کد خبر: 193895

طلای ناب شیرمرد بختیاری؛

سعید اسماعیلی در پاریس تاج‌گذاری کرد

سعید اسماعیلی، المپین وزن ۶۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان پس از برتری مقابل رقبایی از الجزایر، کوبا و ارمنستان؛ در جدال نهایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به مصاف پرویز نصیب‌اف، دارنده مدال نقره بازی‌های المپیک توکیو رفت که طی جدالی به‌شدت حساس و نفس‌گیر، با نتیجه ۶ بر ۵ به پیروزی و مدال طلا دست یافت. ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط محمدرضا گرایی در همین وزن در برابر همین رقیب به مدال طلا رسیده بود و حالا سعید اسماعیلی در ۲۱ سالگی، مدال طلای ۳ سال پیش گرایی را تکرار کرد.

در جریان دیدار فینال وزن ۶۷ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۴ پاریس، سعید اسماعیلی دارنده مدال های طلای بزرگسالان آسیا و ۲ طلای جوانان جهان مقابل پرویز نصیب اف دارنده مدال نقره المپیک توکیو از اواکراین به روی تشک رفت و در شرایطی که در پایان ۳ دقیقه نخست با نتیجه ۳ بر صفر عقب بود، با نمایشی بی‌نظیر با نتیجه ۶ بر ۵ به برتری رسید و صاحب مدال طلای المپیک شد.

اسماعیلی پیش از این در دور نخست به مصاف اسحاق قایو از الجزایر رفت و در پایان با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد.

 سپس با نمایشی بی نظیر مقابل اورتا سانچز دارنده مدال های طلای جهان و المپیک از کوبا با نتیجه قاطع ۹ بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در نیمه نهایی نیز مقابل اسلاویک گالستیان دارنده مدال برنز جهان از ارمنستان با نتیجه قاطع ۱۰ بر ۴ به برتری رسید و راهی فینال شد.

در ادامه این رقابت ها تا دقایقی دیگر علیرضا مهمدی نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران برای کسب مدال طلای المپیک به روی تشک رفت. حریف اوکراینی در ادامه با خاک کردن اسماعیلی جمع امتیازات خود را به ۵ رساند اما این اسماعیلی بود که در ادامه با عقربک و خاک کردن حریف کار را به تساوی کشاند. در ادامه چلنج مربیان اوکراینی کارساز نشد تا جوان اول کشتی ایران ۶ بر پنج از حریف نامدار خود جلو باشد.

اسماعیلی در نهایت با این نتیجه به برتری رسید و دومین طلای کشتی فرنگی ایران پاریس را ضرب کرد.

 

پیش از این محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسید و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز به مدال برنز المپیک رسید. مهدی محسن نژاد در ۶۰ و امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم نیز از رسیدن به مدال بازماندند.

مرتبط ها