کد خبر: 194209

۳ ایالتی که نتیجه انتخابات ماه نوامبر آمریکا را تعیین می‌کنند؛

دوئل انتخاباتی هریس- ترامپ در غرب میانه

نظرسنجی‌های ملی و ایالتی در آمریکا، زنگ خطر را برای ترامپ و جمهوری‌خواهان به‌صدا درآورده است. کامالا هریس پس از انصراف بایدن، توانسته در برخی ایالات حساس و کلیدی برتری ترامپ را به‌چالش بکشد و در برخی ایالات دیگر مانند فلوریدا و اوهایو نیز فاصله خود را با رئیس‌جمهور سابق آمریکا کمتر کند.

فرهیختگان:  فاصله گرفتن هریس از ترامپ در نظرسنجی‌ها سبب‌شده ترامپ اندک‌اندک از فاز دفاعی خارج شود و حملاتی را (خصوصا در حوزه اقتصاد و مهاجرت) متوجه کمپین انتخاباتی هریس و دموکرات‌ها کند. 

در غرب میانه چه می‌گذرد؟
غرب میانه در آمریکا، اصطلاحا به سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین اطلاق می‌شود؛ سه ایالتی که هریک به ترتیب 16، 20 و10 رای الکترال دارند و الگوی رای‌دهی ساکنان‌شان قرابت زیادی با یکدیگر دارد، به‌عنوان مثال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ در هر سه ایالت با اختلاف اندک آرا بر رقیب خود هیلاری کلینتون پیروز شد و مجموع 46 رای الکترال آنها را در رقابت با دموکرات‌ها به‌دست آورد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 میلادی نیز جو بایدن توانست در هر سه ایالت غرب میانه بر رقیب خود ترامپ غلبه کند. در حال حاضر نیز تمرکز رسانه‌ها و تحلیلگران انتخاباتی آمریکا روی غرب میانه است؛ سه ایالت خاکستری و مهمی که پیروزی یا شکست هر یک از دو نامزد انتخاباتی (ترامپ- هریس)، پیروزی یا شکست نهایی آنها را در رقابت ماه نوامبر تضمین می‌کند. 

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
کامالا هریس در نظرسنجی‌های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین از ترامپ سبقت گرفته است. مطابق گزارش تجمیعی اخیر یواس‌ای تودی از معدل نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، هریس و ترامپ هریک به ترتیب در پنسیلوانیا 48 و 43 درصد آرا را کسب کرده‌اند. در ایالت ویسکانسین نیز این نسبت (اختلاف 5 درصدی) میان طرفین وجود دارد. بااین‌حال در ایالت میشیگان این اختلاف 2 درصد (46 به 44 درصد) است. تحلیلگران می‌گویند یکی از اصلی‌ترین دلایل اقبال به هریس در ایالات سه‌گانه، گرایش رای‌دهندگان مستقل به هریس است. ضمن آنکه جایگزینی هریس (پس از کناره‌گیری اجباری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری)، تاثیر مثبتی در جذب آرای رای‌دهندگان مستقل داشته است. رای‌دهندگان مستقل تا قبل از نامزدی انتخاباتی کامالا هریس، اکثرا به‌دلیل کهولت سن بایدن و ناتوانی وی در اداره امور کشورشان، بیشتر آرای خود را در نظرسنجی‌ها به سود ترامپ به گردش درمی‌آوردند اما در حال حاضر معادله برعکس شده است. 

تمرکز خاص بر ایالات سه‌گانه 
اگرچه ایالاتی دیگر مانند جورجیا، آریزونا و نوادا نیز در روند تعیین نامزد برتر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیرگذارند، تکرار پیروزی دموکرات‌ها در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، نتایج آرای الکترال در دیگر ایالات را بی‌ثمر خواهد ساخت. به‌عبارت بهتر، اگر هریس بتواند در همین سه ایالت پیروز شود، با فرض شکست در آریزونا، جورجیا و نوادا نیز برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2024 خواهد بود. اکثر موسسات نظرسنجی در آمریکا، طی ماه‌های اخیر در ایالات سه‌گانه (غرب میانه) مستقر شده‌اند و مطالعات و تحقیقات میدانی و آماری خود را صورت می‌دهند. البته در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی، اکثریت قریب‌به اتفاق موسسات نظرسنجی پیروزی هیلاری کلینتون را در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین قطعی قلمداد می‌کردند اما نتایج نهایی انتخابات به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. از این رو موسسات نظرسنجی با احتیاط و وسواس بیشتر و درنظر گرفتن جامعه هدفی گسترده تر، تحقیقات میدانی خود را انجام می‌دهند. 

آرایی که در دقیقه 90 تغییر می‌کند
اصلی‌ترین دغدغه موسسات نظرسنجی در سه ایالت خاکستری غرب میانه، آرای افراد مردد است. طبق نظرسنجی‌ها، 5 تا 10 درصد از رای‌دهندگان در ایالات سه‌گانه، هنوز نظر نهایی خود را در حمایت از ترامپ یا هریس مشخص نکرده‌اند. از اکنون نمی‌توان گفت در روزها و ساعات منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، آرای مردد و خاکستری سبد رای کدام‌یک از دونامزد انتخاباتی را سنگین‌تر خواهند کرد. اما مسلم است که طی روزهای باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات، دو حزب سنتی آمریکا نهایت تلاش خود را جهت جذب آرای خاکستری در ایالات سه‌گانه خواهند کرد. ترامپ (با توجه به شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته در این سه ایالت) نسبت به هریس مسیر سخت‌تری را در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین خواهد داشت. 

مرتبط ها