کد خبر: 194131

رویترز:

دور تازه مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه آغاز شد

رویترز، رسانه انگلیسی به نقل از مقامات مطلع از آغاز مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در دوحه، پایتخت قطر خبر داد.

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر، نوشت که انتظار می‌رود «دیوید بارنیا» رئیس موساد نیز برای مشارکت در گفت‌وگوها، به همتایان مصری، آمریکایی خود و نخست‌وزیر قطر بپیوندد.

دور تازه مذاکرات آتش‌بس درحالی آغاز می‌شود که شامگاه چهارشنبه، سفرای لندن، برلین و واشنگتن در اراضی اشغالی در یک نشست خبری، با تاکید بر اینکه فرصت زیادی برای آزادسازی اسرای صهیونیست نمانده، از حماس و تل‌آویو خواستند هر چه سریع‌تر به توافق آتش‌بس دست یابند.

از طرفی «اسامه حمدان» در مصاحبه تازه خود با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که این گروه در حال از دست دادن امید خود به آمریکا، به‌عنوان «یک میانجی‌گر» است و این کشور یا به دنبال تحت فشار قرار دادن اسرائیل نیست و یا نمی‌تواند اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

او در ادامه گفت: «ما به میانجی‌گران اعلام کردیم که هرگونه مذاکراتی باید روی نحوه اجرای آتش‌بس و ارائه بازه‌های زمانی مشخص متمرکز شود و نباید به دنبال مذاکره دوباره برای دستیابی به توافقی جدید با شرایط جدید باشیم.»

در همین راستا، حمدان تاکید کرد:«حماس چندین مرتبه پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی میانجی‌گران را پذیرفته، اما همواره با مخالفت اسرائیل و اقدامات نظامی تازه آن روبرو شده است.»

حماس به میانجیگران اطلاع داده نمایندگان این جنبش در مذاکرات شرکت نخواهند کرد. جنبش مقاومت فلسطین در عین حال اعلام کرده آماده پس از مذاکرات، با میانجیگران دیدار کرده و ببیند آیا رژیم صهیونیستی پیشنهاد جدی و عملی برای دستیابی به توافق ارائه کرده است یا خیر.

مرتبط ها