کد خبر: 194069

فقر آهن در «گنبد آهنین»؛

چرا موشک‌های حماس به آسانی به تل‌آویو رسیدند؟

گردان‌ های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس از حمله موشکی به تل آویو با استفاده از موشک های نوع M۹۰ خبر داد.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس امروز‌(سه‌شنبه) دو راکت ام-۹۰ را به سمت تل‌آویو پرتاب کردند. این عملیات، نخستین عملیات پرتاب دوربرد راکت توسط مقاومت غزه پس از ماه‌ها است. 

با وجود سانسورها در رژیم صهیونیستی نمی‌توان به آسانی درباره رسیدن این موشک‌ها به تل‌آویو با وجود تجهیز صهیونیست‌ها به سامانه «گنبد آهنین» صحبت کرد اما می‌توان دربارهٔ عوامل آن حدس‌هایی زد: 

۱. تعدادی از سامانه‌های گنبد آهنین در طول جنگ از بین رفته‌اند. تاکنون حزب‌الله تصاویر مستندی از نابودی این سامانه‌ها را منتشر کرده است. همچنین گفته می‌شود مبارزان موفق به صدمه زدن به تعدادی از این سامانه‌ها در روز ۷ اکتبر شده‌اند.

۲. با توجه به پرتاب هزاران راکت و موشک به سمت فلسطین اشغالی، تعداد زیادی از موشک‌های تامیر که در لانچرهای گنبد آهنین بارگذاری می‌شوند، مصرف شده‌اند. از این‌رو به نظر می‌رسد کمبودی درخصوص این موشک‌ها بروز کرده باشد. 

۳. پاسخ پیش روی محور مقاومت در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران که پیش‌بینی می‌شود از سمت لبنان، یمن، عراق و ایران روانه سرزمین‌های اشغالی شود، باعث تشدید تدابیر حفاظتی در مرزهای شمالی، شرقی و جنوبی شده است؛ از این‌رو از میزان سامانه‌های مستقر در اطراف غزه در مرزهای غربی در سمت جنوب کاسته شده است. 

۴. کاهش پرتاب راکت از سمت غزه می‌تواند یک عامل مهم در کاهش تمرکز سامانه‌های پدافندی رژیم در اطراف غزه باشد.

مرتبط ها