کد خبر: 194183

وزرای پیشنهادی زیر ذره‌بین بهارستانی‌ها؛

مخالفان و موافقان کابینه پزشکیان چه گفتند؟

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی؛ نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره کابینه پزشکیان پرداختند.

فرهیختگان آنلاین: جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در دستور کار قرار گفت و پس از سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

موافقان کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؟
فروردین، نماینده موافق با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: مجلس با رای اعتماد مستدل خود باید بخشی از همراهی با رویکرد توافق‌ساز رئیس جمهور باشد. وزرای پیشنهادی تلفیقی از گروه های سیاسی و در برگیرنده تمامی استعدادهاست. مجلس می تواند تکمیل کننده و موید راهبرد وفاقی و سیاست غیرحذفی باشد.

متفکرآزاد، یکی دیگر از نمایندگان موافق اظهار داشت: موفقیت رئیس جمهور و موفقیت دولتی که از مجلس رای خواهد گرفت موفقیت جمهوری اسلامی است؛ حتما در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود. رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مجلس یعنی کشور در در 4 سال کدام ایده حکمرانی و در کدام نظام مسائل و راه حل ها پیش خواهد رفت، حتما مهم است و آن را لحاظ خواهیم کرد.

علیزاده، نماینده ورزقان نیز تصریح کرد: مجلس نباید با بهانه های کوچک در راستای وفاق ملی سنگ‌اندازی کند. از نکات مهم برنامه‌های آقای پزشکیان تاکید ایشان بر رعایت قانون است. آقای پزشکیان تاکید می‌کند باید میثاق ما قانون اساسی و سیاست کلی نظام و برنامه هفتم توسعه باشد.

میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در موافقت با خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم بیان کرد: رئیس‌جمهور یکی از بهترین و موثرترین و جامع‌ترین وعده‌ها را داده است. خیلی از دغدغه های نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه دیده شده و آقای پزشکیان نیز گفته برنامه من برنامه هفتم توسعه است. دولت دکتر پزشکیان دولت وفاق ملی است؛ معنای آن سهم خواهی نیست، معنی آن نیست چرا دولت از همه استفاده نکرده است. دولت فقط وزرا نیست، بدنه دولت  بسیار گسترده است و با قول پزشکیان حتما از همه ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.

خدادادی، نماینده مردم ملکان هم عنوان کرد: باید تقید و تعهد ایشان به این شعار محوری انقلاب اسلامی را ارج بنهیم. باید رهنمودهای رهبر انقلاب مبنی بر کمک به دولت را نصب‌العین قرار بدهیم. وزرای پیشنهادی نشان‌دهنده تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای انتخاب همکاران از جناح‌های مختلف کشور در راستای وحدت ملی بود، از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم.

فلاحی، نماینده مردم ایلام نیز بیان داشت: کابینه آقای پزشکیان مانند دولت های گذشته دارای نقاط ضعف و قوت است ولی نقاط قوت آن بر نقاط ضعف غالب است. کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده، جامعه از نگاه حذفی و انحصارگرایی و خالص‌سازی و تندروی خسته شده است. اجازه بدهیم شاید برای اولین‌بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد. آقای پزشکیان دست یاری دراز کرده تا همه را دعوت کند در دولت وفاق ملی به این مردم و کشور خدمت کنند.

رامین، نماینده دماوند و فیروزکوه گفت: در روزهای گذشته در ملاقات با آزادگان و ایثارگران جمع آنها را از انتخاب لیست خوشنود دیدم. هفته گذشته در همایش تشکل‌ها، پارلمان صنعت گران و بازرگانان بخش خصوصی را خشنود دیدم.

بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود موافق با کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است؛ چرا نباید از او حمایت بکنیم؟ برای اولین‌بار آقای پزشکیان در معرفی کابینه خود با انتخاب 2-3 نفر به نسل فرهیخته مازندرانی‌ها و شمالی‌ها توجه کردند که به عنوان یک مازندرانی از او تشکر می‌کنم.

کدام بهارستان‌نشین‌ها با خط‌مشی پزشکیان مخالفت کردند؟
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: شکی نیست آقای پزشکیان برای حل مشکلات کشور آمده است. بیشتر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند گرفت.آقای پزشکیان باید دیدگاه های خود را درباره ارز می گفت و برنامه های خود را اعلام می‌کرد.

عثمانی، نماینده مردم بوکان در مخالفت با کابینه دولت جدید گفت: آقای پزشکیان! شما در کل جامعه بزرگ زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و  در بین جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید.برای تغییر آمده بودید. هیچ‌کس به اندازه ترکیب کابینه شما باعث دلسردی و ناامیدی زنان و جامعه اهل سنت نشده است.  قرار بود دولت شما دولت همه ایران باشد دولت همه اقوام و مذاهب و بی صدایان باشد. جناب رئیس جمهور! اگر به وعده‌های خود در قبال اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد.

محمودی، نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه دولت چهاردهم گفت: دولت و وزرای پیشنهادی را مورد تاکید قرار می‌دهم برنامه هفتم تکالیف و اهداف مشخصی را تعیین کرده است. برنامه عملیاتی دولت برای رسیدن به رشد 8 درصدی و دیگر احکام و تکالیف چیست؟

ایزدخواه، یکی دیگر از نماینده مردم تهران نیز اظهار داشت: وزارت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست چه کاسبی اقتصادی باشد چه کاسبی سیاسی. ما امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراط‌ها را خورده‌ایم. مردمی‌سازی اقتصاد شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست. آقای پزشکیان! منابع قفل شده تولید در کشور را به نفع مردم احیا کنید و دست تولید کننده را باز بکنید و دست دلال و قاچاقچی را ببندید و شرکت‌های شبه دولتی را مهار کنید در این صورت اقتصاد به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

صالحی، نماینده مردم اقلید در مخالفت خود با کابینه پزشکیان اعلام کرد: دولت پزشکیان جزو معدود دولت‌هایی است سلایق مختلف در کابینه حضور دارند ولی اگر نتوانیم در آینده صدای واحدی از کابینه بشنویم این کابینه به چالش کشیده می‌شود. امیدواریم تنها خانم معرفی شده در لیست وزرای پیشنهادی را رد نکنیم، امیدواریم مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای بدهد. توجه به اسناد بالادستی و سیاست کلی نظام و منویات رهبر انقلاب را از نقاط قوت خط مشی‌ها و برنامه‌ها آقای پزشکیان می‌دانیم.

وی همچنین گفت: جوان‌گرایی شعار پزشکیان بود قرار بود میانگین سن کابینه پایین باشد ولی الان میانگین کابینه 60 سال است که تقریبا مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی است. انتظار می‌رفت یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد.

نماینده مردم سراب نیز در مخالفت با خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: آیا کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تغییر مورد متوجه مردم را دارد؟ آقای پزشکیان باید در ترکیب کابینه و توانایی افراد دقت بیشتری می‌کردند. کسانی که در کابینه قرار می‌گیرند باید در تراز ملت ایران حکمرانی کنند. نمی‌شود کسی را بدون تجربه در کابینه بگذاریم و بعد از او توقع داشته باشیم برای ملت ایران تصمیم درست بگیرد.

مرتبط ها