کد خبر: 193778

دلایل کلیدی این سقوط چیست؟

حمام خون در بازار کریپتو

کاهش شدید قیمت‌ها در بازار کریپتو را می‌‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد.

هومن جعفری؛ دبیر سرویس ارز دیجیتال: حمام خون اخیر در بازار کریپتو بر تمام دارایی های رمزنگاری تاثیر گذاشته است، به طوری که بیت کوین از بالاترین قیمت 73000 دلاری خود تقریبا 20 درصد کاهش یافته و بسیاری از آلت کوین ها 50 درصد یا بیشتر کاهش یافته اند. این کاهش شدید به چندین عامل بستگی دارد.
تنش های ژئوپلیتیک
تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه تأثیر قابل‌توجهی بر بازار داشته است. گسترش درگیری‌ها بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد. با تشدید این مسائل، چالش‌های بیشتری برای بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شود که باعث بی‌ثباتی بیشتر آن می‌شود.
بازار درگیر ترس از رکود
ترس از رکود یکی دیگر از عوامل مهم است. شاخص‌های اقتصادی حاکی از یک رکود بالقوه است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شوند و دارایی‌های مختلف از جمله ارزهای دیجیتال را بفروشند. شاخص رکود از آستانه 0.50 فراتر رفته است که از لحاظ تاریخی نشان دهنده آغاز رکود در اقتصاد ایالات متحده است.
تاثیر جهانی ین ژاپن
کاهش اخیر در بازار کریپتو تا حدودی به دلیل تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای افزایش نرخ بهره از 0٪ به 0.25٪ است. این اولین افزایش نرخ در سال‌های اخیر است که هزینه نگهداری سرمایه‌گذاری‌های تامین‌شده توسط ین ارزان را افزایش می‌دهد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران وجوه کمتری برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کریپتو وارد می کنند که باعث بی‌ثباتی در بازارهای مالی می‌شود.
پرداخت های مت گاکس
پرداخت های مت گاکس که مدت‌ها طلبکارانش انتظار آن را می‌کشیدند، فشار زیادی بر بازار آورده است. برخی از طلبکاران این صرافی منحل شده تصمیم می گیرند بیت کوین های دریافتی خود را بفروشند. این خود باعث افزایش عرضه شده و قیمت ها را کاهش می دهد.
عدم قطعیت سیاسی
یکی دیگر از عوامل سقوط کریپتو این احتمال وجود دارد که کامالا هریس بتواند دونالد ترامپ را در انتخابات آینده شکست دهد. با جمع آوری بیش از 300 میلیون دلار و افزایش سرعت هریس، پیش بینی ها  شانس او را برای برنده شدن ۵۳ درصد  می دانند. سرمایه گذاران که نگران تغییرات احتمالی سیاست هستند، در حال تعدیل موقعیت خود هستند و به بی ثباتی بازار    می افزایند.

افزایش قیمت‌های ناگهانی اخیر علت سقوط
افزایش اخیر قیمت‌های کریپتو باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید به امید سودهای مستمر وارد بازار شوند. با این حال، با معکوس شدن بازار، این پوزیشن های جدید در حال لیکویید شدن هستند که حرکت نزولی را تشدید کرده و به بی ثباتی فعلی بازار کمک کرد.
به طور خلاصه، همزمانی تنش های ژئوپلیتیکی، ترس از رکود، افزایش نرخ بهره، توزیع مت گاکس، اقدامات بازیگران اصلی بازار، اصلاحات بازار سهام، و عدم اطمینان سیاسی محیطی بسیار ناپایدار برای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

مرتبط ها