کد خبر: 194287

مجلس امروز در خصوص وزرای پیشنهادی علوم، کشور و فرهنگ چه نظری داشت؟

سیمایی، صالحی و مومنی زیر نظر بهارستانی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، وزیر کشور و وزیر پیشنهادی فرهنگ پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی کشور، اسکندر مؤمنی و وزیر پیشنهادی فرهنگ، سیدعباس صالحی پرداختند. 

در بررسی برنامه‌ها و صلاحیت حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم ابتدا احسان عظیمی راد گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه های حسین سیمایی صراف خبر داد.

 

همچنین  عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده مخالف گزینه پیشنهادی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.

محمد سراج نیز در مخالفت با سیمایی  با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای‌مان دقت کنیم.

سید مسعود خاتمی از موافقین گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است، افزود: در مورد شرایط عمومی و شخصی، ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی ایشان محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.

حجت الاسلام سید محمد موحد نیز در موافقت با سیمایی با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.

در بررسی صلاحیت سید عباس صالحی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد راستینه ضمن قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه های سیدعباس صالحی خبر داد.

 

لازم به ذکر است؛ در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده‌ای به عنوان مخالف برنامه‌های او صحبت نکرد. طبق آیین نامه مجلس،‌با توجه به اینکه سیدعباس صالحی  مخالفی نداشت، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از برنامه های خود برای این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند. 

مورد بعدی که مجلس در نوبت صبح به آن پرداخت بررسی برنامه‌ها و صلاحیت اسکندر مؤمنی ، وزیر پیشنهادی کشور بود. در همین راستا  ولی الله بیاتی ضمن قرائت گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره وزیر پیشنهادی کشور از موافقت این کمیسیون با برنامه های  اسکندر مؤمنی خبر داد.

 

همچنین ابراهیم رضایی از نظر مساعد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.

 

از طرف کمیسیون عمران، نیز عبدالجلال ایری با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت با پیشنهاد تصدی اسکندر مؤمنی برای پست وزارت کشور خبر داد.

 

همچنین مصطفی پوردهقان نماینده مخالف گزینه پیشنهادی وزیر کشور ازمومنی خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کرده و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید.

حمیدرضا گودرزی یکی دیگر از مخالفان نیز  با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

عباس صوفی نماینده موافق با گزینه پیشنهادی وزارت کشور با بیان اینکه کارنامه مومنی مثبت است، افزود: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 

محمد میرزایی یکی دیگر از موافقان با بیان اینکه بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مومنی  بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند،‌ تصریح کرد: وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

مرتبط ها