کد خبر: 193798

باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ایران براساس قوانین بین‌المللی حق دفاع مشروع دارد

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است که ایران باید پاسخ اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی را بدهد؛ اما این پاسخ باید هوشمندانه باشد.

فرهیختگان: علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: زمان این اتفاق غم‌انگیز، بی‌ارتباط با تغییر دولت در ایران نیست. زاویه موضوع قابل تامل است. شکل اتفاقی که افتاده، مکان اتفاق و زمان آن، در سیستم پیچیده اسرائیل مدنظر قرار گرفته است. اسرائیل می‌توانست در زمان و مکان دیگری هم این اقدام تروریستی و غیرقابل قبول را رقم بزند، لذا درگیر کردن ایران در مساله ترور شهید هنیه را خصوصا در طلیعه دولت جدید در ایران یک احتمال قابل توجه می‌دانم؛ نه از این زاویه که بخواهیم فرد یا افرادی را در داخل محکوم یا مبری کنیم اما گمان من این است که طراحان موضوع ترور این نکته را هم برای طراحی مکان و زمان، گوشه ذهن داشتند.

وی افزود: همان‌طور که مکرر هم مطرح شده، اتفاق رخ‌داده در داخل کشور، اساسا قابل پذیرش و قابل تحمل نیست. درست است که اسرائیل موضوع را به عهده نگرفته و به نوعی هم فرافکنی کرده و به شکل غیر مستقیم هم، خود را از موضوع ترور مبری دانسته است، اما به‌نظر می‌رسد این مسئولیت متوجه اسرائیل باشد.

باقری خاطر نشان کرد: گمان من این است که عملیات وعده صادق الگوی خوبی برای طراحی پاسخ ایران است. در این مورد خاص هم فکر می‌کنم باید اصول آن الگو پیگیری شود، یعنی هم ایران به‌عنوان یک کشور مستقل و دارای استقلال هویتی که دست‌اندازهای امنیتی را با قدرت پاسخ می‌دهد، عمل کند که اجازه نمی‌دهد تجاوز به حریم کشور باب بشود و پذیرفته شود؛ از آن طرف هم با تدبیر و به‌کاربردن مجموعه تدابیری باشد که احیانا باعث ورود کشور در یک سیکل خشونت‌بار و جنگ همه‌جانبه و پردامنه می‌شود‌ نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: هرگونه، ورود جناحی و سیاسی به این موضوع از هردو طرف کاملا باطل است. این حوزه، حوزه رقابت سیاسی و جناحی نیست. حوزه رقابت جناحی بین گروه‌های درگیر در داخل کشور نیست. حوزه امنیت‌ملی حوزه وحدت و وفاق است. لذا من فکر می‌کنم هم اینکه جناح‌های سیاسی انگشت اتهام را به سمت جناح مقابل نشانه بروند، اقدام باطلی است، هم اینکه در تنظیم پاسخی که نظام به اقدام صورت‌گرفته خواهد داد، وارد کردن پارامتر فشار افکار عمومی را هم اقدام صحیحی نمی‌دانم، همان‌طور که این عرصه نباید به عرصه رقابت و ایراد اتهام طرف‌های مختلف سیاسی در داخل کشور تبدیل شود.

متن کامل گفت‌وگوی زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز را با این فعال سیاسی در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها