت‌کنندگان گفتند تا زمانی که دولت بایدن-هریس به تهیه سلاح برای نسل‌کشی اسرائیل ادامه دهد، نمی‌توانند به هریس رای دهند. 

روز دوشنبه، الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده مترقی کنگره، وظیفه گردآوری جناح چپ حزب دموکرات برای حمایت از هریس را به عهده گرفت. او در سخنرانی خود گفت که هریس به طور خستگی ناپذیر برای برقراری آتش بس در غزه و بازگرداندن گروگان ها به خانه تلاش می‌کند. این حرف بسیاری را متعجب کرد که چه اتفاقی برای منتقد نترس تشکیلات دموکرات منتخب در سال 2018 افتاده است.

دیگر عضو مترقی کنگره، مانند ایلهان عمر، شجاعت پیوستن به همبستگی با نمایندگان طرفدار فلسطین را داشتند. او گفت: اگر واقعا می‌خواهید آتش‌بس برقرار شود، ارسال سلاح را متوقف می‌کنید. به همین سادگی است.

جنبش غیرمتعدها متواضعانه از مجمع خواسته بود که یک سخنران فلسطینی را در صحنه اصلی برگزار کند اما مجمع امتناع کرد. 

در یکی از روزهای مجمع، والدین هرش گلدبرگ پولین گروگان آمریکایی-اسرائیلی در  مجمع سخنرانی کردند و خواهان آزادی اسیران در غزه شدند اما هیچ سخنران فلسطینی یا طرفدار فلسطین دعوت نشد.

هریس به جز سخنان گرم معمولی که فلسطینی ها مدت‌ها پیش به زباله دان وعده‌های دروغین دیپلمات های آمریکایی انداخته‌اند، حرفی برای گفتن درباره فلسطین نداشت. او و بایدن در تلاش بودند تا اطمینان حاصل کنند که اسرائیل امن است، گروگان‌ها آزاد می‌شوند، رنج غزه پایان می‌یابد، و مردم فلسطین می‌توانند به حق خود برای کرامت، امنیت، آزادی و تعیین سرنوشت خود پی ببرند.

استفاده از کلمه «آزادی» در رابطه با فلسطین ممکن است از نظر سیاسی ایالات متحده جسورانه باشد، در حالی که چشم ناظر لابی اسرائیل نزدیک است. اما این یک قاعده آهنین در سیاست ایالات متحده است که اولین بند در چنین جملاتی همیشه «اسرائیل امن است» خواهد بود که برای فلسطینی ها فقط یک معنی دارد: اشغال بیشتر، پاکسازی قومی و جنگ بی پایان.

هریس تا جایی که می‌تواند روشن کرده که ریاست جمهوری او، در صورت پیروزی، ادامه دوران بایدن خواهد بود: جنگ، جنگ و جنگ.

مرتبط ها