کد خبر: 194447

اتهامات پاول دوروف چه بود؟

جزئیاتی از پرونده دستگیری مدیرعامل تلگرام

پاول دوروف موسس پیام‌رسان تلگرام روز شنبه هنگام ورود از مبدأ جمهوری آذربایجان به فرودگاه بورژه واقع در پاریس دستگیر و بازداشت شد.

نگار فرضی، مترجم: پاول دوروف، مدیر عامل اپلیکیشن پیام رسان محبوب تلگرام، شامگاه شنبه توسط پلیس فرانسه در فرودگاه پاری-لوبورژه واقع در شمال پاریس دستگیر شد. براساس شنیده‌های منابع آگاه این میلیاردر 39 ساله فرانسوی-روسی که از باکو پایتخت جمهوری آذربایجان وارد فرانسه شده بود، قرار است روز یکشنبه در دادگاه حاضر شود تا با اتهامات جدی روبرو شود.

چرا پاول دوروف دستگیر شد؟
بازداشت دوروف به عنوان بخشی از تحقیقات مقدماتی با پیگیری OFMIN فرانسه (دفتر پیشگیری از خشونت علیه خردسالان) صورت می گیرد. این دفتر با استناد به اتهاماتی از جمله پولشویی، قاچاق مواد مخدر و به اشتراک‌گذاری محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان در تلگرام، حکم بازداشت آقای دوروف را صادر کرده بود. 

طبق گزارشات خبرگزاری‌های محلی «BFMTV» و «TF1» تحقیقات صورت گرفته بر پرونده آقای دوروف به دلیل مورد سواستفاده قرار گرفتن این پیام‌رسان توسط نهادهای مجرم و همچنین ناکامی دوروف در اجرای اقدامات مؤثر برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در این پلتفرم ،متمرکز شده است. تاکر کارلسون، مفسر آمریکایی گفت: «مدیر اجرایی تلگرام به دلیل امتناع از "سانسور حقیقت" [جهت‌گیری سیاسی بدون در نظر گرفتن واقعیت] بازداشت شده است.»
مارک زاکربرگ روسیه
پاول دوروف که اغلب از او به عنوان «مارک زاکربرگ روسیه» یاد می‌شود، سابقه زیادی در سرپیچی از خواسته‌های دولت دارد. او قبل از تاسیس تلگرام، Vkontakte (VK)، بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه را ایجاد کرد، اما در سال ۲۰۱۴ پس از امتناع از اجرای دستورات دولت برای تحویل داده‌های معترضان اوکراینی، ناگزیر به ترک کشور شد. از آن پس، آقای دوروف در کشورهای مختلف زندگی کرده و در نهایت در دبی، جایی که مقر تلگرام است، اقامت گزید.

موضع او در مورد حریم خصوصی و امتناع او از سانسور محتوای تلگرام، او را به چهره ای جنجالی تبدیل کرده است. آقای دوروف در اوایل سال جاری در مصاحبه ای با تاکر کارلسون، بر تعهد خود مبنی بر "بی‌طرفانه" نگه داشتن تلگرام و جلوگیری از نفوذ ژئوپلیتیک بر آن تاکید کرد.

«راه فراری برای تلگرام وجود ندارد»
روز شنبه، یکی از بازرسان گفت که آنها از حضور دوروف در پاریس بسیار متعجب هستند زیرا او می دانست که تحت تعقیب است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازپرس پرونده گفت: «راه فراری برای تلگرام وجود ندارد.»

در همین حال، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اقداماتی را برای روشن کردن وضعیت انجام می دهد، به ویژه اینکه آیا موسس تلگرام واقعاً بازداشت شده است یا خیر. پاول دوروف علاوه بر داشتن تابعیت امارات متحده عربی، تابعیت فرانسه خود را در آگوست ۲۰۲۱ دریافت کرد.

تلگرام به دلیل رمزگذاری سراسری (یک سیستم ارتباطی است که تنها افراد دو طرف ارتباط، قادر به خواندن پیام‌ها هستند) و تعهد به حفظ حریم خصوصی کاربران شناخته شده است. این برنامه با نزدیک به یک میلیارد کاربر به یکی از محبوب‌ترین برنامه ها در سراسر جهان تبدیل شده است. تمرکز آن بر امنیت، آن را به یک پلتفرم ترجیحی برای کاربرانی که حریم خصوصی را در اولویت قرار می دهند تبدیل کرده است، اما همین ویژگی آن را برای سازمان های جنایی و گروه های افراطی نیز جذاب کرده است. در سال‌های اخیر، تلگرام به دلیل اجازه انتشار اطلاعات نادرست، محتوای افراطی و فعالیت‌های غیرقانونی، از جمله فعالیت‌های راست افراطی که جرقه خشونت را برانگیخته است، با انتقاداتی مواجه شده است. با وجود این مناقشات، این پلتفرم همچنان محبوب است؛ به ویژه در مناطقی مانند روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای پساشوروی از جمله مناطق درگیر کشمکش سیاسی، جایی که به عنوان ابزاری حیاتی برای ارتباط به کار می‌رود.

مرتبط ها