کد خبر: 194197

گزارش نیویورک تایمز از مذاکرات دوحه؛

اسرائیل: ایران پاسخ به ترور «هنیه» را به تعویق انداخته است

طبق گزارش نیویورک تایمز از مذاکرات دوحه، نخست‌وزیر قطر با ایران در تماس دائمی است و تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس افزایش می‌یابد.

مذاکرات سطح بالا در پایتخت قطر برای توقف جنگ در غزه بدون دستیابی به موفقیت فوری در روز جمعه به پایان رسید، اما ایالات متحده، مصر و قطر گفتند که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت. 

نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشت: مذاکرات دو روزه مقامات آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری در دوحه، پایتخت قطر، با هدف تلاش برای حل اختلافات باقی مانده بین اسرائیل و حماس روز جمعه به پایان رسید. مقامات ایالات متحده و منطقه امیدوارند که تحرک در مذاکرات، انتقام‌جویی مورد انتظار ایران برای کشتن رهبران ارشد حماس و حزب‌الله لبنان را کاهش دهد یا متوقف کند. مقامات آمریکایی، ایرانی و اسرائیلی روز جمعه گفتند که ایران تصمیم گرفته تا اقدامات تلافی جویانه خود علیه اسرائیل را به تعویق بیندازد تا به میانجی‌ها اجازه دهد به کار برای آتش بس در غزه ادامه دهند.

در حال حاضر فشار برای آتش‌بس اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا منطقه آماده انتقام‌جویی ایران و حزب‌الله لبنان به دلیل ترور اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس در تهران و ترور فواد شکر، مقام ارشد حزب‌الله لبنان در بیروت می‌شود.

دیپلمات‌های آمریکا و خاورمیانه گفته‌اند که آتش‌بس در غزه می‌تواند به متقاعد کردن ایران و حزب الله برای مهار حملات وعده داده شده خود کمک کند.

به گفته پنج مقام اسرائیلی، تا روز جمعه، اطلاعات اسرائیل ارزیابی کرده بود که ایران و حزب‌الله سطح هوشیاری واحدهای موشکی خود را کاهش داده‌اند. مقامات گفتند که اسرائیل اکنون بر این باور است که واکنش ایران فعلاً به تعویق افتاده است. با این حال، مقامات هشدار دادند که اطلاعات و ارزیابی‌های آنها با توجه به سیال بودن رویدادها به سرعت در حال تغییر است.

مرتبط ها