کد خبر: 194086

او برای اقناع نمایندگان در صحن باید بیشتر تلاش کند؛

کار سخت همتی برای کسب رأی اعتماد نمایندگان

برخی نمایندگان درمورد سپردن وزارت اقتصاد به عبدالناصر همتی می‌گویند: به نظر می‌رسد او برای کسب رای اعتماد باید جلسات پرچالشی را در کمیسیون‌های مختلف پشت سر بگذارد.

فرهیختگان: مطابق اظهاراتی که نمایندگان درمورد سپردن وزارت اقتصاد به عبدالناصر همتی مطرح کرده‌اند به نظر می‌رسد او برای کسب رای اعتماد باید جلسات پرچالشی را در کمیسیون‌های مختلف پشت سر بگذارد. سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مورد نتیجه جلسه‌ای که این کمیسیون روز سه‌شنبه با همتی داشته است می‌گوید همتی با توجه به عریض و طویل بودن وزارت اقتصاد، برای تصدی این وزارتخانه مثبت ارزیابی شده است. 

ولی‌الله بیاتی در ادامه با اشاره به اهم موضوعاتی که در برنامه‌های همتی ارائه شده، عنوان کرد: «تحت کنترل درآوردن نرخ ارز، کنترل نقدینگی، ساماندهی وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول از مواردی بود که وزیر پیشنهادی اقتصاد درخصوص آن برنامه‌های خود را ارائه کرد.

بیاتی درمورد موفقیت همتی در جلب نظر این کمیسیون توضیح می‌دهد: «برخی اعضای کمیسیون به سوابق کاری و عملکرد وی در دوران ریاست بانک مرکزی دولت روحانی انتقاد داشتند که همتی از خود دفاع کرد و تقریبا مورد پذیرش نمایندگان واقع شد و درنهایت نیز توانست نظر نسبی کمیسیون را جلب کند.» علاوه‌بر کمیسیون شوراها، مطابق اظهاراتی که سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح کرده، گویا نظر اعضای این کمیسیون نیز تا به حال در مورد او بد نبوده است.

او در ادامه این اظهارات متذکر می‌شود: «در حال حاضر نمی‌توان گفت نظر کمیسیون اقتصادی پیرامون او مثبت یا منفی بوده اما پیش‌بینی می‌شود احتمالا همتی بتواند رای اعتماد را از نمایندگان دریافت کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اما نظر متفاوتی در مورد همتی دارد. انتقاداتی که محسن زنگنه خطاب به همتی در گفت‌وگو با صداوسیما مطرح کرد نشان می‌دهد او برای به دست آوردن رای اعتماد کار راحتی نخواهد داشت.

زنگنه انتقاداتش به عملکرد 3 ساله همتی را این‌گونه متذکر می‌شود: «شاخص‌های اقتصادی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به این صورت است که شاخص تورم از ۲۴ درصد به حدود ۵۵ درصد رسید و تورم نقطه به نقطه از ۳۸ به ۱۰۳ درصد رسید. بیشترین تورم را در انتهای مسئولیت وی داشتیم. متاسفانه در این دوران رشد نقدینگی از 5.20 درصد به نزدیک ۴۰ درصد رسید. این رقم در سه سال بعد به ۲۴ درصد رسید. رشد پایه پولی از ۲۳ درصد به بیش از ۳۲ درصد و نرخ دلار از ۸۵۰۰ تومان به ۲۷۵۰۰ رسید.» نماینده مردم تربت‌حیدریه نگرانی‌اش در مورد برنامه نداشتن همتی برای تصدی وزارت اقتصاد را این‌گونه ابراز می‌کند: «همتی باسواد است اما نگرانیم. الان ما نکته‌ای درمورد سیاست‌های اشتباهی که در این سه سال داشت، نداریم و وی برنامه خاصی را ارائه نداده است.»

علی آذری، سخنگوی کمیسیون قضایی نیز معتقد است همتی برای اقناع نمایندگان در صحن باید بیشتر تلاش کند او در این‌باره می‌گوید: «نظر کمیسیون در مورد همه وزرای پیشنهادی حاضر در کمیسیون مثبت بود اما آقای همتی برای اقناع نمایندگان در صحن باید بیشتر تلاش کند.» 

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها