کد خبر: 194135

کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر در غزه؛

سازمان ملل: جنگ غزه باید متوقف شود

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در پی افزایش کشته شدگان در غزه و گذشتن آن از مرز ۴۰ هزار نفر ، آن را «نقطه عطف وحشتناکی» دانست و بر دستیابی به آتش بس فوری و توقف جنگ غزه تاکید کرد.

«ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی بیانیه‌ای درباره افزایش تلفات غزه که امروز از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت، صادر کرد و گفت: «امروز نقطه عطف تلخی برای جهان است. این وضعیت غیرقابل تصور عمدتاً ناشی از شکست‌های مکرر [ارتش اسرائیل] در رعایت قوانین جنگ است.»

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: «در حالی که جهان به ناتوانی خود در جلوگیری از این کشتار فکر می‌کند، من از همه طرف‌ها می‌خواهم که با آتش‌بس فوری موافقت کنند، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و کشتار را یک‌بار برای همیشه متوقف کنند.»

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا،گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی که پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید.

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و داروها ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح، جایی را که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند.

با وجود درخواست میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و دستیابی به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد.تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

مرتبط ها