کد خبر: 194119

اولین ضربه رو محکم‌تر بزن؛

سوت آغاز لیگ برتر؛ ۲۴ پرستاره‌تر از همیشه

بیست‌و‌چهارمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر امروز با سه دیدار استارت می‌خورد؛ در فصل جدید با وجود سختگیری‌هایی که از ابتدا درخصوص سقف خرید بازیکنان در نظر گرفته شد اما همچنان به نظر می‌رسد قوانین جدی گرفته نشده است.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بیست‌و‌چهارمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر امروز با سه دیدار استارت می‌خورد. این لیگ با همه مشکلات ریز و درشتش حواشی بسیاری دارد که می‌تواند بار دیگر این لیگ را به یکی از جذاب‌ترین لیگ‌ها تبدیل کند.

در فصل جدید با وجود سختگیری‌هایی که از ابتدا درخصوص سقف خرید بازیکنان در نظر گرفته شد اما همچنان به نظر می‌رسد قوانین جدی گرفته نشده و هر‌چند مدارک خلاف این ادعا را می‌گوید اما بازار داغی که طی فصل نقل و انتقالات تابستانی اخیر به راه افتاد حکایت دیگری داشت. این فصل همان مدعیان همیشگی تا دندان مسلح شده‌اند اما در انتهای جدول کاندیداهای متفاوتی برای سقوط قرار دارند. کاندیداهایی که ممکن است در میانه راه غافلگیر‌کننده ظاهر شده و شرایط را تغییر دهند.

با این حال لیگ بیست و چهارم قرار است با تعداد زیادی ستاره و مربی نامدار آغاز شود تا هیجان فصلی جدید را در فوتبال ایران شاهد باشیم و هواداران فوتبال بی‌صبرانه منتظر این آغاز هیجان‌انگیز هستند. در ادامه به بررسی شرایط 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها می‌پردازیم. 

آلومینیوم: باز هم میانه جدول

تیم آلومینیوم اراک این فصل هم تصمیم گرفت با مجتبی حسینی به کارش ادامه دهد. این مربی از میانه‌های فصل گذشته از سوی بسیاری از رقبا دعوت به همکاری شد. مدیران آلومینیوم اما با وجود اینکه می‌دانستند با حسینی و نوع تفکرش نمی‌توانند به قهرمانی یا کسب سهمیه فکر کنند، ترجیح دادند ثبات را حفظ کرده و طبق تعهدی که از گذشته داشتند به قرارداد با حسینی پایبند بمانند. آنها همین حالا با وجود اینکه بازیکنی همچون لیموچی را از دست دادند نتوانسته‌اند جانشین مناسبی برایش پیدا کنند و باز هم به تولید پدیده امیدوارند.

از طرفی در خط دروازه نیز گوهری جدا‌ شده و بازگشت پور‌حمیدی نیز مشخص نیست. در نتیجه به نظر می‌رسد ثبات کمی درون دروازه داشته باشند. بعید است آنها به چیزی جز میانه جدول دست پیدا کنند، هرچند فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و آنها فصل گذشته نیز در مقطعی به‌عنوان یک مدعی خود را به بالای جدول رساندند اما این جایگاه همیشگی نبود و خیلی زود از دست رفت، چراکه تیم آلومینیوم برای دستیابی به اهداف بزرگ تدارک ندیده بود. 

استقلال: قانع نیستند

جواد نکونام برخلاف فصل گذشته تصمیم گرفته است این بار در سکوت اهداف خود را به نتیجه برساند. استقلالی‌ها در نقل و انتقالات تابستانی یارگیری موفقی داشتند بازیکنانی اسم و رسم‌دار به خدمت گرفتند و حالا چیزی جز قهرمانی هواداران این تیم را راضی نمی‌کند. هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان سهامدار این باشگاه حمایت نسبتا خوبی از تیم استقلال داشته است. حضور رامین رضاییان به‌عنوان یکی از بمب‌های نقل و انتقالاتی فصل جاری بسیار مورد توجه خواهد بود و همه منتظر رونمایی از رامین با لباس آبی استقلال هستند. 

این تیم با توجه به عملکردی که تاکنون در نقل و انتقالات از خود نشان داده بدون شک یکی از شانس‌های عنوان قهرمانی است تنها مشکل استقلالی‌ها زمین برای میزبانی از رقابت‌های لیگ برتر است و به نظر می‌رسد آنها در طول فصل و تا زمان آماده شدن ورزشگاه تختی یا آزادی هفته‌های پرچالش و سختی در پیش داشته باشند. از این رو تنها عاملی که می‌تواند آرامش این تیم را به هم بریزد بلاتکلیفی در میزبانی مسابقات لیگ برتر است. 

استقلال خوزستان: من و این همه خوشبختی

بدون شک تیم استقلال با این همه بازیکنی که به تازگی به خدمت گرفت اهداف بزرگی برای فصل جدید دارد؛ هرچند مدیرعامل این باشگاه معتقد است بی‌توجهی مدیران قبلی باعث شده تا لیست این تیم خالی شود اما همین حالا هم آنها در ازای ۹ بازیکنی که از لیست‌شان خارج شده ۱۴ بازیکن جذب کرده‌اند. از این رو تیم استقلال خوزستان با وجود اینکه دومین فصل لیگ برتری خود را سپری می‌کند اما همچون یک تیم تازه‌وارد ناشناخته است، مخصوصا اینکه سرمربی این تیم نیز برای اولین بار در لیگ ایران مربیگری می‌کند و چندان آشنایی با تفکراتش وجود ندارد. با این حال باشگاه خوزستانی با حمایت مالی گروه ملی خوشبخت به نظر می‌رسد و اگر بتواند به اهداف بلندپروازانه‌اش برسد بدون شک می‌توان روی آنها بیشتر از فصل گذشته حساب کند. این تیم در نیم فصل دوم فصل گذشته نیز عملکرد خوبی داشت و در جدول نیمه دوم فصل تا جایگاه ششم صعود کرده بود. از این رو می‌توانند با توجه به تغییراتی که در تیم‌شان ایجاد کردند بهتر از فصل گذشته عمل کنند. 

چادرملو: راضی نیست

اینکه چادر‌ملو در حال چه کاری است و برای چه هدفی آماده می‌شوند خیلی مشخص نیست؛ چراکه آنچه از این باشگاه به گوش می‌رسد حکایت خوبی ندارد. مسئولان این تیم ظاهرا قصد داشتند بهتر از این عمل کنند اما با ورود به لیگ برتر و مشاهده بازار نقل و انتقالات تابستانی جا زدند؛ از این رو قید جذب بازیکن داخلی را زده و خیلی موفق نبودند. 

در نتیجه به بازیکن خارجی روی آوردند اما از آنجا که این نفرات نیز چندان مطرح نیستند شاید نباید خیلی روی چادر‌ملو حساب کنیم. پیش از این نیز مدیرعامل این باشگاه اعلام کرده بود که با هدفی همچون بقا در لیگ برتر وارد مسابقات می‌شوند در نتیجه با توجه به اینکه سقف آرزوهای کوتاهی دارند ممکن است چندان موفق نباشند. به هر حال لیگ برتر با لیگ آزادگان تفاوت زیادی دارد و ممکن است آنها که زمانی ستاره‌های لیگ آزادگان بودند در لیگ برتر حرفی برای گفتن نداشته باشند. 

 خیبر: مهاجری سیر نمی‌شود

مسئولان باشگاه خیبر خرم‌آباد حتی اگر بخواهند برای بقا تیم ببندند رضا مهاجری به چنین هدفی قانع نمی‌شود. او که خود را یک مربی لیگ برتری می‌داند معتقد است می‌تواند تیمش را حداقل تا میانه‌های جدول بالا بیاورد. با وجود اینکه یارگیری برای آنها در مارکت گران‌قیمت لیگ برتر سخت بود اما هر طور شده بازیکنانی به خدمت گرفتند که شاید بمب و ستاره نباشند اما خیلی وقت‌ها در عملکرد تیم‌های سابق‌شان تاثیرگذار بودند و این نشان می‌دهد خیبر به چیزی بیش از بقا در لیگ برتر فکر می‌کند. شروع مسابقات تکلیف هر تیمی را مشخص خواهد کرد، خیبری‌ها نیز نمی‌توانند خیلی به آنچه اتفاق می‌افتد خوشبین باشند اما آنها فقط به بقا فکر نمی‌کنند و شاید همین ذهن برنده بتواند در طول فصل کمک‌شان کرده و جایگاه‌شان را در لیگ برتر تثبیت کند. 

تراکتور: بهانه‌ای برای قهرمان نشدن نیست

تراکتور برای فصل جدید نه یکی بلکه سه بمب جنجالی منفجر کرد. این تیم که به نظر می‌رسید مالکش آن را رها کرده به یکباره از فوق‌ستاره‌های لیگ رونمایی کرد و با عقد قرارداد با بازیکنانی همچون مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر و علیرضا بیرانوند همه را شوکه کرد. آنها که هر سال داغ عدم رسیدن دست‌شان به جام لیگ برتر دردناک‌تر می‌شود، این‌بار از بهترین‌ها به‌نظر می‌رسند. جذب بازیکنان خارجی خوب در کنار ستاره‌های ایرانی با هدایت اسکوچیچ و از طرفی ولخرجی‌های زنوزی هیچ بهانه‌ای برای نرسیدن به جام باقی نمی‌گذارد. در یک نگاه کلی تراکتور بیشترین شانس را برای رسیدن به قهرمانی دارد. مگر اینکه آن ذهنیت برنده در این تیم شکل نگرفته باشد و از پس هفته‌های حساس و سرنوشت‌ساز لیگ بر نیایند.

تنها مشکل تراکتوری‌ها در این مسیر پرونده علیرضا بیرانوند است که شایعات زیادی درخصوص محرومیت او وجود دارد؛ هرچند آنها هنوز به پورحمیدی هم اجازه جدایی نداده‌اند و شاید تنها نقطه ضعف‌شان همین باشد. از طرفی آنها با خانه‌تکانی اساسی فقط آلوز را از جمع خارجی‌ها در بین خود نگه داشتند و اخیرا نیز ایگور پوستونسکی و تومیسلاو اشترکالی را به خدمت گرفتند. دو بازیکنی که ظاهرا در اردوی تدارکاتی و تمرینات خوب ظاهر شده و امید بسیاری به حضور مثبت‌شان در ترکیب تراکتور وجود دارد. 

پرسپولیس: ناشناخته

سابقه می‌گوید پرسپولیس با خارجی‌ها هم خوب نتیجه می‌گیرد اما گاریدو فعلا ناشناخته‌ترین مهره این تیم است. سرمربی پرسپولیس که هر‌چند نامدار است اما تفکراتی دارد که به‌نظر می‌رسد چند هفته‌ای زمان لازم دارد تا پرسپولیس واقعی را از او ببینیم. خصوصا اینکه تغییرات زیادی در این تیم ایجاد شده و آنها نفرات تازه‌ای را به خدمت گرفتند. پرسپولیس که طی سال‌های اخیر با ثبات پیش می‌رفت امسال تغییرات اساسی ایجاد کرده اما همچنان توقع می‌رود با توجه به همین تغییرات باز هم هدف‌شان قهرمانی باشد.

تمدید قرارداد با پورعلی‌گنجی از بهترین کارهای درویش بود؛ هرچند بازگشت علی علیپور نوید گل‌های تاثیرگذار را می‌دهد و به‌نظر می‌رسد حضور این مهاجم می‌تواند ضعف هجومی پرسپولیس طی فصل گذشته را برطرف کند. الکسیس گندوز و ایوب العملود نیز خریدهای جذابی به حساب می‌آیند که قرار است جای اسماعیلی‌فر و بیرانوند را پر کنند. هرچند هنوز محک جدی نخوردند و شاید تا شروع فصل با قاطعیت نتوان در مورد آنها صحبت کرد. با این حال پرسپولیس تحت هر شرایطی مدعی خواهد بود، هرچند در برخی خطوط با ضعف بازیکن روبه‌رو است. 

هوادار: سقوط یا بقا؟

هوادار آنقدر دیر و خونسرد آماده‌سازی فصل جدید را آغاز کرد که به‌نظر می‌رسد بقا در لیگ برتر برای آنها کافی است یک تیم تهرانی بدون هوادار و ناظر، فقط برای ماندن در لیگ برتر رونمایی می‌شود بدون اینکه تلاشی برای بهتر شدن اوضاع کند. هرچند به نظر می‌رسید مسعود شجاعی گزینه اول مربیگری آنها باشد اما چند جمله گلایه از امکانات این باشگاه کافی بود تا مدیران تیم هوادار موضع گرفته و مهدی رحمتی را جانشین او کنند. متاسفانه رحمتی فصل قبل با نساجی کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت و مدیران هوادار بیشتر به امید توانایی‌هایی که از این مربی در تیم شهر‌خودرو دیده بودند با او قرارداد بستند. 

با این حال رحمتی مثل مدیران باشگاه هوادار فکر نمی‌کند او برای اعاده حیثیت مسئولیت این تیم تهرانی را برعهده گرفته و بدون شک به بقا در لیگ برتر قانع نخواهد بود. از این رو به محض ورود یادگیری را آغاز کرد و همچون همیشه که نفرات زیادی را در تیم تحت هدایتش جابه‌جا می‌کند با خرید ۱۷ بازیکن رکوردی جدید از خود به‌جا گذاشت. نقل‌و‌انتقالات برای این تیم هنوز تمام نشده و آنها ۴ بازیکن دیگر را نیز در سبد خریدشان دارند و از این رو ممکن است بازیکنان جدید هوادار افزایش پیدا کند. باید منتظر ماند و دید که آیا رحمتی می‌تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد که البته کار سختی است. 

فولاد: آزمون یحیی

هیچ چیز در تیم فولاد به‌اندازه مربیگری یحیی گل‌محمدی جذاب نیست. همه هواداران و علاقه‌مندان به این تیم دلخوش به آنند که سرمربی تیم‌شان آنچه را در پرسپولیس بارها تکرار کرده برای فولادی‌ها نیز به‌ارمغان بیاورند. آنها از یحیی موفقیت و بالانشینی می‌خواهند چیزی که دستیابی به آن با فولادی که فصل گذشته در آستانه سقوط قرار داشت بسیار سخت است. مخصوصا اینکه اخیرا  گل‌محمدی با مدیران باشگاه فولاد به‌چالش خورده و اگر وساطت مدیریت کارخانه نبود چه‌بسا در آستانه هفته اول رقابت‌های لیگ برتر این تیم را ترک می‌کرد و روی نیمکت فولاد نمی‌نشست.

فولاد در بسیاری از پست‌ها با ضعف بازیکن روبه‌رو است؛ چراکه این تیم فصل گذشته بسیار بد بسته شده بود، اما مدیران تیم فولاد توان برآورده کردن خواسته‌های مالی سنگین گل‌محمدی در جذب بازیکن را ندارند. او همین حالا هم به‌دلیل اردوی گران‌قیمتی که در دبی برگزار کرد هزینه سنگینی را به باشگاه تحمیل کرده است، اما فولادی‌ها اگر از او پیشرفت می‌خواهند باید خواسته‌هایش را برآورده کنند، در غیر این صورت او که مرد قهرهای متوالی است در فولاد هم دوام نخواهد آورد. تا این لحظه یارگیری این باشگاه چندان درخشان نبوده و مدیران آن اگر می‌خواهند در قالب یک مدعی ظاهر شوند باید در نقل‌وانتقالات خود را هم‌رده با تیم‌های مدعی نشان دهند. 

ملوان: یک نورافکن

بازگشت مازیار زارع به باشگاه ملوان هرچند به‌لحاظ محبوبیت او برای هواداران این تیم رضایت‌بخش است، اما نمی‌تواند آنها را به یک مدعی تبدیل کند. او در اولین فصل مربیگری در تیم لیگ برتری ملوان نشان داد قدرت چندانی برای رساندن این تیم به رده‌های بالای جدول ندارند و ترجیح می‌دهد با نداری‌های این باشگاه کنار بیاید تا اینکه شرایط را تغییر دهد و همچون مهدی تارتار مطالبه‌گر باشد. در این فصل حتی شرایط بدتر هم هست؛ چراکه تیم را سعید دقیقی بست و پس از اختلاف‌نظر مالی آنها را رها کرد و حالا مازیار با آن تیم وارد مسابقات می‌شود.

بدون‌شک فرصت کم آماده‌سازی ملوان با مازیار زارع کار را برای آنها سخت خواهد کرد و حتی ممکن است جایگاهی به‌مراتب پایین‌تر از فصل گذشته به‌دست بیاورند و شاید تنها نور امید ملوانان حضور امید نورافکن در این تیم باشد؛ چراکه این بازیکن به‌دلیل توانایی بازی در چند پست می‌تواند برگ برنده زارع باشد و برخی ضعف‌های این تیم را برطرف کند، هرچند از او هم به‌تنهایی کاری برنمی‌آید. بااین‌حال دقیقی در زمان حضورش در تیم ملوان سعی کرد یارگیری خوبی برای آنها انجام دهد و اگر زارع بتواند از این نفرات به‌خوبی بازی بگیرد شاید در میانه‌های جدول کار خود را به‌پایان برساند. 

ذوب‌آهن: ارتش سری

به‌واسطه حضور محمد ربیعی در تیم ذوب‌آهن این باشگاه به یکی از خاموش‌ترین تیم‌های لیگ برتر تبدیل شد. در ابتدای فصل نقل‌وانتقالات به‌نظر می‌رسید شاید برخی حواشی برای این مربی دردسرساز شده و ادامه همکاری دوطرف را دستخوش تغییر کند، اما مدیران باشگاه ذوب‌آهن پای سرمربی خود ایستادند و در عوض ربیعی نیز در مقابل بی‌پولی این باشگاه اعتراضی نکرد. یک کنش معمولی در بازار نقل‌وانتقال تابستانی باعث شد چندان تغییری در این تیم ایجاد نشود. فصل گذشته نیز آنها با همین تفکر پیشرفته و به مقام پنجم رسیدند و شاید امسال نیز با تقلید از روند مثبت فصل گذشته بازهم بخواهند جایگاه خود را تکرار کنند. ربیعی پیش از این نشان داده توانایی ایجاد ثبات را دارد. از این رو شاید بتواند ذوبی‌ها را بار دیگر سورپرایز کند. 

شمس‌آذر: بی‌تدبیر

مازیار زارع آمد و وقتی توقعاتش برآورده نشد شمس‌آذر را رها کرد و به ملوان پیوست. طی مدت کوتاهی که زارع مسئولیت شمس‌آذر را برعهده گرفته بود تحرک خاصی در نقل‌وانتقالات نداشتند. حالا هم که هنوز نیمکت آنها بلاتکلیف است. هرچند مسئولان باشگاه از توافق با سعید دقیقی صحبت می‌کنند، این مربی به‌دلیل مراودات مالی که با باشگاه سابقش ملوان دارد هنوز هدایت این تیم را رسما برعهده نگرفته است.

آنها در بازار نقل‌وانتقالات بسیار کم‌فروغ بودند و هرچند بازیکنان تاثیرگذاری همچون حسین گودرزی، پوریا سرآبادانی و علیرضا جعفرپور را از دست دادند، نتوانستند جایگزین مناسبی پیدا کنند؛ آنها با شعار جوانگرایی ناتوانی خود در جذب بازیکن را توجیه می‌کنند، اما فصل گذشته نیز درکنار تمام بازیکنان جوانی که در ترکیب این تیم به میدان می‌رفتند چند باتجربه نیز حضور داشتند. به‌نظر می‌رسد این فصل اگر سعید دقیقی نتواند هنرنمایی کند و همچون فصل گذشته جاهای خالی تیمش را با جذب بازیکنان توانمند بی‌نام‌ونشان پر کند، فصل سختی در انتظار نماینده جوان لیگ برتر خواهد بود و حتی خطر سقوط به‌شدت آنها را تهدید می‌کند. همین حالا شمس‌آذر جدی‌ترین گزینه سقوط به‌نظر می‌رسد؛ چراکه اوضاع این تیم به‌هیچ‌وجه مساعد نیست. 

سپاهان: این تیم کامل نیست 

سپاهان آن‌طور که توقع می‌رفت بسته نشده و مشخص نیست مورایس بعد از دو فصل همراهی سپاهان برای سومین حضورش در این تیم چه برنامه‌ای دارد؛ چراکه در یارگیری‌ها به‌شکلی عمل می‌کند که گویی هیچ شناختی ندارد و اولین فصل حضورش در فوتبال ایران را سپری می‌کند. این مربی مجموعه‌ای از بهترین‌ها را در حوالی تیم خود جمع کرده، درحالی‌که بر برخی خطوط به‌شدت احساس ضعف می‌کنند. البته این بدان معنی نیست که سپاهانی‌ها نقاط‌ضعف خود را نمی‌دانند، بلکه سقف بودجه دست‌وپای آنها را بسته است.

مسئولان این تیم در ابتدای نقل‌وانتقالات به‌جای برنامه‌ریزی در جذب بازیکنان متفاوت در خطوط مشخص انگار هول شده‌اند و برای اینکه بازیکن کم نیاورند ابتدا به فکر جذب ستاره‌ها افتاده‌اند؛ نفرات توانمند و خوبی که سپاهان در فصل نقل‌وانتقالات به خدمت گرفته شاید برای مورایس تیمی هجومی بسازند، اما لازمه رسیدن به موفقیت فقط تجمع مهاجمان و بازیکنان در بالای زمین نیست. سپاهان در میانه میدان به‌شدت ضعف بازیکن دارد و باید نیازهای خود را درقبال از دست دادن بازیکنانی همچون رامین رضاییان، امید نورافکن، فرشاد احمدزاده و حتی محمدجواد حسین‌نژاد برطرف کند.

بااین‌حال از دست دادن بازیکن توانمندی چون مغانلو نیز جایگزین مطمئنی می‌خواهد که بعید است در خریدهای گران‌قیمت و دهان‌پرکن فعلی سپاهان وجود داشته باشد. مدیران این باشگاه امیدوارند بتوانند چند بازیکن را به جمع اسامی نفرات خود اضافه کنند، اما موانع موجود قطعا اجازه نخواهد داد. تیمی که از سپاهان در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا دیدیم ناامید‌کننده بود، مگر اینکه تغییرات اساسی ایجاد شود و سرمربی این تیم در لیگ برتر همه را سورپرایز کند. 

گل‌گهر: امید به بازگشت

طی سال‌های اخیر مدیران باشگاه گل‌گهر هر راهی را امتحان کردند بلکه خود را در جمع مدعیان مطرح کنند یا دست‌شان به جام برسد یا حداقل سهمیه‌ای برای خود دست‌وپا کنند، اما تاکنون موفق نبوده‌اند. این فصل آنها به موفقیت فصل گذشته تارتار در ملوان دل‌ خوش کردند و امیدوارند بتوانند درکنار این مربی به موفقیت برسند. آنها هرچند بازیکن نامدار و گران‌قیمتی به خدمت نگرفته‌اند، اما تقریبا از سراسر لیگ برتر و در همه خطوط بازیکن جذب کردند و با جذب ۱۲ بازیکن تیمی باب میل تارتار ساختند.

در این فصل خطری گل‌گهر را تهدید نمی‌کند، اما تا زمانی که مسابقات شروع نشود و عملکرد این مربی مورد ارزیابی قرار نگیرد نمی‌توان جایگاه مشخصی برای این تیم پیش‌بینی کرد. آنها با بودجه‌ای محدودتر از دیگر تیم‌های صنعتی وارد مسابقات شده‌اند و به همین جهت توان رقابت با خیلی از مدعیان را ندارند. شاید همین باعث شده آنها مجبور به فروش بازیکنانی همچون سامان فلاح و سعید سحرخیزان و چند نفر دیگر شوند و از انتقال آنها برای خود درآمدزایی کنند، اما این فصل با تفکری متفاوت وارد بازار نقل‌وانتقالات شده و هدفی به نام مایه‌گذاری روی جوان‌ها در تحرکات نقل‌وانتقالاتی آنها دیده نمی‌شوند. البته مدیران باشگاه گل‌گهر اهدافی جز فوتبال را هم دنبال می‌کنند و همین عدم‌تمرکز اجازه نمی‌دهد به یکی از قطب‌های برتر تبدیل شوند. 

مس: چالش نویدکیا

تیم مس به‌خاطر قهر نویدکیا در دوران آماده‌سازی با یک سکته خفیف روبه‌رو شد. اتفاقی که می‌تواند دوباره تکرار شود و لطمات جبران‌ناپذیری در شرایط مسابقه به این تیم وارد کند. تیم مس به‌دلیل مشکلات قضایی و مالی که این باشگاه مدتی است با آن دست‌به‌گریبان است به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته و قطعا عملکرد آنها وابسته به اتفاقاتی است که درخصوص این پرونده می‌افتد. از طرفی آنها مانع بزرگی به نام مالکیت مشترک دارند که اجازه نمی‌دهد مجوز ملی یا بین‌المللی دریافت کنند، درنتیجه ‌انگیزه‌ای برای کسب جام یا قهرمانی برایشان باقی نمی‌ماند، موضوعی که می‌تواند نویدکیا و تیمش را از رقابت با بالانشینان منع کند.

همین حالا هم این باشگاه مشکلات مالی دارد که باعث می‌شود شرایط سختی به‌وجود آید و حتی بازهم ممکن است شاهد اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها باشیم. ۹ خرید محرم نویدکیا برای تیم مس چندان خاص نیست و شاید تنها نقطه عطف این باشگاه خود نویدکیا باشد. این مربی که با چالش اثبات خود در تیمی به‌جز سپاهان روبه‌رو است بدون‌شک همه توان خود را خواهد گذاشت تا تیمی متفاوت روانه مسابقات کند. تیمی که به‌دلیل مشکلاتی که دارد می‌تواند هرلحظه تا آستانه فروپاشی برود. فصل سختی در انتظار نویدکیا و این تیم خواهد بود، اما اگر بخواهند همچون فصل گذشته برای اثبات توانایی‌های خود بجنگند شاید بتوانیم جایگاهی در نیمه بالایی جدول برای آنها تصور کنیم. 

نساجی: همچنان درحال واگذاری 

جالب است که قبل از پایان فصل گذشته قرارداد ساکت الهامی با این تیم تمدید شد و ۹۰ درصد بازیکنان نیز قراردادشان را تمدید کردند، اما مالک این باشگاه صحبت از فروش و واگذاری امتیاز می‌کرد. او تیم را به اردوی ترکیه فرستاد و با بهترین امکانات در تهران آماده رقابت‌های فصل بیست‌وچهارم کرد، اما همچنان ادعا می‌کند درحال واگذاری نساجی است. حدادیان که درنظر دارد با این قبیل رفتارها تا حدودی تیمش را ساپورت کند و از مشکلات آن بکاهد، به‌لحاظ روحی ضربه سختی به بازیکنان وارد می‌کند. هرچند مدیران این باشگاه با سرمربی و بازیکنان هماهنگ هستند و به آنها اطمینان دادند از آنان حمایت خواهند کرد، اما اظهارات گاه‌وبیگاه مالک این باشگاه درخصوص تمایلش به واگذاری نوعی بلاتکلیفی به‌وجود آورده است.

نساجی همیشه به‌عنوان تیمی فانوس به دست در انتهای جدول پرسه می‌زند و این بار نیز چیزی جز این با توجه به حواشی پیش‌فصل توقع نمی‌رود، مگر اینکه الهامی با تخصص خاصی که در دگرگونی نساجی دارد، تیم دیگری از آنها بسازد و بتواند خود و تیمش را به‌عنوان پدیده مسابقات مطرح کند. هرچند به‌نظر می‌رسد الهامی نیز آرامش را چندان دوست ندارد. او در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی مهرداد رضایی و بابک مرادی را به‌خدمت گرفت که هر دو بازیکن اختلافات بزرگی با این مربی داشتند. اخباری که از تمرینات نساجی شنیده می‌شود، نشان می‌دهد هنوز برخی اختلافات به قوت خود باقی است، اما ظاهرا الهامی آرامش را دوست ندارد و ترجیح می‌دهد برای خود چالش بسازد. 

مرتبط ها