کد خبر: 193850

فعال سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

واکنش ایران به ترور هنیه، مطالبه ملی است

روزبه علمداری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اجماع ملی بر سر واکنش ایران به اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه را این‌گونه تشریح می‌کند: «این موضوع ملی است. رژیم‌صهیونیستی با ما مشکل موجودیتی دارد همان‌طور که ما این مشکل را درمورد او داریم.»

درمورد لزوم واکنش ایران به اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی تقریبا اجماع کاملی بین گروه‌های سیاسی مختلف به وجود آمده است. روزبه علمداری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اجماع ملی بر سر این موضوع را این‌گونه تشریح می‌کند: «این موضوع ملی است. رژیم‌صهیونیستی با ما مشکل موجودیتی دارد همان‌طور که ما این مشکل را درمورد او داریم. امروز باید این تنش را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا رژیم‌صهیونیستی نتواند سناریوهای شرارت‌بار نتانیاهو را به ما تحمیل کند.» مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

علمداری هیچ تردیدی در لزوم واکنش به اقدام تروریستی قائل نبوده و می‌گوید:«هیچ تردیدی در اینکه ایران باید پاسخ اسرائیل را بدهد وجود ندارد و هیچ کس نیز نمی‌تواند در این موضوع تردید ایجاد کند. همه اتفاقات فعلی در دوران پسا ۷ اکتبر باید تحلیل شود. فضای فعلی ناشی از مختصاتی است که پس از ۷ اکتبر بین جبهه مقاومت و رژیم‌صهیونیستی ایجاد شده است و طبعا جمهوری اسلامی ایران نیز در پس همین مختصات پاسخ اسرائیل را می‌دهد.»

علمداری دلایل اقدام اسرائیل را این‌گونه توضیح می‌دهد: «من فکر می‌کنم که از دو جنبه می‌شود این اتفاق را بررسی کرد. یکی هجمه به سیاست خارجی تعامل‌گرای دولت است و دیگری هم مربوط به مذاکرات صلحی است که در جریان است. برخی معتقدند نتانیاهو این کار را انجام داد تا مذاکرات را به شکست بکشاند. برخی هم معتقدند اتفاقا او این کار را برای مقدمه‌سازی پذیرش صلح انجام داده؛ چراکه در ماجرای۷ اکتبر اسرائیل شکست سنگینی متحمل شده و هیمنه و غرورش خدشه‌دار شده است لذا با این کارها می‌خواد کمی احیای وجهه کرده و زمینه را برای صلح فراهم کند.»

این فعال سیاسی درمورد لزوم حمایت از دستگاه‌های نظامی معتقد است:«در داخل کشور باید از تصمیماتی که مجموعه دستگاه‌های نظامی می‌گیرند حمایت شود چون الان وقت وحدت است و نباید درمورد اینکه چه کسی مقصر است صحبت کرد. فعلا باید از این مرحله عبور کنیم و بعدا آن را پیگیری کنیم اما در حد مقدورات تا جایی که ملاحظات امنیتی اجازه می‌دهد نتایج رسیدگی‌های بعدی باید به اطلاع مردم هم برسد. بالاخره ایشان میهمان ما در یک مناسبت دیپلماتیک بودند و این ترور اتفاقی نادر و غیرقابل تحمل بود. اما امروز وقت اتحاد است و باید از پاسخ متناسب به این ترور دفاع شود.»

روزبه علمداری در ادامه توجه به نیفتادن در دام اسرائیل در هرگونه اقدام واکنشی را ضروری دانسته و این‌گونه به اظهارات هیجانی واکنش نشان می‌دهد: «برخی افراد تندرو هستند که بعد از رخ دادن ترور سریع این‌گونه موضع گرفتند که این هم نتیجه روی کار آمدن دولت جدید بود که ترور اتفاق افتاد. این حرف‌ها اشتباه و غلط است. باید۱۳ سال اخیر را مرور کنیم و ببینیم ترورهای دانشمندان هسته‌ای در چه زمانی انجام شد. این اتفاقات اصلا ربطی به روی کارآمدن دولت اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. این موضوع ملی است. رژیم‌صهیونیستی با ما مشکل موجودیتی دارد همان‌طور که ما این مشکل را درمورد او داریم. امروز باید این تنش را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا رژیم‌صهیونیستی نتواند سناریوهای شرارت‌بار نتانیاهو را به ما تحمیل کند.»

علمداری در پایان واکنش آتی ایران را دردناک‌تر از عملیات وعده صادق دانسته و توضیح می‌دهد: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران دردناک‌تر و جدی‌تر از وعده صادق خواهد بود. در وعده صادق جنبه هشداری عملیات پررنگ بود و ما قصدی برای گرفتن تلفات انسانی زیاد نداشتیم ولی معتقدم که این‌بار اقدام ما متفاوت و پیچیده‌تر خواهد بود. ما ضمن دادن پاسخ مقتضی در عین‌حال باید مراقبت کنیم که در سناریوی اسرائیل نیفتیم و من مطمئنم که مسئولان ما مراقب این جنبه‌ها هستند.»

مرتبط ها