کد خبر: 193770

انتقاد دکتر طهرانچی از شعار برابری جنسیتی المپیک؛

شعار المپیک پاریس ضد دین، خانواده، هویت و ملیت است

دکتر طرانچی ، رئیس دانشگاه آزاد در نشست بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد گفت: «المپیک امسال با قابی که از ‌شام آخر‌ به تصویر کشید، اساسا هم دین را زد و هم هویت، ملیت و خانواده را هدف قرار داد و این اوج نمایش غرب است که مسیر را شتابان طی می‌کند.» 

فرهیختگان: نشست بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد با موضوع «زوجیت در خلقت و الگوی زیست اجتماعی» و‌ بررسی وقایع المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، صبح دیروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، عاصمه قاسمی، مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و مسئولان امور زنان و‌ خانواده استان‌ها به میزبانی واحد فیروزکوه برگزار شد. 

دکتر طهرانچی در این نشست به سخنرانی با موضوع «جنسیت در زوجیت یا جنسیت در انسانیت» پرداخت و گفت: «خدا را شاکریم که در این ظلمتکده جهانی از نعمت اسلام و اهل بیت(ع) برخورداریم؛ چراکه اگر بر این صراط نبودیم، امروز باید جزء رژه‌روندگان المپیک بودیم. زن، جنسیت و برابری جنسیتی موضوعاتی است که امروز مطرح است و جزء مسائل روز اجتماع محسوب می‌شود که در سراسر آن، مسائل اجتماعی بروز و ظهور دارد و از این منظر غرب پرچم تمدن خود را در این باب گرفته است و در این میان دست ما بسیار پر است. متاسفانه در نعمت غرق هستیم اما کورکورانه از آنچه در غرب در حال رخ دادن است، پیروی و تقلید می‌کنیم.» 

وی با بیان اینکه شعار المپیک 2024 پاریس برابری جنسیتی و عبور از چهار مفهوم دین، خانواده، هویت و ملیت است، تصریح کرد: «المپیک امسال با قابی که از ‌شام آخر‌ به تصویر کشید، اساسا هم دین را زد و هم هویت، ملیت و خانواده را هدف قرار داد و این اوج نمایش غرب است که مسیر را شتابان طی می‌کند.» 

دکتر طهرانچی ادامه داد: «در پاسخ باید گفت که زن و مرد هردو انسان و از یک نفس واحد هستند و زمانی که در یک تراز قرار گیرند، جنسیت مطرح می‌شود؛ بنابراین جنسیت در زوجیت معنا پیدا می‌کند. جریانی که جنسیت را هدف قرار می‌دهد، به فکر زوجیت از نوعی دیگر است. این در حالی است که برخی در کشور ما مفهوم برابری را برابری عدالت، عدم تبعیض و... می‌دانند در حالی که منظور غرب از برابری، یکسانی است، آن هم نه در انسانیت بلکه در زوجیت، و می‌خواهند زن و مرد را یکی کنند و دیگری را زوج قرار دهند و اساسا این بحث غلط مطرح شده و ما از ظن خود دنبال قصه راه افتاده‌ایم.» 

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: «مقام‌معظم‌رهبری در این بیانیه می‌فرمایند که غرب با همه وجود می‌خواهد سبک زندگی خود را به دیگر جوامع تحمیل کند و باید در این مواجهه علم را دریابد و محل قیام مقاومت علیه جریان غرب، دانشگاه است.» 

دکتر طهرانچی تاکید کرد: «حوادث اخیر نشان داد که میدان المپیک با میدان جنگ در غزه هیچ تفاوتی ندارد و افسر زن صهیونیست که در خرابه‌های غزه عکس انداخته بود، زمانی که در بازی‌های المپیک مدال می‌گیرد، عکس آن را در کنار عکس غزه قرار می‌دهد و هر دوی آن را برای خود پیروزی قلمداد می‌کند؛ در حالی که در المپیک قبلی می‌خواستند مدال طلای تیرانداز ما را به بهانه آنکه در سوریه به‌عنوان پرستار حضور داشت، از او پس بگیرند و این وضعیتی است که درباره نگاه‌های دوگانه غرب وجود دارد.» 

وی ادامه داد: «اگر به تاریخ المپیک نگاه کنیم، می‌بینیم که در اولین دوره آن دو درصد ورزشکاران را زنان تشکیل می‌دادند که این عدد در المپیک 2024 پاریس به 50 درصد رسیده است. البته این رشد به معنای آن نیست که زنان قوی شده‌اند بلکه صحنه تئاتر عوض شده و کمیت حضور زنان افزایش یافته است.» 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «هرکس قرار است به دنیای سیاست غرب برود، باید از آیین آنها تبعیت کند و انسان‌ها در این عرصه دو دسته هستند یا رفتار تبعی دارند یا مستقل هستند.» وی با اشاره به گزاره برابری جنسیتی در غرب گفت: «موضوع برابری جنسیتی در بسیاری از دانشگاه‌های غرب به‌ویژه ‌هاروارد در مراکز gender equity دنبال می‌شود. در مراکز برابری جنسیتی درخصوص مفاهیمی ازجمله جنسیت، سکشوال، تغییر جنسیت، ال‌جی‌بی‌تی و... تحقیق و پژوهش می‌شود. اتفاقی که در المپیک امسال افتاد، کار هنری نبود، بلکه یک جریان فکری بود که ظاهری فریبنده داشت اما باطن آن چیز دیگری بود. موضوع رفتن خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی درظاهر اشکالی ندارد اما اگر این موضوع در جهت تحقق اهداف سند 2030 باشد، عیب دارد؛ چراکه تاکید این سند بر این موضوع برای اهداف دیگری است و آنها به فکر زنان ما نیستند. همان‌طور که خداوند متعال می‌فرماید انسان هرجا که احساس استغنا کند، نسبت به رب‌العالمین طغیان خواهد کرد.» 

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زوجیت در اشیا گفت: «آیه 145 سوره اعراف به موضوع زوجیت در اشیا اشاره دارد و خداوند در این آیه می‌فرماید برای حضرت موسی از همه اشیایی که آفریده شده، موعظه قرار دادیم که نشان می‌دهد پدیده‌های طبیعی هم مانند انسان موعظه و تفصیل دارند و علم ما هم به‌دنبال تَفْصِیلًا لِکلِّ شَیءٍ است. خداوند در کتاب آفرینش مَوْعِظَةً وَتَفْصِیلًا لِکلِّ شَیءٍ قرار داده، یعنی همه عالم با انسان سخن می‌گوید. برگ درختان سبز پیش خداوند هوش/ هر ورقی دفتری‌ست معرفت کردگار.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «زوجیت یک بخش کلان در جهان هستی است و خداوند متعال وقتی به زوجیت می‌پردازد نمی‌فرماید که فقط انسان‌ها زوج هستند، بلکه هر شیئی زوج است که نمونه آن را می‌توان در پدیده تولید جفت الکترون و پوزیترون دید که حکایت از زوجیت در جزء و کل عالم هستی دارد و انسان، حیوان، گیاه و ماده همگی زوج دارند و اگر قاعده زوجیت نبود، عالم هستی شکل نمی‌گرفت. خداوند در آیه 49 سوره ذاریات می‌فرماید وَمِنْ کلِّ شَیءٍ خَلَقْنَا زَوْجَینِ لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ، همچنین در آیه 11 سوره فصلت نیز آمده است ثمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهی دُخَانٌ فَقَالَ لَها وَلِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ کرْها قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ.» 

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: «ما مطالب قوی و غنی درباره کرامت زن، کرامت مرد، رابطه زن و فرزند و... داریم اما اکنون دشمنان با هجمه‌های بیشماری که به جوانان وارد کرده‌اند، ذهن جوانان ما را از باطل پر کرده‌اند و ما باید توسط دفاتر زنان و خانواده که یکی از ارکان دانشگاه آزاد است، تولید معرفت کنیم و قبل از اینکه دیگران ذهن بچه‌های ما را مخدوش کنند، پایه‌های درست بنا کنیم. ما نیازمند خلق مفاهیم جدید، تعالی فکر، خلق معنا در عالم زن اجتماعی، جایگاه شغلی، ادبیات جدید و نشر آن هستیم و زنان و جوانان ما باید بدانند موضوعاتی همچون برابری جنسیتی برگرفته از نگاه مردسالارانه غرب است.»

متن کامل گزارش مصطفی سعیدی، خبرنگار را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها