کد خبر: 194283

پرفورمنس ایرانی؛

نمایش «رستم و سهراب»؛ یک گام به جلو در فرم تئاتر ملی

نمایش جدید پارسایی از روز دهم مرداد ماه امسال در استادیوم تنیس باشگاه انقلاب در حال اجرا است. تئاتر رستم و سهراب، به غیر از موضوع این نمایش که اقتباسی مدرن از یکی از حماسی‌ترین داستان‌های شاهنامه‌‌ ایران است.

فرهیختگان: نمایش جدید پارسایی از روز دهم مرداد ماه امسال در استادیوم تنیس باشگاه انقلاب در حال اجرا است. تئاتر رستم و سهراب، به غیر از موضوع این نمایش که اقتباسی مدرن از یکی از حماسی‌ترین داستان‌های شاهنامه‌‌ ایران است، اما به واسطه نام سلبریتی‌هایی که در آن ایفای نقش می‌کنند و قیمت بلیت که می‌توان گفت فقط به یک قشر خاص اختصاص دارد، نامش بیشتر از تئاترهای دیگر روی صحنه در این روزها شنیده می‌شود.

پارسایی در تئاتر جدیدش دوباره مانند سال گذشته نام ایران را پررنگ تکرار کرده و با میان آوردن رستم و سهراب و یک داستان اساطیری، سعی داشته تا گامی جلوتر از قبل برای تئاتر پیش برود. 

در تئاتر حماسی نبرد رستم و سهراب، هرنقش آینه‌ای است از یک شخصیت اسطوره‌ای. وقتی اسم هرکدام را می‌شنویم، در ذهن‌مان از آن شخصیت تصویری می‌سازیم. تصویری که شاید با دیدن خود آن بازیگر یا بسیار دور باشد یا تصویر واضح‌تر از تصورمان را ببینیم. در طول نمایش گاهی صحنه پر از آدم و شخصیت‌های مختلف می‌شد.

همین موضوع باعث گم شدن بازیگران و از دست دادن یک موقعیت برای مخاطب بود. بازیگرانی که متمایز از هم‌دیگر بودند و برای خودشان کاراکتر‌سازی کرده بودند، در همهمه‌‌ صحنه، کمتر فراموش می‌شدند. بازیگران این نمایش هم خارج از این دو وضعیت نبودند. بعضی‌هایشان در صدا و متن خوب بودند، اما هیبتی که باید را نداشتند. برخی دیگر هم نه در صدا و لحن و نه در هیچ‌کدام از ویژگی‌های دیگر خوب نبودند. 

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در نمایش نبرد رستم و سهراب که از همان ابتدا مطرح شد، بحث قیمت بلیت این اجرا بود. این حواشی آنقدر بالا گرفت که حسین پارسایی، کارگردان نمایش نبرد رستم و سهراب با اشاره به قیمت بالای بلیت این نمایش گفت: «قیمت بلیت نمایش ما از ۵۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ادامه دارد. اگر بهای بلیت پایین‌تر از این باشد، ضرر می‌دهیم. در‌حال‌حاضر ۵۹۰ هزار تومان رقمی است که برای بسیاری از هزینه‌های روزمره و بدیهی می‌پردازیم.»

وی در ادامه مطرح کرد: «در نمایش «هفت‌خان اسفندیار» مورد حمایت یک ارگان دولتی قرار گرفتیم، توانستیم قیمت بلیت را از ۷۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان برسانیم ولی در این اجرا از حمایتی برخوردار نیستیم ضمن اینکه امکانات فنی کار بسیار گسترده‌تر است.» 

در کارنامه‌ حسین پارسایی کارهای کلاسیک مانند «الیور توئیست» و «بینوایان» دیده می‌شود. درباره‌ تجربه‌هایش در تئاترهای قبلی رسیدنش به اجرای نبرد رستم و سهراب گفت: «اجرای نمایش‌هایی همچون الیورتویست، بینوایان، هفت‌خان رستم و... برایم تمرینی بودند تا به ساختار مناسبی در رابطه با اجرای نمایش‌های ملی دست پیدا کنم؛ کاری که سرشار از شاخصه‌های نمایش‌های ملی‌مان باشد.

پیش‌تر با اجرای هفت‌خان اسفندیار کوشیدم این نمایش را در سالن روی صحنه بیاورم اما حال در یک میدان بزرگ با بیش از چند هزار تماشاگر مواجهم و تلاش کرده‌ام همه تجربیات پیشین را برای اجرای یک نمایش ایرانی با روح حماسی و آیینی با شاخص‌های تئاتر ملی تجربه کنم و البته که همواره مشغول تجربه‌اندوزی هستم.»

متن کامل گزارش مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها