کد خبر: 193872

نگاهی به ظرفیت های رئیس جدید جنبش حماس؛

یحیی سنوار؛ خارچشم اشغالگران

جنایتکاران تل‌آویو امروز توسط کسی هدف قرار گرفته شده‌اند که زیر دست آنها دوران جوانی‌اش را گذرانده است. سنوار، جانشین هنیه سایه‌ای ترسناک بر سر تل‌آویو است که انتخاب او معانی خاصی برای صهیونیست‌ها دارد.

فرهیختگان: جنایتکاران همیشه از خارج ضربه نخورده‌اند. بسیاری از این ضربات، از داخل به آنها وارد شده است. بر اساس یک نقل مشهور در میان پیروان ادیان ابراهیمی، فرعون مصر، حضرت موسی‌(ع) را که حکومتش را سرنگون کرد، مدت‌ها در اطراف خود پرورش داد. با انتخابات «یحیی سنوار» به‌عنوان جایگزین شهید «اسماعیل هنیه» در جایگاه رئیس دفتر سیاسی حماس، تاریخ به تفاوت‌هایی درحال تکرار است. سنوار که صهیونیست‌ها طی ماه‌های گذشته دربه‌در به‌دنبال ترور او بوده‌اند، 23 سال در اسارت آنها قرار داشته است. جنایتکاران تل‌آویو امروز توسط کسی هدف قرار گرفته شده‌اند که زیر دست آنها دوران جوانی‌اش را گذرانده است. سنوار سایه‌ای ترسناک بر سر تل‌آویو است که انتخاب او معانی خاصی برای صهیونیست‌ها دارد. در ادامه به نکات مرتبط به این اتفاق پرداخته شده است. 

1- ظرفیت‌های رهبری سنوار از ابعاد گروه حماس فراتر است. شاید مقایسه او با شخصیت بزرگی مانند هنیه نیز این ویژگی را بهتر نمایش دهد. اوج فعالیت و موفقیت هنیه به این باز می‌گشت که موفق شد با رفاقت و صمیمت اتصال جناح‌های مختلف حماس و فلسطین را با یکدیگر برقرار کند. ظرفیت‌های رهبری سنوار چنان بالا ارزیابی می‌شود که حماس بدون برگزاری انتخابات و موافقت همه اعضا، او را به رهبری انتخاب کرده است. او همچنین امروزه عملا راهبری همه گروه‌های مقاومتی فلسطین را برعهده دارد. به عبارتی دیگر سنوار وظیفه حفظ روابط حسنه میان جناح‌ها و گروه‌ها را برعهده ندارد، بلکه در مرحله‌ای بالاتر او همه را در قالب یک مجموعه بالادستی مدیریت می‌کند. سنوار به‌شدت توانمندی‌های بالایی دارد و از دور نیز قادر به مدیریت اوضاع است. 

2- هنیه شخصیتی مردمی بود که از طریق فعالیت‌های مذهبی ارتباطات گسترده‌ای با مردم برقرار می‌کرد. همچنین حضور طولانی‌مدت او در اداره غزه و گفت‌وگوهای دیپلماتیک، باعث شده بود به توانمندی‌های اداری برسد. با این‌حال سنوار سوابق مبارزاتی و نظامی دارد. حماس با انتخاب خود نشان داد امروز اصلی‌ترین دستور کارش، فعالیت‌های نظامی است زیرا فعالیت‌های خدماتی و دولتی‌اش در غزه به چالش کشیده شده و تحرکاتش در گفت‌وگوهای آتش‌بس نیز بی‌ثمر مانده است. 

3- سنوار برای ترور نشدن، ملزم به کار پنهانی است. به همین دلیل گفته می‌شود وی اغلب در تونل‌های به‌شدت حفاظت شده، در اعماق زمین اقامت می‌کند. این نوع زندگی و استقرار باید قاعدتا اختلالی در روند مدیریتی او ایجاد کند اما سنوار عملا همه را کنترل می‌کند.

4- انتخاب سنوار، نماد استمرار حکومت حماس در غزه است؛ چیزی که یکی از اهداف ورود ارتش رژیم به غزه از ماه‌ها قبل عنوان شده بود. 

5- سنوار در نوار غزه به دنیا آمده اما ریشه خانوادگی‌اش به شهر عسقلان باز می‌گردد. خانواده او بر اثر اقدامات صهیونیست‌ها آواره شده و دهه‌ها قبل به غزه آمده‌اند. این مساله نشان می‌دهد سنوار ریشه در سرزمین 1948 دارد که به‌عنوان خاک رسمی رژیم تلقی می‌شود. بر همین اساس می‌توان حدس زد سنوار طرفدار پروپاقرص تشکیل کشور فلسطین در سراسر خاک این سرزمین است. این درحالی است که برخی جناح‌ها در فلسطین و حتی حماس به تشکیل کشور فلسطینی در سرزمین‌های 1967 تمایل دارند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها